Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp, har inte min installationsskiva.


Navid83

Rekommendera Poster

Hej alla Mac freaks!

 

Det är nämligen så att jag är en nybörjare när det gäller Mac och har själv en Powerbook G4 som jag köpte av en polare. Men tyvärr har jag glömt skivan hos mina föräldrar och får inte tag på de om cirka 1 månad (bortresta) och jag vill gärna formatera om min G4:a så jag rensar ut allt som polarn har haft på den...

 

Snälla hur skall jag gå till väga, vart kan jag få tag på filerna / skivan + finns det någon guide hur man installerar.

 

Tack på förhand!!!

 

//Navve

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet går det inte att formatera HD:n utan macOSX installationsskiva. Dessutom skulle det gå med ett annat program hur skulle Du då få tillbaka OSX förren efter 1 mån när Dina föräldrar kommer hem? :rolleyes:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ta bort alla program som di kompis har lagt till, samt alla filer.

Det behöver du inte installationsskivan för.

 

Sen, när du får tag på skivan, gör du en Arkivera/Installera för att vara

säker på att du har ett stabilt system eftersom du har just köpt den.

Men egentligen behövs inte det om du vet att Macen hr fungerat bra senaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ge dig till tåls en månad.

Sedan ska du veta att vi är misstänksamma mot frågor likt denna då vi tidigare stött på fall med stulna datorer och suspekta individer vill ha vår hjälp med att rensa sin dator.

Därmed inte sagt att din dator är stulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, förstår att det finns sådana typer och att ni blir mistänksamma...

men om jag vrider på min fråga och ställer såhär, när jag har fått tag på mina skivor, hur går jag till väga för att installera / formatera om hela min data, vill ha den färsk, (känns bättre),

 

-- Hur skall jag fixa det? --

 

Mvh

Navve

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en nyinköpt begagnad maskin ska du formattera om hårddisken. Säkerhetskopiera viktigt material först. Släng i systemskivan och kör vertygsprogrammet med formattering och skriv över så all gammal info blir raderad. Sedan installerar du ett nytt system, kollar att OS X inbyggda brandvägg är på, går ut på internet och tankar hem uppgraderingar. Klart.

 

Steg 2:

-Om du har OS X 10.2 så skaffa minst 10.3 Det är den första "riktiga" verisonen av OS X och den är betydligt snabbare på gamla datorer.

-Se till att du har mycket RAM-minne. Minst 1 GB.

-Rensa hårddisken på onödiga filer. En bärbar har liten hårddisk. Kör Monolingual som tar bort onödiga språkfiler. Det kan ge dig 1 GB nytt utrymme. Men du måste spara engelska och svenska.....

-Du kan slänga skrivardrivrutiner som ligger i Biblioteket. Det är 3-400 MB. Om du inte använder Garageband så handlar det om 3-4 GB med loopbiblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en ny användare via "Konton" i "Systeminställningar".

Sen kan du kasta din polares konto och alla grejer som du inte vill ha i programmappen. Då kommer datorn nästan att kännas som ominstallerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, har ett liknade problem men värre...?

Fick min nya iMac 24" häromdagen och tänkte nu installera X11 för att kunna köra Openoffice. Till min fasa så tror jag att jag slängt installationsdisketterna. Låg nog kvar i kartongen.

Kan man beställa ny dito från Apple eller där jag köpte datorn? Kostnad, någon som vet? Har även en Macbook, en Powerbook o en MBPro, kan man använda någon av dessa skivor?

 

Hälsn

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå..så gör man väl inte...

Nej du kan inte använda dig av de skivorna som tillhör de andra datorerna

 

Blir till att lyfta luren till Apple..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå..så gör man väl inte...

Nej du kan inte använda dig av de skivorna som tillhör de andra datorerna

 

Blir till att lyfta luren till Apple..

 

 

Ne' jag vet. Det var min tanke oxå java script:add_smilie(%22:ermm:%22,%22smid_26%22)

 

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...