Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Okunniga användare mår ingen dator bra av


jazo

Rekommendera Poster

Ok! jag har råkat ut för pc hos kunder men även totalt sönderkörda macar som inte fungerar för 5 öre, hela skrivbordet nedklottrat med en massa menlösa sparade saker, dubbletter, genvägar osv. osv. samt att program kanappt fungerar :armskeptisk:

 

Så slutsats, okunniga användare mår ingen dator bra av.

 

ps. när jag nämnde brandvägg till en k. sa han sig stolt ha en sådan och klappade på köksväggen! som visserligen va bastant men knappast var de jag tänkte på :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller väl allting. Folk som kör bil utan att veta var växelspaken sitter är ju inte heller särskilt bra för sina bilar.

 

Alla kan inte vara bra på allt. Eller ens ha lust.

 

PS Rubriken ("Mac") var ganska intetsägande på Allmänt om Mac i ett Macforum… :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tämligen menlös..... :stjarnsmall:

 

 

De här inlägget kom utav ett inlägg av mig i mac rules där jag sa desamma om pc men som poca tog bort, jag kom bara på att alla macar hos folk är inte i prima skick liksom pc.

 

Försökte balansera de hela bara men lösryckt verkar den här kom. rätt menlös. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usel rubrik :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag har ändrat rubriken så man fattar vad tråden handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Marcus.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga att de verkar som folk skaffar sig saker utan att veta att man behöver göra mer än att tycka på knappen vilket får rätt trista följder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga att de verkar som folk skaffar sig saker utan att veta att man behöver göra mer än att tycka på knappen vilket får rätt trista följder.

Vad klagar du på? Var och en måste väl få göra som den vill. En del vill ha en jäkla ordning men som för andra inte betyder ett dugg. Dessutom verkar det generera dig en del jobb! Du tar väl betalt.

 

DDR lades ned 1989 och det vill vi ju inte ha tillbaka, eller hur. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom "rätt menlös" kan men väl säga att det är väl sant att vilken dator som helst mår illa av att behandlas dåligt.

 

Det finns de som behandlar en Mac dåligt likväl de som behandlar en Wondows-dator dåligt fast jag är övertygad om att när man bryr sig mer om en dator med attityd.

 

De som använder Linux och OSX har olika andledningar att vara mer involverade i sina datorer än de som har PC.

 

Man väljer Mac p.g.a. en attityd som mera handlar om insikter om design, användarvänlighet och villighet att göra något annat än att göra det man alltid gjort och är trött på. (Windows)

 

Man väljer Linux för att man skaffar sig kunskap och tror på att möjligheten att kunna vara med och styra själv. Skapa egen kod och förändra aktivt. Att stödja sådana yttringar gör att man också väljer Linux och kanske kan man då bidra till att skapa en värld mindre styrd av pengar och mer av ideella värderingar.

 

Varför väljer man PC? Där tror jag arbete och vana samt lättillgänglighet är nyckelorden. Fördomar är något annat.

 

Du kan idag gå in i vilken teknikaffär som helst och köpa en hel eller delar (som du säötter ihop själv) till en dator som du kan bestycka med ett potent OS som Windows. De allra flesta datortillverkar bestyckar sina datorer med Windows, inte för att dom vill utan för att dom för många år sedan skrev på avtal om detta som låst dom vid detta OS och det är svårt att dra sig ur.

 

Alla arbetsplatser med få undantag har Windowsbaserade PC-system. Vanan gör att man köper likadant till hemmet. Det har inget att göra med att man medvetet går ut och väljer vad som är bäst, man bara gör det som alla andra gör.

 

Många tror att Linux kommer att ta över och det kan jag säga att om ett av de stora datortillverkarna kan erbjuda t.ex. en bärbar med Linux och ett riktigt lågt pris under lång tid med god marknadsföring så kommer det att ändra på saker och ting. Det är ett mycket bra OS, det är bara det att det tar lång tid att byta en vana.

 

Attityder, mode och vanor styr köpen. Sällan kunskap.

 

Okunskap skapar sämre datoranvändare och där är detta forum viktigt. Att kunna vara med och sprida kunskap åtminstone om Mac gör att jag hänger här och hoppas hjälpa någon då och då.

 

Hoppla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad klagar du på? Var och en måste väl få göra som den vill. En del vill ha en jäkla ordning men som för andra inte betyder ett dugg. Dessutom verkar det generera dig en del jobb! Du tar väl betalt.

 

DDR lades ned 1989 och det vill vi ju inte ha tillbaka, eller hur. ;)

 

Jag klagar inte, jag delger bara mina erfarenheter av bägge sidor mac/pc det var meningen att balansera ett tidigare inlägg som togs bort av poca, vilket jag skrev tidigare.

 

Jag klagar inte på att folk har vilken ordning dom vill men de är synd att de försör sin dator utan att veta om att dom gör så.

 

Men mig gör det inget.

 

Jag har inte betalt för att fixa deras datorer, för mig och dom är de bättre om d. funkar som den ska när jag är i deras hem så går de fortare att hjälpa dom osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till papperskorgen med denna tråd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...