Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela nätverk med enklast tänkbara router


welandl

Rekommendera Poster

Jag står i begrepp att efter ett långt och troget förhållande med Bill Gates, införskaffa en iMac OSX Leopard nu i oktober (?).

Jag tänker mej att dela nätverksanslutningen med enklast(läs billigast) tänkbara router. Jag tänker ställa mina båda datorer bredvid varandra ach använda kabel. Wireless är overkill då de står bredvid varandra. Att använda en Airport Extreme är nog dödfött då USB-porten bara klar rena skivare och inga multifunktionsprintrar. Alltså ansluter jag direkt i iMacen. Likaledes ansluter jag en extern hårddisk direkt, då jag gissar att Leopardens "Time Machine" funkar säkrast och snabbast med en FireWire.

Då nätverksprotokollen är standardiserade bör väl t ex en Netgear eller D-link duga bara för tråddelningen?

 

Kanske Leoparden är ÄNNU smartare än Tigern? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-Link 604 är en av dom mest sålda och beprövade, pålitligast tycker jag. Nackdelen är väl att dom håller dåligt, dåliga nätdelar och vissa fall lägger även routern av helt.

Inne på min andra och vet flera som gått sönder men när den väl fungerar är den helt felfri.

275:- gick min förra på.

Tydligen finns det en efterföljare nu men har hört att det fins mycket problem med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Asus Router dessa fungerar toppen

Lätta ställa in och har även Linux mjukvara vilken jag gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-Link 604 är en av dom mest sålda och beprövade, pålitligast tycker jag. Nackdelen är väl att dom håller dåligt, dåliga nätdelar och vissa fall lägger även routern av helt.

Inne på min andra och vet flera som gått sönder men när den väl fungerar är den helt felfri.

275:- gick min förra på.

Tydligen finns det en efterföljare nu men har hört att det fins mycket problem med den.

Man får akta sig så den inte börjar brinna bara som min gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den samlade erfarenheten på forumet om D-link och särkilt 604 gör att pestflagg måste hissas! :byrakrat:

 

Det enklaste är att ha ett bredbandsmodem med inbyggd router. Vi har 4 portar på vårt modem från BBB. Du kan också använda dig an internetdelning. Då kör du en dator via den andra. Men då krävs det att båda är på. Iofs prsktiskt om man bara har en port men klumpigt i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallå.

 

Mitt första inlägg här, har precis beställt min första mac.

 

Jag skulle vilja blåsa liv i den här tråden då jag undrar precis samma sak.

 

Jag kommer ha kvar min PC och ställa upp iMacen bredvid och vill naturligtvis kunna komma åt nätet från båda samtidigt.

 

Tycker ni att jag ska köpa en D-link 604 eller håller den inte? Tacksam för ytterst pedagogiska svar då mina kunskaper i nätverk är mer än begränsade :ph34r:

 

Gärna länkar till produktsidor, det vore toppen. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå.

 

Mitt första inlägg här, har precis beställt min första mac.

 

Jag skulle vilja blåsa liv i den här tråden då jag undrar precis samma sak.

 

Jag kommer ha kvar min PC och ställa upp iMacen bredvid och vill naturligtvis kunna komma åt nätet från båda samtidigt.

 

Tycker ni att jag ska köpa en D-link 604 eller håller den inte? Tacksam för ytterst pedagogiska svar då mina kunskaper i nätverk är mer än begränsade :ph34r:

 

Gärna länkar till produktsidor, det vore toppen. :ThumbsUp:

 

 

Vill du ha trådlöst eller icke trådlös förbindelse?

Själv köpte jag denna ( http://www.webhallen.com/prod.php?id=41609 ) till mig macbook pro och jag tycker den fungerar gallant bra! Mycket bra räckvidd och inga som helst problem att installera (min första router också!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang mitt inlägg i början av denna "tråd":

Jag köpte en Belkin-router med fyra portar på ONOFF.

Deras installationsprogram var föredömligt enkelt. Gå gärna till Belkins hemsida och följ deras instruktionsfilm på http://setup.belkin.com/guide.html. Den visar, mycket pedagogiskt vad egentlgen installationsprogrammet gör.

Hur fungerar då min Belkin-router?

Jag har f n två PC anslutna. Det som händer är, att efter en längre tids overksamhet tappar man nätet. Inte alltid, men ibland. Vid försök till kontakt med en URL kan man ibland via op:et (XP för mej) ombes att klicka på "Try again" och det funkar. Någon gång har jag fått starta om PC:n. Försök att dra ur kablar och återansluta har visat sej inte fungera.

 

Jag har testat "stay-alive" program som pingar ( alltså skickar ett paket med frågan:"är du där?) et antal förvalda URL:er. Det funkaade också. Nu ska jag bara hitta ett freeware-stay-alive-program.

 

Jag är dock nöjd, så här långt. Fa se nu hur min Leopard iMac funkar. Det är ju en annan pilsner, men fasen vad svårt det är att hitta iMac med förinstallerad Leopard. Man får en Tiger och en Leopard-CD för TUSEN SPÄNN bifogad.!!!

 

Jag tror dock att man kan få den via Applebutiken på nätet.

 

Jag hoppas att mina besked ger någon idé om hur t ex signaturen "sargo" ska gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag en Netgear WPN824v2 Rangemax och både min pc (har inte köpt mac än men

det kommer, det kommer) samt min frus macbook funkar perfekt i denna.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag ska försöka mig på att hitta en som skulle kunna funka... vad säger ni om följande?

 

http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKuJXStvhLPG3yV3oUoB7gqltbNlwaaRp7ytsRWm5kCVP/ppJVJ23gKftLUgUoenYaICyH9G4/w=="]D-Link DES 1008D

Och vad är det egentligen för skillnad på router och switch? När jag läser om ovanstående switch så låter det som att det är en sådan jag är ute efter.

 

Idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...