Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öka prestanda hos Airport Express


Wheatley

Rekommendera Poster

Hej

 

Har följande utrustning:

 

- PowerBook G4 med Airport Extreeme inbyggt.

- AirPort Express (mindre än 2 m i från datorn).

- ADSL-modem från Zyxcel.

- Telia ADSL 8 Mbit (via telefonlinjen).

 

För det mesta fungerar det prima, dock uppstår följande problem:

 

Med "TPTest 5" får jag 2,6 Mbit som testvärde varje gång jag testar. Ringde Telia och klagade, samt funderade på att byta ner mig till 2 Mbit om jag inte fick ut mer än så.

 

Killen på Telia sa åt mig att köra TPTest 3 samt titta på UDP-värdet. Jag minns inte vad jag fick, men han sa att det var högst normalt och att det var TPTest 5 det var fel på. Har jag blivit lurad?

(Jag körde med sladd direkt till modemet vid testen).

 

Ett annat problem är att jag ibland "laggar" när jag spelar nätverksspel. Min ping är oftast (alltid?) väldigt låg, men ändå händer det då och då att jag tappar kontakten med servern helt. Detta händer aldrig hemma hos mina föräldrar, som har samma förutsättningar (dock har de både modem och trådlös Router från Zyxcel).

 

Jag har kofigurerat min AirPort Express via Administratörsverktyget. Jag har WPA2 Personal-kryptering och upprättat ett slutet nätverk. Kanal är "automaktisk", vilket verkar innebära att jag kör på kanal 13. Bör jag välja någon annan kanal för bättre stabilitet/hastighet?

 

"Läge" är valt till "802.11b/g-kompatibel". Bör jag ändra till endast "802.11g-kompatibel"?

 

Under menyn "Trådlösa alternativ" kan jag ställa in sändarstyrka, vilket är satt till max. Jag har inte aktiverat störningskompensation, eftersom det inte finns några andra trådlösa nätverk i huset som stör. Dock funderar jag på "Grupputskick, hastighet", som är satt till "2". Bör jag öka denna? Det står ju att det kan ge prestandaförbättringar, men minska räckvidden (vilket inte är ett problem för mig).

 

Jag har valt att sänga av AirTunes, eftersom jag inte använder det.

 

Det blev många frågor av blandad karaktär! Hoppas att det finns nån som kan svara på något i alla fall! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Pröva att sänka sändarstyrkan, det kan ge snabbare överföring, särskilt i begränsade ytor.

 

Störningskompensation handlar om mikrovågsugnar, dect-telefoner, bluetooth eller liknande där det förekommer regelbundenhet i utsändningarna. Inte andra nätverk.

 

Byte av kanal kan hjälpa om det är flera nätverk i närheten, särskilt om de också valt samma kanal som du.

 

Ändring till endast "11g-kompatibel" kan hjälpa, men det är främst när du blandar datorer på samma nätverk.

 

Två meter? Varför inte köra med kabel ett tag så problemen/farhågorna med trådlöst är ur världen? :huh: Är det fortfarande lagg och sådant, vet du att Telia är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har nu ändrat följande:

 

- Bytt till kanal 9

- Ändrat till "endast 802.11g"

- Minskat sändarstyrkan till 25 %.

 

Får testat ett tag och utvärdera - tack för tipsen!

 

(Anledningen till att jag inte har en sladd är främst av estetiska skäl, samt att jag har en ganska liten lägenhet men vill kunna sitta på olika ställen med laptopen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...