Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VIKTIGT: Var med och skriv forumets regler


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Jo om man kommer fram till ett konstruktiv lösning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 128
  • Created
  • Senaste svar
Om en idiot inte är samma sak ... småborgeliga artighetens skull.

 

Detta, Poca, är ett exempel på typ av inlägg som borde modereras bort och med de nya reglerna ge en varning. Att förklema och löjliggöra sin meningsmotståndare är sådant som hör till pubertala mobbning- och pennalismattityder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta, Poca, är ett exempel på typ av inlägg som borde modereras bort och med de nya reglerna ge en varning. Att förklema och löjliggöra sin meningsmotståndare är sådant som hör till pubertala mobbning- och pennalismattityder.

 

Vad trött man blir... Varför slösar jag min tid med såna här debatter. Sluta att lägga på mig dina tillkortakommanden. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var detta jag var rädd för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var detta jag var rädd för...

 

Jag med.

Men just därför är jag angelägen att Axelmans snart bevingade kommer med i reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan instämma i Axelmans intelligenta och välformulerade sats.

 

Vi kanske skulle skapa en omröstning i en annan tråd än denna.

Så får vi en uppfattning om vad forumets medlemmar tycker.

Då behöver vi inte föra den debatten här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  1. Moderatorerna har rätt att gå in och redigera opassande inlägg, alternativt radera hela inlägg.

Förutsatt att giltigt skäl (och hänvisning till reglerna (; ges i det editerade inlägget).

 

 

Dessutom är ju detta regler som vi skall stötta oss på, och som kan användas när saker inte riktigt går som det är tänkt. Att maniskt ta bort varenda inlägg/fras som inte har med topic att göra tror jag inte någon moderator är speciellt sugen på att göra, men när saker går överstyr behöver dom en balk att stötta sig på och hänvisa till.

 

Angående om vi ska grilla personer eller åsikter tycker jag korv är bäst, soya för dom som inte äter kött går säkert att anordna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av problemen här på forumet är att det finns ett antal personer som frekvent använder forumet till att hitta sätt att "argumentera" väldigt aggressivt och tämligen fult. Det leder ingenstans och har bara som funktion att dessa personer får ur sig en massa aggressivitet på forumet och förstör för andra.

 

Regler nummer 1 och 3 skulle snabbt kunna åtgärda detta om så också moderatorerna inte låter sig prvoceras.

 

Att ägna sig åt s.k. "Off Topic" ämnen är väl något som inte kommer att störa någon om det sköts på ett trevligt sätt. Mer problematiskt är det när man börjar diskutera skitsaker med enorma utlägg som tar hela sidor i anspråk och där man lindar in förolämpningar i sina utbrott av ord, ord långt utanför både ämnen och sans.

 

Jag har sett så mycken skit här på forumet av det slaget att jag undrat vart vi varit på väg.

 

Det har lugnat ner sig en aning men det blossar upp allt som oftast och det är alltid samma personer och det för ALDRIG en tråd framåt.

 

Därför behövs ordentliga regler som ovan och Moderatorer som kan hålla huvet kallt och inte delta på dessa personers villkor. Bara tillrättavisa och eventuellt utvisa.

 

Ge moderatorer rätt att efter ett antal övergrepp (med medföljande varningar) utvisa en person en dag eller så, så att lugnet kan återvända till forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där tror jag nog dumkopf att du träffa post-113-1189285295_thumb.jpg

 

Ellr var det tvärtom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<suck>

 

Jag upprepar mig - utan att bara skicka en länk:

 

post-2971-1189285826_thumb.png

 

 

Varför tycker jag den är så bra?

 

*) Enkelhet

*) Mänsklig

 

Det verkar som om människor ser på regler på olika sätt.

En del tänker:" Oj; en massa ord, de läser jag någon annan gång".

Andras tankar"Vad bra med regler så att de andra skärper sig, jag själv står ju över sådant".

En tredje variant är" Oj, med de här reglerna törs jag inte skriva något alls, det är stränga människor på det här stället."

 

Mitt förslag, byggande på ovan, blir därför två (2) regeluppsättnignar. En kortfattad, lättläst och grafiskt attraktiv variant som klistras in istället för de i och för sig roliga simsonsfigurerna.

Den andra klistrad övers i varje (!) underforum med förklaringar varför just den rubriken finns.

 

(Exempel:

Regel: Inget inlägg bör ha endast en länk

Förklaring: därför att det blir svårläst och yxigt)

 

Som någon sagt, skilj på juridiska och moraliska/etiska regler.

För läsbarheten skull skulle jag sättta de moraliska reglerna först, för de är faktiskt viktigast i den sociala samvaron och de svåraste att efterleva eftersom de många gånger är subjektiva.

De juridiska reglerna känner de flesta till, även om någon ibland av oaktsamhet överträder dem.

(copy right, piratnedladdningar, hets mot folkgruppp och vad det nu kan vara).

 

Likaså anser jag det av vikt att innan reglerna sätts ska målgruppen defineras.

 

För vem skrivs reglerna? Vad ska uppnås?

 

Läsarna/medlemmarna är långt ifrån en homogen grupp. Här blandas finniga datornördar, utåtriktade pratkvarnar, blyga nybörjare, kunniga veteraner, ensamstående föräldrar, fattiga studenter, nyblivna pensionärer, testesteronstinna hannar och annat löst folk.

Den enda gemensamma nämnaren är att man har någon sorts relation till en viss typ av tekniska apparater - och den relationen, i sin tur, skiljer sig åt.

 

Alla vill veta mer om sin egen pryl, men frågorna skiljer sig åt, erfarenheten och kunskapen likaså.

 

Skall alla få vara här, eller bara de med expertkunskap från början? Finns det utrymme för att säga fel, att göra misstag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivet pippop, och tänkvärt.

Läste det flera gånger för jag tyckte om det du skrev

 

Dina sista frågeställningar var lysande :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta, Poca, är ett exempel på typ av inlägg som borde modereras bort och med de nya reglerna ge en varning. Att förklema och löjliggöra sin meningsmotståndare är sådant som hör till pubertala mobbning- och pennalismattityder.

 

Word. :ThumbsUp:

(om man fortfarande kan använda sig av en dylik form av samstämmighet

med "föregående" talare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett forum enligt Pippops modell ovan verkar mycket sympatiskare än andan i förslaget från första inlägget, så något sådant skulle jag hellre välkomna... och känna mig välkommen av! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då skulle jag börja med att grilla den åsikten, eller snarare plattityden. Att göra åtskillnad mellan sak och person är i filosofisk mening nästan omöjligt. Därför är det heller nästan aldrig någon som gör det i praktiken - man bara tror att man gör det. En persons värderingar är ju i många fall synonyma med personen (i alla fall för oss som tänkt ut dem på egen hand, för dem som läst in dem i kvällstidningarna är det kanske annorlunda...). Att angripa dem är samma sak som att angripa personen. Att man gör retoriska kullerbyttor för att låta fin förändrar inte innehållet. Det är lika illa att säga "Vad du är ful" till en person, som att säga "Vilket fult ansikte du har". I det första fallet angriper man personen, i det andra ett attribut som tillhör personen. Kanske skillnad mellan ska och person, men kontentan är densamma.

 

Återstår då skillnad mellan sakliga angrepp och osakliga. Problemet med det är att många saknar perspektiv och självinsikt om när de är sakliga eller osakliga. Några av dem här som gapar högst om artighet och saklighet är själva de värsta bovarna. Saklig argumentation kan per definition bara föras av den som tagit en medveten position, vilket genast diskvalificerar alla konformister. Har man inte medvetet tagit ställning för en sak, vet man inte ens att man har tagit ställning - man tror bara att man är "normal" och har en "normal" åsikt. Därför upplever man inte ens behov av att försvara sin ställning, i stället förringar man meningsmotståndaren och hans ståndpunkt, ofta genom att "ruska på huvudet"... eller le överseende.

 

Den som målar är en målare. De som sjunger är en sångare. Den som har idiotiska åsikter är en idiot. Dock kan folk sluta måla, sluta sjunga och sluta vara idioter. Det är bara att välja vad man vill.

 

Väldigt bra skrivet enligt mig. Har själv lite svårt för att saker skall lindas in i bomull lite väl mycket ibland och vänd andra kinden till. Den som (medvetet?) provocerar genom att t.e.x skriva "Maciban", "sekt" eller "Är ni dumma i huvudet" när den får ett svar som den inte gillar måste väll tåla att få svar med samma innehåll. Lite som dom alltid säger i fotboll och ishockey, ge aldrig igen, då blir du utvisad. Hur ska den som "startar bråk" då kunna lära sig att förstå att det inte är ok och att de flesta tycker det är fel att agera på det viset. Handlar om att ta ansvar och konsekvenserna av sitt agerande.

 

Mitt förslag är således att angrip/tillrättavisa källorna till gnabben som uppstår och gör det öppet i tråd så andra inte känner sig manade att göra det.

 

Ett forum enligt Pippops modell ovan verkar mycket sympatiskare än andan i förslaget från första inlägget, så något sådant skulle jag hellre välkomna... och känna mig välkommen av! :yeahbaby:

 

Kan inte annat än att hålla med :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra skrivet enligt mig. Har själv lite svårt för att saker skall lindas in i bomull lite väl mycket ibland och vänd andra kinden till. Den som (medvetet?) provocerar genom att t.e.x skriva "Maciban", "sekt" eller "Är ni dumma i huvudet" när den får ett svar som den inte gillar måste väll tåla att få svar med samma innehåll. Lite som dom alltid säger i fotboll och ishockey, ge aldrig igen, då blir du utvisad. Hur ska den som "startar bråk" då kunna lära sig att förstå att det inte är ok och att de flesta tycker det är fel att agera på det viset. Handlar om att ta ansvar och konsekvenserna av sitt agerande.

 

Mitt förslag är således att angrip/tillrättavisa källorna till gnabben som uppstår och gör det öppet i tråd så andra inte känner sig manade att göra det.

Kan inte annat än att hålla med :yeahbaby:

 

Det är väldigt enkelt.

 

Den som svara med samma medel för att "tillrättavisa" gör det som provokatören VILL att man skall göra. Denne vill att man ägnar tid och energi åt att provoceras, anlägga moteld, hålla med(Word brother), liera sig med varandra, skapa små "vi mot dom" grupperingar.

Det är detta som behöver rensas bort på forumet.

 

Om vi kan få bort den typen av dumheter så blir diskussionerna mycket mer intressanta och innehåller saklig information och kanske t.o.m. humor. :tarskratt: Visst, vissa har då ingenting att tillägga och kommer att känna sig utanför men det har jag ingenting emot. Dessa kan söka sig till andra forum eller anpassa sig till detta forums regelverk.

 

För bara ca 2 år sedan var forumet roligt att vara i och det var roligt att skriva inlägg i diskussioner. Idag frågar jag mig alltid, "är det värt det...." Men det är det sällan.

 

Här skall väl vara ett forum där vi hjälper varandra, informerar, har kul ihop, babblar om allt möjligt UTAN ATT KASTA SKIT OCH PROVOCERA VARANDRA TILL DUMHETER!!!!!

Sedan anser jag att det är skillnad på att gnabbas lite grann och att låta kommunikationen gå överstyr till seriösa personliga förolämpningar.

 

Det kallas uppfostran (att låta bli att låta sig provoceras) och jag ber i detta fallet om att det införs regler så att Moderatorerna har möjligheter att uppfostra under en period så att de som har svårt att låta bli provokation och olämpligt beteede endera vänjer sig vid ett något annorlunda forum eller lämnar oss för andra jaktmarker. Dessa kommer alltid att provocera, fast låt dom göra det någon annan stans.

 

Jag vill passa på tillfället att skapa positiva förändringar nu när något så viktigt som "Forumregler" skall införas.

 

De regler som föreslås av "Pippop" är mycket sympatiska och borde gälla i ett första lager som presenteras för en som är nybliven medlem och kanske "ploppar upp" när man skapar en ny tråd, för att påminna alla om vad man håller på med. Dom är mer "humana" till synes men dom behöver förstärkas av ett ganska strikt regelverk i botten för att det skall finnas något att luta sig mot för moderatorerna när dom behöver göra ett ingripande.

 

Vi ska ha ett mjukt, roligt och informativt, innovativt forum men kom ihåg att det är vi själva som skapar det och då faller vi tillbaka på varför vi är "här"....

 

Detta har alldeles för många fall blivit "provokationernas forum" och nu är det dags att rensa i röran.

 

Dessa regler är ok men det behövs just nu MER!

post-20355-1189322061_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som svara med samma medel för att "tillrättavisa" gör det som provokatören VILL ...

Det är detta som behöver rensas bort på forumet.

 

Håller med.

De här som har förmånen att umgås med barn känner igen sandlådebeteendet. "Han började kasta sand, alltså får jag kasta tillbaka". De som skiljer barn från vuxna är förmågan att se vad som är rätt och fel beteende. En vuxen vet att två fel inte blir ett rätt.

 

 

Här skall väl vara ett forum där vi hjälper varandra, informerar, har kul ihop, babblar om allt möjligt UTAN ATT KASTA SKIT OCH PROVOCERA VARANDRA TILL DUMHETER!!!!!

Sedan anser jag att det är skillnad på att gnabbas lite grann och att låta kommunikationen gå överstyr till seriösa personliga förolämpningar.

 

Kan bara hålla med.

 

Jag vill passa på tillfället att skapa positiva förändringar nu när något så viktigt som "Forumregler" skall införas.

 

De regler som föreslås av "Pippop" är mycket sympatiska och borde gälla i ett första lager som presenteras för en som är nybliven medlem och kanske "ploppar upp" när man skapar en ny tråd, för att påminna alla om vad man håller på med. Dom är mer "humana" till synes men dom behöver förstärkas av ett ganska strikt regelverk i botten för att det skall finnas något att luta sig mot för moderatorerna när dom behöver göra ett ingripande.

 

Vi ska ha ett mjukt, roligt och informativt, innovativt forum men kom ihåg att det är vi själva som skapar det och då faller vi tillbaka på varför vi är "här"....

 

Detta har alldeles för många fall blivit "provokationernas forum" och nu är det dags att rensa i röran.

 

Dessa regler är ok men det behövs just nu MER!

 

 

Du är nästan inne på det jag menar. I vardagslag enkla tydliga regler med hjärta inblandat. De flesta orkar i alla fall inte läsa dem. Men de som ändå läser ska inte känna sig bankade i huvudet av en überpolis.

Någonstans behövs ändå ett tydligare regelverk, med exempel, så att folk förstår.

 

 

En annan tanke är att medlemmarna här omedvetet har olika syn på vad forumet representerar.

För några är det "hemma i vardagsrummet", en trygg plats att slappna av på med vänner.

För andra är det krogen där man kan möta vem som helst som man inte behöver stå till svars för imorgon, en dispyt över ölen är glömd imorgon.

För ytterligare andra är det hobbyrummet där man bara pratar skruv och mutter.

För någon kanske det är expertbutiken där man får bra svar om man betalar, men inte har någon relation med.

 

Därför kanske iden om två "papperskorgar" inte är så dum. "Debattbaren" och "Soffan"???

Å andra sidan brukar sådana forumuppdelningar också spåra ut tillslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför kanske iden om två "papperskorgar" inte är så dum. "Debattbaren" och "Soffan"???

Å andra sidan brukar sådana forumuppdelningar också spåra ut tillslut.

 

Om vi inte kan klara av att sköta forumet som det är, blir det ingen skillnad med flera papperskorgar eller avdelningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest effektivt blir väll iaf att den som kung över forumet lämnar typ en (1) varning o efter det bannar vederbörandes ip så är ju problemet löst.

 

Bara för att man tex. haft en svår barndom skall ju inte alla behöva lida för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Andreas förslag är i grunden bra.

 

Det som kan behövas förtydligas är t.ex punkt 2.

Är det tillåtet att diskutera t.ex Torrents?

 

Sedan bör det framgå hur och var man vänder sig om moderator gör fel enligt reglerna.

Som det stpr nu så skulle det kunna bli mycket godtyckligt.

Moderatorerna har rätt att gå in och redigera opassande inlägg, alternativt radera hela inlägg.
Vilken regel säger vad som är opassande?

 

Ps. Den som inte kan skilja på åsikt och person ska kanske lära sig det innan den postar på ett forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest effektivt blir väll iaf att den som kung över forumet lämnar typ en (1) varning o efter det bannar vederbörandes ip så är ju problemet löst.

 

Bara för att man tex. haft en svår barndom skall ju inte alla behöva lida för det?

Blockera ip är inte så effektivt då många har dynamisk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Blockera ip är inte så effektivt då många har dynamisk :)
Exakt, bara o göra renew i routern ;) tar ca:20min för att byta ip på telia t.ex.

 

20min banning är inget som gynnar någon. Ger dessutom bara extra jobb till bpde admin och moderator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att det kan vara en bra ide att ha enkla ganska övergripande regler likt dom från KP väl synliga och som påminnelse, men jag tror ändå att det behövs lite mer utförliga regler på en nivå som alla läser vid registrering, senare kan kolla upp och som är lätt att hitta.

Just för att det finns så många olika människor med olika syn på och behov av forumet.

Det borde underlätta för medlemmarna och gör det definitivt för moderatorerna. I mitt fall har jag tex raderat trådar i börsen från företag som köper och säljer; därför att jag fått information om att det inte är tillåtet från adm. men jag har ju aldrig haft några regler som jag kunnat hänvisa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Har en sakupplysning och ett förslag som man bör tänka på.

 

Jag har och sitter som moderator på andra forum och skulle det t.ex komma upp ett fall av hets mot folkgrupp här på detta forum är det inte bara andreas som admin som "åker dit". Det gör även moderatorena. En moderator är lika ansvarig i juridisk mening om det inte finns avtal som säger annat som admin är. Betalning eller ej spelar ingen roll.

 

Jag har själv varit utsatt för detta som moderatror därav vet jag detta. Alla moderatorer och admin belv kallade till förhör och första frågan moderatorerna fick var, "varför dröjde det så länge innan inlägget togs bort?". Polisen utgick från att någon kunde vara delaktig i detta eftersom det tog enligt deras mening tog "för lång tid" innan borttagande.

 

Nu tror jag inte att detta skulle kunna förekomma här, men tänk på detta när ni bli rmoderatorer eller är det. Ni är lika mycket ansvarig för inlägg som den som skrev det och lika skyldiga vid en anmälas som den ansvariga utgivaren.

 

Om ni som moderatorer inte vill ha detta ansvar, skriv ett avtal med andreas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...