Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wii på nya iMac?


Tjoho0

Rekommendera Poster

eh??!!!

 

P = Progressive = HD

I = Interlaced = tjock tv

 

1080i, hallå?

Bara för det är progressivt så är det inte HD, PAL är Progressivt redan från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

576p är inte HD, vart får ni er info från egentligen? Det är i bästa fall kallat EDTV.

DVD:er i PAL-standard är också 576p, det kallar ni inte HD.

 

pal dvds är 576i (i som i interlaced)

 

ntsc dvd = 480i

pal dvd = 576i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1080i, hallå?

Bara för det är progressivt så är det inte HD, PAL är Progressivt redan från början.

 

Så en tv som klarar 576P, 720P samt 1080i är ingen HD tv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En TV som är HD-Ready är väl endå en HD-tv? Minimum krav för HD-Ready märkningen är 720 punkter i vertikal upplösning. Rätta om jag har fel! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
P = Progressive = HD

I = Interlaced = tjock tv

HD handlar i huvudsak om upplösning, inte om det är sammanflätat eller inte. Det finns tjock-TVs som klarar "progressive", och en av HD-standarderna, 1080i, är "interlaced", så det du säger stämmer heller inte.

Wiin klarar alltså 576P, hur får det det till icke SD?

Icke SD? Han sa att det var SD, och det är det också.

Så en tv som klarar 576P, 720P samt 1080i är ingen HD tv?

Behöver den inte vara. Att "klara" kan innebära flera saker. Det finns apparater som inte är HD upplösningsmässigt (och då inga HDTVs) men som "klarar" det du säger, men då kan de endast ta emot signalen för att sedan skala ner. För att vara en HDTV upplösningsmässigt måste displayen ha minst 720 linjer i höjdled.

En TV som är HD-Ready är väl endå en HD-tv? Minimum krav för HD-Ready märkningen är 720 punkter i vertikal upplösning. Rätta om jag har fel! :)

Stämmer, men HD-ready ställer även vissa krav på signal och gränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD handlar i huvudsak om upplösning, inte om det är sammanflätat eller inte. Det finns tjock-TVs som klarar "progressive", och en av HD-standarderna, 1080i, är "interlaced", så det du säger stämmer heller inte.

 

Icke SD? Han sa att det var SD, och det är det också.

 

Behöver den inte vara. Att "klara" kan innebära flera saker. Det finns apparater som inte är HD upplösningsmässigt (och då inga HDTVs) men som "klarar" det du säger, men då kan de endast ta emot signalen för att sedan skala ner. För att vara en HDTV upplösningsmässigt måste displayen ha minst 720 linjer i höjdled.

 

Stämmer, men HD-ready ställer även vissa krav på signal och gränssnitt.

 

hehe, jag visste inte att det var märkning av ord på schemat idag men jag får väl förklara mig då så att ev missförstånd kan raderas... :borstatanderna:

 

1. Wiin klarar av att skicka ut en HD signal på 576P, fact!

 

2. Givetvis ska en tv som klarar av att ta emot ex 720P också kunna visa 720P utan att skala ner. Skalar den ner så kan man ju knappast säga att TV´n visar 720P. Min tv klarar exempelvis av att ta emot 1080P men skalar ner det.

 

3. Pal dvds är fortfarande 576i (inte P).

 

4. NTSC dvds är 480i (inte P).

 

5. Visst finns det dvdspelare som klarar av att skala upp en dvd film till ex 576P eller 720P men äkta blir det inte. Jämför med en BD spelare som skickar ut motsvarande signaler så förstår ni vad jag menar.

 

6. 576P är fortfarande en HD standard.

 

PS. detta var svar på flera inlägg, inte bara Potato killens inlägg.

 

Bonusinfo om Wiin... NTSC spel = 480P och pal spel = 576P. Det är max vad Wiin klarar av. Detsamma gäller Dreamcast som för övrigt är världens mest underskattade konsoll. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
hehe, jag visste inte att det var märkning av ord på schemat idag men jag får väl förklara mig då så att ev missförstånd kan raderas... :borstatanderna:

Absolut inte någon ordmärkning, var hittar du det? Det var ett inlägg i en diskussion som redan var igång angående de faktafel du har skrivit. Tillrättavisar ingen kanske andra tror på det och lär sig fel, t.ex som du har gjort från din felaktiga källa.

1. Wiin klarar av att skicka ut en HD signal på 576P, fact!

576p är inte HD, som jag redan skrivit, fact! Dessutom står det på flera ställen att Wii har 480p och 576i, inte p, men om det stämmer vet jag inte, men bevisa gärna för mig (eller dig själv) att den har 576p.

2. Givetvis ska en tv som klarar av att ta emot ex 720P också kunna visa 720P utan att skala ner. Skalar den ner så kan man ju knappast säga att TV´n visar 720P. Min tv klarar exempelvis av att ta emot 1080P men skalar ner det.

Vet inte om det är mig du kommenterar här, men det du skriver är ju självklart och det är inget jag har sagt emot.

3. Pal dvds är fortfarande 576i (inte P).

4. NTSC dvds är 480i (inte P).

Stämmer, men inte riktigt sant ändå.

 

"Progressive-source video (such as from film) is usually encoded on DVD as interlaced field pairs that can be reinterleaved by a progressive player to recreate the original progressive video."

6. 576P är fortfarande en HD standard.

Nej det är det inte, läste du inte mitt förra inlägg? Försök gärna hitta en enda pålitlig källa som påstår det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var snälla och fixa en ny tråd. Jag hoppas verkligen på en adapter Wii till Mac, och blir så glad när det är nya inlägg i tråden men då är det ert HD-diskuterande. ;_;

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var snälla och fixa en ny tråd. Jag hoppas verkligen på en adapter Wii till Mac, och blir så glad när det är nya inlägg i tråden men då är det ert HD-diskuterande. ;_;

 

MvH,

Katana

Hoppas oxå på en finfin adapter! Erkänn att wiin ser riktigt snygg ut vid macen!! :)

 

Som det nu verkar, är ett tv kort via ex Elgato enda möjligheten. Tror ändå att bilden blir ganska bra då skärmen inte är gigantiskt stor (i jämförelse med de flesta tvs).

 

Sedan kan du ju även använda wiimoten för att styra vissa macapplikationer, fräckt är väl bara förnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Var snälla och fixa en ny tråd. Jag hoppas verkligen på en adapter Wii till Mac, och blir så glad när det är nya inlägg i tråden men då är det ert HD-diskuterande.

Ursäkta, jag är ledsen att det blev så mycket OT. Inte mycket av en "diskussion", men ville inte lämna tråden med så många felaktiga påståenden.

 

En sidnot är att jag också trodde att ämnet "koppla in något till skärmen på imac" var ganska uttömt med tanke på hur många ggr det tagits upp. De enda alternativen man har är någon sorts inspelningsdosa eller ett externt tv-kort. En ordentlig adapter (som fungerar bra och har ett pris som gör det lönt gentemot ett tv-kort) för att koppla in just wii tror jag aldrig kommer komma, eftersom användningsområdet är så snävt. Något som är vanligare är att koppla in till en datorskärm och det finns det adaptrar för.

 

Folk borde sluta se på iMac som en skärm+dator och istället motsvarande en bärbar, för det är inte ofta man hör någon fråga om hur man ska kunna koppla in något till en bärbars skärm, men kan ju ifs bero på skärmstorleken. Undra hur svårt/kostsamt det vore för apple att fixa en skärmingång på iMac??? Är man bra på att löda och sugen på att experimentera med sin iMac kanske det är möjligt att fixa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns soms sagt en adapter men jag vet inte hur den fungerar för oss. ^^

http://www.dcemu.co.uk/review-team-xtender...v-box-66968.htm

 

MvH,

Katana

(Och ja, Wii:et ser så snyggt ut bredvid den vita iMacen! ^^

Din länk funkar ej.

Här är en annan länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-10848-1189687669_thumb.jpg

 

Sorry för dubbelpost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Det finns soms sagt en adapter men jag vet inte hur den fungerar för oss. ^^

Jo jag vet, men som jag skrev i förra inlägget: "som fungerar bra och har ett pris som gör det lönt gentemot ett tv-kort". För att den ska fungera med mac kostar det 60+30 dollar, motsvarande 600 kr i ren valutaomvandling och då utan leveranskostnader och ev. skatt, det får man ett TV-kort för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet, men som jag skrev i förra inlägget: "som fungerar bra och har ett pris som gör det lönt gentemot ett tv-kort". För att den ska fungera med mac kostar det 60+30 dollar, motsvarande 600 kr i ren valutaomvandling och då utan leveranskostnader och ev. skatt, det får man ett TV-kort för.

 

Då jag kollar på priset för billigaste EyeTV-produkten (kan inte så många andra TV-kort, tipsa gärna) hittar jag bara för, valutaomvandlat, 740 kronor. Sedan kommer du troligen behöva köpa en sladd för att kunna koppla in Wii:et. Ytterligare en hundralapp.

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här kanske?

 

http://daystar-store.com/index.asp?PageAct...&ProdID=700

 

EDIT: Här kan man köpa en programvara som fungerar med flera video-in-produkter som egentligen är för windows. Samma programvara medföljer produkten jag länkade till ovan.

Verkar faktiskt vara en väldigt bra idé, skall se på detta när jag kommer hem igen. ^^

Tack för tipset!

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här kanske?

 

http://daystar-store.com/index.asp?PageAct...&ProdID=700

 

EDIT: Här kan man köpa en programvara som fungerar med flera video-in-produkter som egentligen är för windows. Samma programvara medföljer produkten jag länkade till ovan.

Inte intressant för mig tyvärr då jag vill ha en component till firewire med stöd för Hd 720p eller ännu hellre 1080p så jag kan spela xbox360 på min beställda imac 24tum. Kanske det kommer en sån lösning.

 

Vet att det inte var det tråd handlade om, sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tack för tipset på den där mjukvaran, jag har ett gammalt analogt tv"kort" som jag tror bygger på dom supportade chipen, som jag nog kan få att funka för video in iaf...super...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte intressant för mig tyvärr då jag vill ha en component till firewire med stöd för Hd 720p eller ännu hellre 1080p så jag kan spela xbox360 på min beställda imac 24tum. Kanske det kommer en sån lösning.

 

Vet att det inte var det tråd handlade om, sorry.

 

...eller kanske inte (eller, det är ju klart det GÖR), hadet det inte varit enklare då att köpa en MacMini/Macbook Pro och en extern skärm ? Det känns som det ligger bra många (många i sammanhanget över 2) år bort i tiden, eftersom ingen ingång på iMac är direkt kompatibel med video, och någon typ av konvertering måste göras (från dom signaler som i det här fallet XBOX360 spottar ut)

Att HANA t.ex. valt 1394 teknik för videoväxlar bygger dom ju på att i princip allt videomaterial i sin grundform är komprimerat (hd tv, dvd, blu-ray) men dom säger ju också att encoders för videosignaler fortfarande är kostsamt och/eller tidskrävande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...