Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstruktiv kritik på min första film, gjord i Sony Vegas 7.0


Exdiaq

Rekommendera Poster

Gjort min första film åt klubben (amerikansk fotboll) där höjdpunkterna från denna säsongen är med. Eftersom detta är min allra första film och jag vill förbättra mig så hade jag uppskattat konstruktiv kritik väldigt mycket! ;)

 

Kvalitéen kan jag inte göra något åt då YouTube inte klarar hur stora filer som helst. Orginalet är mycket bättre på den biten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska först fråga vad den är till för?

 

Jag spelar inte Amerikansk fotboll men jag tittade ganska mycket på det när jag var i USA och jag kan säga att efter en par minuter av tittand på din film så förlorade jag intresset därför att du visade samma saker hela tiden. Olika "scenerier" som alla såg likadan ut. Så för mig är den inte fungerande. Ointressant.

 

Om den är till för andra i klubben så kan den nog vara ok eftersom dom ser på spelet på ett annat sätt än jag.

 

Vad jag skulle vilja ha sett, om det skall vara en slags reklam frö klubben, är en avsevärt kortare film med färre scener där möjligen kan gå in mer(zooma) i spelet så man tydligare ser vad som händer.

Kanske du skall göra "intervjuer" med spelarna som du klipper in mellan dom olika momenten.

 

Kanske du skall ta ett "moment", berätta om vad det går ut på vad gäller regler och spelidé, och sedan spela upp den.

 

Om du däremot fråga om olika tekniska moment i själva filmskapandet så finns det dom som kan det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tänkte också att den blev lite lång men det var också så mycket jag ville ha med från 6 matcher (totalt 6-7h matchfilm)

 

 

Huvudsyftet var att få oss spelare "pumped up" inför slutspelet. Så reklam för klubben tänkte jag inte direkt på, men bra ide!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tycker att det är väldigt bra gjort, efter kriteriet att detta är det första Du har gjort.

Ett par saker som jag tänker på, då Du säger att detta ska vara en "upphetsande" kick för laget:

 

Foto:

Fler närbilder. Gärna några extremnärbilder. (Att kunna klippa in till.)

Tänk på "det gyllene snitet" (ha inte för mkt luft ovanför huvudet/huvuden.

Bra att Du använder stativ, men försök så gott det går att finna ett visst motstånd vid panoreringar, så att det inte blir ryckigt.

 

Klippning:

Jag tycker att Du har funnit en rytm i klippningen. Men en rytm som går väldigt mycket i slow motion. Klipp ner materialet, från att vara tex 8 minuter, till att bli två minuter. Tex det som var 10 bilder under 8 minuter till att bli 40 under 2 minuter (en vad jag kallar "MTV-klippning) Mycket mer jobb med klippningen, MEN ger ett rappare tempo och mer "gunst". Du kommer garanterat att ge laget en större "wow-känsla" genom att presentera en så´n sekvens, än att det liksom ska bygga på "igenkännings-metodik", om Du fattar vad jag menar.

 

Shoot!

 

MVH/

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bugar och bockar för tipsen :)

 

Tyvär har jag ingen inverkan på hur matcherna filmas eftersom jag är på planen och spelar utan får de filmer som spelats in av anhöriga. Har inte mage heller att be dom filma på detta sättet eller så utan är glad att dom verkligen ställer upp och gör sitt bästa (vet inte om jag kan göra det bättre med tanke på att jag är självlärd i redigeringsbiten och har ingen erfarenhet av filmning)

 

 

Har för övrigt gått över från Sony Vegas till iMovie HD ;) Eventuellt Final Cut när jag kan mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat klippa ner filmen samt leta efter ett nytt soundtrack då den var rätt seg innan, och soundtracket var nog den stora boven.

 

Så, har någon en bra rock låt? Inte en "fjortis-rocklåt" eller en riktigt heavy metal-låt utan något mittemellan. Plus är också om det inte är ett allt för kännt band såsom Slipknot eller Metallica eftersom jag inte vill att folk ska få en "jahaa så han har valt det bandet.."-upplevelse. Förslag? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...