Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS 9 på OS X hur göra?


Scampi

Rekommendera Poster

Som sagt, bockade aldrig i att installera drivisar för 9 när jag formaterade datorn sist. Nu hittade jag min låda med gamla spel och blev akut sugen på att lira loss Warcraft II, StarCraft och andra godbitar som inte riktigt fungerar i OS X. Men hur ska jag göra när uppenbarligen inte har några drivrutiner för os 9? är det bara att glömma så länge eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Även om du inte har OS 9-drivrutiner installerade på disken ska du kunna använda Classic environment. Det kanske kan vara något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du inte har OS 9-drivrutiner installerade på disken ska du kunna använda Classic environment. Det kanske kan vara något?

 

Självklart är det ett alternativ, men när jag stoppar i OS 9 skivan i OS X så står det något i stil med att systemmappen är låst och kommer inte att kunna användas, sen får jag inte installera... så hur göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

starcraft finns i OS X version på blizzard

 

Jo det vet jag, tack. Men det flyter inte alls lika bra som i OS 9. Dessutom så finns inte det bästa spelet någonsin Warcraft II BNE till OS X. Vem kan någonsin få nog av "Zug-zug"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hihi. :D Nä det är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Självklart är det ett alternativ, men när jag stoppar i OS 9 skivan i OS X så står det något i stil med att systemmappen är låst och kommer inte att kunna användas, sen får jag inte installera... så hur göra?

 

Eftersom din hårddisk inte funkar med OS 9 så kommer du inte kunna installera. Det hade krävts att du redan hade en färdig installation av OS 9.

Hade du startat från OS 9-skivan hade du antagligen inte heller kunnat installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din hårddisk inte funkar med OS 9 så kommer du inte kunna installera. Det hade krävts att du redan hade en färdig installation av OS 9.

Hade du startat från OS 9-skivan hade du antagligen inte heller kunnat installera.

 

Så att "Classic" är också bara att glömma då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att "Classic" är också bara att glömma då eller?

Du ska ha Classic på de skivor du fick med när du köpte Macen. (Såvida du har en PPC-mac, alltså. På Intel är det kört.)

 

EDIT: Stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha Classic på de skivor du fick med när du köpte Macen. (Såvida du har en PPC-mac, alltså. På Intel är det kört.)

 

EDIT: Stavfel

 

Jo jo, det är en MDD jag har. Jag försöker installera OS 9 Classic, men det står att det inte går, för att Classic inte kan installeras på enheten. Byter jag hårddisk så står det inget, men där installerar den inte istället. Mysko as hell :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jo, det är en MDD jag har. Jag försöker installera OS 9 Classic, men det står att det inte går, för att Classic inte kan installeras på enheten. Byter jag hårddisk så står det inget, men där installerar den inte istället. Mysko as hell :P

HUR försöker du installera Classic? Från vilken skiva? En som följde med DEN Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HUR försöker du installera Classic? Från vilken skiva? En som följde med DEN Macen?

 

Nej, med en skiva jag köpt i affären för länge länge sedan. Denna Mac jag har nu följde det inte med några skivor till.

 

Men det är lugnt, det har löst sig. Jag döpte bara en mapp till "Systemmapp" på hårddisken och styrde Classicinställningarna dit, sen gick det utan problem.

 

 

 

"Fire it up!"

"Zug-zug"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är lugnt, det har löst sig. Jag döpte bara en mapp till "Systemmapp" på hårddisken och styrde Classicinställningarna dit, sen gick det utan problem.

"Fire it up!"

"Zug-zug"

Så simpelt! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så simpelt! :huh:

 

Japp, ibland är Mac-a-pären enklare än vad jag någonsin vågat drömma om :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hur gör man för att kunna använda gamla spen från os9 tiden på en intel maskin?

 

Tacksam för snabbt svar!

 

//Firefoxx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Letar reda på eventuella konverteringar/"återgörningar" för X. Det finns förvånansvärt många och en hel del tuffar på i originalversion via ScummVM.

Annars ställer man ihop en emulator i stil med vad som beskrivs i Emaculations forum. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...