Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Råd inför köp av MBP


DrummersDigest

Rekommendera Poster

DrummersDigest

Hej alla. Grymt forum!

 

Min Dell stals för en vecka sen, och nu går jag och klurar på om ersättaren ska bli en MacBook Pro. Jag älskar mac, men det är länge sen jag var insatt. Jag har några specifika frågor som jag hoppades att ni kan hjälpa mig med.

 

Jag kommer att använda den till filmredigering, vilka format kan jag spara i?

 

Jag reser mycket, jobbar t ex på tåg på dagtid. Borde jag välja matt eller glossy skärm?

 

Jag kommer att använda datorn till inspelning, med ett externt 8-kanalers Firewirekort. Någon som har erfarenhet?

 

Jag har en extern hårddisk som jag haft till min PC. Måste jag formatera om den i nån slags Mac-format?

 

jag transkriberar intervjuer från ljudfiler. EN av orsakerna till att jag valde Dell var att den hade knappar på framsidan till start, paus och så vidare. Finns det en enkel lösning på MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att använda den till filmredigering, vilka format kan jag spara i?

Det beror helt på vad som ska bli resultatet och vad du har för utgångsmaterial.

Om du har en miniDV-kamera och ska skapa en DVD så är det inga problem alls.

Bäst format för redigering som ska till DVD sedan heter DV.

Ska du däremot publicera på en webbplats kan du välja något som är mindre, MPEG-4 exempelvis.

Jag har en extern hårddisk som jag haft till min PC. Måste jag formatera om den i nån slags Mac-format?

Bara om du ska lägga Mac-program eller andra Mac-specifika filer på den, eller om den är NTFS.

 

Macen kan läsa och skriva FAT32, men bara läsa NTFS. FAT32 går bra till PC-filer och till plattformsoberoende filer, som video, ljud och bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reser mycket, jobbar t ex på tåg på dagtid. Borde jag välja matt eller glossy skärm?

 

jag transkriberar intervjuer från ljudfiler. EN av orsakerna till att jag valde Dell var att den hade knappar på framsidan till start, paus och så vidare. Finns det en enkel lösning på MBP?

Personligen tycker jag glossy skärm är underbart, men jag sitter oftast på samma ställe, och kan justera min arbetsposition efter ljusförhållanden. På tåg kan det kanske bli svårt att jobba. Att titta på film funkar nog...

 

Det finns ett program vid namn Quicksilver som lovordas av många (har inte testat själv) - bland annat kan man visst mappa upp en hel drös med kortkommandon och genvägar för olika program och systemet. Några knappar för sådant på en Mac finns inte (vilket personligen är ganska skönt, för jag har sällan sett någon snygg lösning på windowsdatorer...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gillar min glossy skärm. Har inte alls stört mig av några reflektioner, som många påstår ska göra dem oanvändbara utanför ett mörkt rum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att använda datorn till inspelning, med ett externt 8-kanalers Firewirekort. Någon som har erfarenhet?

 

jag transkriberar intervjuer från ljudfiler. EN av orsakerna till att jag valde Dell var att den hade knappar på framsidan till start, paus och så vidare. Finns det en enkel lösning på MBP?

 

Vilket interface och vilken programvara använder du? Använder själv ett mindre FW-ljudkort från M-Audio tillsammans med bl.a. Logic, men det flyter på fint utan glitchar.

 

Vad gäller play, paus etc: i exempelvis iTunes är det ju bara att använda mellanslag för att pausa och playa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DrummersDigest
Vad gäller play, paus etc: i exempelvis iTunes är det ju bara att använda mellanslag för att pausa och playa.

 

Jo, men jag vill kunna köra play och pause utan att behöva lämna mitt ordbehandlingsprogram, det är det som var så grymt med min dell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är jag med. Nja, då är jag rädd att du får köra äpple + tab och hoppa emellan. Det kanske går att konfigurera något i Quicksilver, men det vågra jag inte svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag vill kunna köra play och pause utan att behöva lämna mitt ordbehandlingsprogram, det är det som var så grymt med min dell.

Apple remote är perfekt. ^^

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Sizzling keys låter dig koppla kortkommandon till iTunes. Du kan alltså sitta i din ordbehandlare och trycka t.ex. ctrl+space eller F8 eller vad du vill för att pausa iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DrummersDigest
Sizzling keys låter dig koppla kortkommandon till iTunes. Du kan alltså sitta i din ordbehandlare och trycka t.ex. ctrl+space eller F8 eller vad du vill för att pausa iTunes.

 

That's more like it!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DrummersDigest

Jag ska ju spela in musik på datorn, upp till 10-12 kanaler samtidigt. Skulle jag tjäna på att köra på en 7200 rpm hårddisk istllet för den 5400 som följer med? Är dett anågot som man kan uppgradera när man köper dator på t ex MediaMarkt, och vad kostar det, cirka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DrummersDigest

Jag ska ju spela in musik på datorn, upp till 10-12 kanaler samtidigt.

 

Vilken processor för detta? 2,4 gHz eller klarar jag mig på 2,2?

 

Skulle jag tjäna på att köra på en 7200 rpm hårddisk istllet för den 5400 som följer med? Är dett anågot som man kan uppgradera när man köper dator på t ex MediaMarkt, och vad kostar det, cirka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

MediaMarkt erbjuder uppgradering på datorerna, hur bra den är/ vad de kan göra vet jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ska du skriva såpass mycket så är nog en 7200 att föredra. Tänk dock på att den går betydligt varmare än en 5400.

 

2,2 eller 2,4 tror jag spelar mindre roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sizzling keys låter dig koppla kortkommandon till iTunes. Du kan alltså sitta i din ordbehandlare och trycka t.ex. ctrl+space eller F8 eller vad du vill för att pausa iTunes.

 

Det går även att göra med Quicksilver. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...