Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backup av OSX


Flameboy

Rekommendera Poster

Som Switcher har man ju en gedigen historia bakom sig när det gäller att installera om operativet med jämna mellanrum, och har därför ganska bra koll på vad som ska sparas undan innan disken formateras.

 

På Maccen är det sämre, för jag har aldrig installerat om den, inte rört installationen sedan den levererades. Nu är det dock dags, och jag känner att jag inte har grepp om läget.

 

Hjälp mig att räkna upp vad jag ska spara undan, som tex filer där inställningar/anpassningar sparats, mail, lösenord (nyckelringen) och annat.

 

Eller så finns det väl något program som fixar hela rubbet med ett klick, så brukar det ju vara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du behöver:

Extern hårddisk, gärna Firewire, men USB 2.0 duger..

SuperDuper

 

 

Formattera den externa disken i Mac OS Extended och i GUID om du har en Inteldator

Du behöver inte som i PC radera och formattera om din interna disk, du är i en bättre värld nu..

Arkiv/Install löser många problem åt dig, men Backup ska du ha i vilket fall.

 

Frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Switcher har man ju en gedigen historia bakom sig när det gäller att installera om operativet med jämna mellanrum, och har därför ganska bra koll på vad som ska sparas undan innan disken formateras.

 

Macen behöver inte formateras :yeahbaby:

 

På Maccen är det sämre, för jag har aldrig installerat om den, inte rört installationen sedan den levererades. Nu är det dock dags, och jag känner att jag inte har grepp om läget.

 

Har Du trassel med OSX finns det flera sätt att prova. :D

 

1) Sätt i installationsskivan->starta om-> vid uppstart håll c tangenten nertryckt under uppstarten->välj språk-> i menyn vlj verktyg->skivverktyg->markera HD:n-> reparera skivbehörighet därefter reparerar Du även skivan. :sorry:

 

2) Samma som 1) tills Du kommer till välj språk->välj installera->markera HD:n->välj alternativ knappen, då installeras systemet in på nytt utan att röra dina filer eller inställningar. :ThumbsUp:

 

Hjälp mig att räkna upp vad jag ska spara undan, som tex filer där inställningar/anpassningar sparats, mail, lösenord (nyckelringen) och annat.

 

Följer du 1) eller 2) behöver Du inte spara undan något, det ligger kvar orört. :skondans:

 

Eller så finns det väl något program som fixar hela rubbet med ett klick, så brukar det ju vara :)

 

Ett gratis program är OnyX men det är kraftfullt, man bör absolut veta vad man gör.

Som Poca sa en extern HD att göra backup;)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

 

PS försökte med multi men det lyckades inte. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

"Vad du behöver:

Extern hårddisk, gärna Firewire, men USB 2.0 duger..

SuperDuper"

 

Jag har disk, och har tittat på tex superduper, och det verkar ju vara ett bra program, men tyvärr blir backupen på typ 100GB och tar ju flera timmar att köra med min USB2.0-disk. (Nu kommer någon säga "kör backupen på natten då").

 

 

"Har Du trassel med OSX finns det flera sätt att prova"

 

Egentligen har jag inte trassel med OSX (annat än att jag tycker det blivit lite segt på sistone, men det finns det ju andra verktyg till), utan ska meka lite med diskar och partitionsstorlekar.

 

 

Jag hade mer tänkt mig tips på kataloger och/eller filer som kan sparas, dvs "the Linux way" snarare än "the Mac way".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en Arkiv/Install till att börja med, tar inte så lång stund, du behåller alla program och inställningar, och får endast ett nytt System, (du ska sedan slänga den gamla Systemmappen)

 

Men Backup måste du givetvis alltid ha, du vet ju inte om din hårddisk drar sin sista suck redan ikväll?

 

Finns ett annat gratis backupprogram som heter Carbon Copy Cloner du också kan titta på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som är bra att spara är denna iaf så slipper du allt bök om du tex har imap mail konto (bara att byta ut mailmappen)

 

O vill du ha alla dina bokmärken i safari kvar är det bara att byta ut safari osv...

 

så den röstar jag på.

 

sedan kan du se till att ditt iphoto lib finns kvar :) o all mp3 osv.

 

Det här använder jag för att backuppa backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Switcher har man ju en gedigen historia bakom sig när det gäller att installera om operativet med jämna mellanrum, och har därför ganska bra koll på vad som ska sparas undan innan disken formateras.

 

På Maccen är det sämre, för jag har aldrig installerat om den, inte rört installationen sedan den levererades. Nu är det dock dags, och jag känner att jag inte har grepp om läget.

 

Jag ser ingen anledning att installera om datorn efter 8 månader.....

 

Egentligen har jag inte trassel med OSX (annat än att jag tycker det blivit lite segt på sistone, men det finns det ju andra verktyg till), utan ska meka lite med diskar och partitionsstorlekar.

Jag hade mer tänkt mig tips på kataloger och/eller filer som kan sparas, dvs "the Linux way" snarare än "the Mac way".

 

Varför vill du ha partitioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Telly: Dina råd är mycket bra, och jag ser att du skriver dem om och om igen. Jag funderar på om inte detta borde ligga i en klistrad tråd. I och för sig inget specifikt för Mac, men det är ett bra råd som borde synas ordentligt. Alltför många slarvar med backup. Så även jag, men det ska det bli ändring på med Time Machine. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Znozy: Tack, du verkar vara den enda som förstått min fråga i denna tråden!

 

Det är ju lustigt att man allt som oftast får en tillrättavisning istället för ett svar på den frågan man ställer.

 

Min frågeställning har ingenting att göra med huruvida jag ska installera om min dator eller om jag ska ha partitioner, eller om någon annan inte ser anledningen till att jag vill installera om OSX på en ny disk, då hade jag förmodligen frågat om detta istället.

 

 

Några av er skulle passa bra på "118 118". Tänk vad kul när folk ringer och ska ha numret till närmaste frisör, och ni svarar att det är bättre att gå till Clas Ohlson och köpa saxar och en trimmer istället, eller kanske spara ut till hästsvans, eller låta en kompis klippa, eller att ta in på en klinik och fixa näsan istället, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Znozy: Tack, du verkar vara den enda som förstått min fråga i denna tråden!

 

Det är ju lustigt att man allt som oftast får en tillrättavisning istället för ett svar på den frågan man ställer.

 

Min frågeställning har ingenting att göra med huruvida jag ska installera om min dator eller om jag ska ha partitioner, eller om någon annan inte ser anledningen till att jag vill installera om OSX på en ny disk, då hade jag förmodligen frågat om detta istället.

Några av er skulle passa bra på "118 118". Tänk vad kul när folk ringer och ska ha numret till närmaste frisör, och ni svarar att det är bättre att gå till Clas Ohlson och köpa saxar och en trimmer istället, eller kanske spara ut till hästsvans, eller låta en kompis klippa, eller att ta in på en klinik och fixa näsan istället, osv.

Frågan du ställer är "Backup av OSX, Vad ska man tänka på?" och det är den du har fått svar på. Jag ser inga "tillrättavisningar" i denna tråden, bara svar och allmänna råd som respons på din fråga.

 

Din fråga är väldigt "bred" och därmed har du fått "breda" svar.

 

Det är som om du frågat "Hur ska jag klippa mig?" och förväntat dig en adress till en frisör och i stället fått rådet att gå till Clas Ohlson och köpa en trimmer. Båda svaren är lika relevanta.

 

Eller ännu kortare: Som man frågar får man svar.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82: Du har helt rätt, jag har säkert varit för otydlig i min förfrågan.

 

Det jag ändå reagerar på är svar som tex:

 

"Macen behöver inte formateras"

"Jag ser ingen anledning att installera om datorn efter 8 månader....."

"Varför vill du ha partitioner?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82: Du har helt rätt, jag har säkert varit för otydlig i min förfrågan.

 

Det jag ändå reagerar på är svar som tex:

 

"Macen behöver inte formateras"

"Jag ser ingen anledning att installera om datorn efter 8 månader....."

"Varför vill du ha partitioner?"

Tja, du skriver också att du tänker formatera om/installera om datorn som du gjorde på Windows.

 

På min arbetsplats behövs det ibland installeras om Windows, men inte särskilt ofta. Det brukar märkas ganska snart om något är fel.

Jag tror inte vi har installerat om en enda Mac sedan vi gick över från Mac OS 8/9 till Mac OS X.

 

(Lägga tillbaka en backup efter en kraschad hårddisk är en annan sak; det gör vi ett par gånger om året, högst. Det var oftare förr när vi var fler anställda och därmed fler datorer/diskar.)

 

OM du får problem med Macen så kan de i de flesta fall lösas utan något så drastiskt som en ominstallation.

 

Och så skriver du själv: "utan ska meka lite med diskar och partitionsstorlekar."

Jag har haft partionerade hårddiskar förut och det var ett elände för att hur noggrann man än är så blir en partion full, medan det är en annan som har gott om plats. Så jag har slutat partitionera mina diskar.

Det är därför naturligt att fråga varför du vill partitionera.

 

Vi försöker all hjälpa till här, på vårt sätt, med vår erfarenhet. Om vi ser att någon är på fel spår försöker vi hjälpa till.

 

Det är dessutom rätt ofta så att det som efterfrågas inte är (rätta) lösningen. Om en frågeställare vill komma från A till D, och själv kommit på hur man kommer från A till B och från C till D, så frågas det ofta "Hur kommer jag från B till C?". Men det vore kanske bättre att gå direkt från A till D, dvs att beskriva det egentliga problemet. Det finns ofta en genväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...