Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa MBP med OSX Tiger eller vänta på Leopard?


Fotobias

Rekommendera Poster

Missar jag något vesäntligt om jag slår till på en MBP med Tiger jämfört med Leopard??

 

Jag är helt ny på mac och kommer att använda min MBP i nätverk med pc för i huvudsak fotohantering (redigering, album, bildspel..).

 

Är Tiger till och med lämpligare att börja med kanske (tillräckligt med nya mac-upplevelser och mindre barnsjukdomar)????

 

mvh

Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nej, det tycker jag inte. Klart att det kan finnas buggar i nya Leopard, men att det skulle vara något allvarligt problem är att måla fan på väggen.

 

Tiger funkar bra idag. Leopard kommer fungera bra om en till två månader, fast ha många fler funktioner.

 

Spana in Leopard-siten: http://apple.com/macosx/leopard/

Där ser du vad du får med Leopard som inte finns i Tiger. En hel del som kan vara värt att vänta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabbt svar!

Jo, det verkar ju vara en del extra som man inte vill missa ser jag...

Blir nog till att hålla ut då...

Blev bara lite ivrig när jag precis hittade den i lager...

 

mvh

Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag samma dubier men visste att det är några veckors leveranstid på Macbook Pro (har alltid kört pc innan). Jag ringde Apple store och frågade när man skulle beställa för att få datorn lagom tills Leopard skulle komma med men säljaren visste inte säkert. Han erbjöd mig 800 kronor i rabatt om jag slog till så då gjorde jag det.

 

Räknar med leverans i slutet av september och säljaren trodde att det eventuellt kunde följa med en kupong för gratis uppgradering av Tiger. Själv gissar jag att det inte blir så men det vore ju perfekt med både rabatt och nytt operativ ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tycker inte att du ska vänta med att köpa en bara för att vänta på leopard...

Apple är välldigt snälla vad gäller pris på operativsystem då dem tjänar pengar på själva hårdvaran och inte mjukvaran.

 

Dessutom om du har studenrabatt så ligger ett nytt system under 1000-lappen.

Nu släpps ju förmodligen Lepopard i Oktober som det är sagt och då är det högt troligt att du får en kostnadsfri uppdatering..

 

bra va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i exakt samma sits.. Men jag väntar, skönt att få en ny dator med ett helt nytt OS installerat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ännu ett mer krux är ryktet om uppdatering av antingen macbook eller macbook pro, det gör att man står mellan valet och kvalet ännu mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan vänta till Jan/Feb så hade jag nog gjort det, men det kommer ALLTID finnas nya saker som kommer komma....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv beställde jag en MBP för ett par veckor sedan och hoppas få den om ett par dagar. Jag skulle inte vänta, det är ju bara att uppgradera till Leopard när det kommer. Den eventuella kostnaden gör ju inte så mycket om du väger in hur länge du faktiskt har datorn och vilken glädje det är att slippa vänta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv beställde jag en MBP för ett par veckor sedan och hoppas få den om ett par dagar. Jag skulle inte vänta, det är ju bara att uppgradera till Leopard när det kommer. Den eventuella kostnaden gör ju inte så mycket om du väger in hur länge du faktiskt har datorn och vilken glädje det är att slippa vänta.

 

Dom kommer troligen med en helt ny MBP med nya intelprocessorn i början av nästa år. Det var det jag tänkte på...

 

Ang. Leopard så kvittar det. Kostar ju ändå bara en tusing eller så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lånar tråden lite...

 

Har varit intresserad av en Macbook pro (15" 2,2) nu i flera månader. Trist nog har det inte blivit nått köp av då jag haft lite dåligt med pengar osv..

 

Men frågan är nu, ska jag slå till på en dator nu i slutet av oktober när leopard har släppts eller skall man vänta in en ev. hårdvaruuppdatering i början på nästa år? Om leveranstiden på datorn är så lång som en månad så är det nästan december och då känns det nästan som man kan vänta till Januari.

 

och föjdfråga: Om man nu väl bestämmer sig för att införskaffa en nu snart... kommer nästa uppdatering göra så att min dator kommer kännas omodern? ÄR det stooor skillad på hårdvaran? Vet att apple är duktiga på att hålla käft men det vore ändå rätt intressant att få höra andras åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort du köpt din dator väntar nästa utgåva bakom hörnet, och den du köpte är inte senaste längre, därmed inte sagt att du kan använda den 5-6 år till utan problem..

Så hur du än gör så kommer det alltid en ny

 

Använder min iBook G3/500 ännu och den är snart 6 år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

Om nu Leopard kommer, som det ser ut, den 26

så är det mindre än 17 dagar dit.

 

17/1000:- = 58,80:-/dag

 

Nog skulle jag vänta dessa ynka dagar för den summan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort du köpt din dator väntar nästa utgåva bakom hörnet, och den du köpte är inte senaste längre, därmed inte sagt att du kan använda den 5-6 år till utan problem..

Så hur du än gör så kommer det alltid en ny

 

Använder min iBook G3/500 ännu och den är snart 6 år...

 

Jag förstår ditt tänkande. Men om man ska lägga ut så pass mycket pengarna så vill man ju ha bästa möjliga prestanda. Om man då går och köper en dator som är påväg att bli "utbytt" så känns det som om man kastar lite tusenlappar i sjön. Hänger du med på vad jag menar? 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

Om nu Leopard kommer, som det ser ut, den 26

så är det mindre än 17 dagar dit.

 

17/1000:- = 58,80:-/dag

 

Nog skulle jag vänta dessa ynka dagar för den summan.

 

*Tackar och Bockar*

 

Tror du missförstod frågan (om det nu var min du svarade på)

Om jag köper mac kommer jag givetvis vänta ett par veckor till, men frågar var egentligen om man skulle vänta ett kvartal på att ev. nya modeller skulle poppa upp. Det går ju även rykten om att det ska börja hända saker redan vid lanseringen av leopard. Men det är just det som irriterar mig lite med apple. Det finns aldrig någon framförhålling ang när dem nya datormodellerna ska släppas. Men det finns det väll antagligen något bra svar på.

 

Hade gärna velat kuta iväg redan nu och sätta tänderna i en ny MBP, den är fruktansvärt attraktiv, men har lite is i magen åtminstone tills leopard kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan får man ju fråga sig om man behöver datorn nu eller om man klarar sig utan i en månad (till Leopard) eller 4 månader (ev. uppdatering folk skrivit om?). Jag beställde min MBP när jag fick lön i juli, då hade den dessutom uppdaterats ganska nyligen, så det var inte så svårt att slå till.

 

Jag har inte hört nåt om nån form av uppdatering av MBP efter årsskiftet, så jag hade köpt den lagom till Leopard =) Så vänta en månad iaf. Tyvärr känns det som att det kan finnas flera som gör samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan får man ju fråga sig om man behöver datorn nu eller om man klarar sig utan i en månad (till Leopard) eller 4 månader (ev. uppdatering folk skrivit om?). Jag beställde min MBP när jag fick lön i juli, då hade den dessutom uppdaterats ganska nyligen, så det var inte så svårt att slå till.

 

Jag har inte hört nåt om nån form av uppdatering av MBP efter årsskiftet, så jag hade köpt den lagom till Leopard =) Så vänta en månad iaf. Tyvärr känns det som att det kan finnas flera som gör samma sak.

 

 

 

mmm.. och då lär det ta minst 2 månader att få "skiten" 8(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jägermeister
själv så väntar jag tills januari i hopp om att MBP uppdateras

 

 

Säger rykten att det kommer en ny MBP i januari? Jag har aldrig haft Mac förrut men har nu planerat att köpa MBP 15" lagom till releasen av Leopard. Jag vill ha Leopard förinstallerat.

 

Är det dumt att köpa nu? Bör jag vänta till januari på en ny MBP?

Kommer nya modeller av MBP och/eller OS X varje år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger rykten att det kommer en ny MBP i januari? Jag har aldrig haft Mac förrut men har nu planerat att köpa MBP 15" lagom till releasen av Leopard. Jag vill ha Leopard förinstallerat.

 

Är det dumt att köpa nu? Bör jag vänta till januari på en ny MBP?

Kommer nya modeller av MBP och/eller OS X varje år?

 

Det kommer inte komma en ny version av OSX på säkert minst 18 månader så det behöver man ju inte oroa sig för på ett tag...

däremot är det inte helt otroligt att det kommer en ny MBP runt januari...

Men behöver du en dator nu så köp en dator nu.. det går inte att vänta på att en nyare ska komma ut för teknikutvecklingen tar aldrig slut...

Tycker du MBP är bra som den är nu så är det bara att slå till..

 

Angående att köpa MBP med leopard förinstallerat så kan det nog ta lite tid efter leopards release (dvs imorrn) innan de får in de i datorerna.. men samtidigt har du leopard up-to-date programmet vilket gör att du kan beställa OS'et så fort du beställt din dator för bara 85kr. Och som det verkar nu hinner du få leopard innan datorn i vilket fall så blir ju ingen extra väntetid.

 

Räkna med att OSX och MBP-försäljningen kommer öka och så också leveranstiderna efter imorrn, så desto snabbare desto bättre :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...