Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta HDD samt RAM i MacBook


TheSwede86

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Tänkt införskaffa en MacBook till mig och en till mina föräldrar när Leopard släpps.

 

Dock har jag ett par frågor:

 

1) Att installera en 2,5" SATA-II (dvs. 3.0 GB/s) med 8MB Cache och 7200RPM är ingen fara då det fortfarande täcks av garantin eller hur? Det spelar ingen roll om MacBook bara klarar SATA (dvs. 1.5 GB/s) för hårddisken borde ju vara bakåtkompatibel med SATA-I (1.5 GB/s) om den stödjer SATA-II (3.0 GB/s)? Cachen har väl ingen som helst inverkan på det hela, om hårddisken funkar eller inte?

 

Billigaste hårddisken är 1000kr på Datorbutiken.com och Apple ska ha 700kr för att uppgradera till en 120GB med "bara" 5400rpm.

 

2) Att uppgradera minne själv bryter heller inte garantin? Tänkte dessa MAC Memory 2x1GB för 1 000kr (Apple tar ju 1 350kr för 1GB extra)

 

Vad anser ni om det och ser ni några problem/fel att det inte skulle fungera?

 

Tacksam för svar - TheSwede86

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RÄTTELSE:

 

Korrekta hårddisken

 

Var lite för snabb där, länken från Prisjakt.nu (till Datorbutiken.com) som sa 7200rpm gick till en 5400rpm hårddisk istället, länken i denna post är den korrekt, det är den hårddisken jag tänker köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

1. Alla varianter av SATA är kompatibla.

 

2. Minne funkar bra det med. Behöver inte vara "mac-minne" heller, utan vilket som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt!

 

Tack så mycket för svaret (båda svaren)!

 

En fråga till bara, i Apple's online affär (Apple Store) så kan man inte konfigurera den billigaste MacBooken (Vita för 9 995kr) med en dvd-brännare, är detta en total omöjlighet att beställa även om man kanske ringer dem och beställer?

 

Förstår inte vad i konfigurationen som skulle säga emot att en dvd-brännare inte kommer att fungera eller är det bara så att Apple har sagt att deras billigaste modell inte ska ha en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Snikmodellen har ingen DVD-brännare för att man ska köpa den dyrare. De kommer garanterat inte att slita upp den minsta macbooken och stoppa in en DVD-brännare som BTO, utan de vill att du köper mellanmodellen istället.

 

Fast jag kan ju ha fel, så ring och fråga. Det kostar inget. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snikmodellen har ingen DVD-brännare för att man ska köpa den dyrare. De kommer garanterat inte att slita upp den minsta macbooken och stoppa in en DVD-brännare som BTO, utan de vill att du köper mellanmodellen istället.

 

Fast jag kan ju ha fel, så ring och fråga. Det kostar inget. :)

 

Tackar ska göra det, ska vänta tills jag ska beställa den (väntar på Leopard och mina studentkort för rabatt).

 

Det är säkert som du säger, att anledningen är att man ska köpa den dyrare modellen.

Skulle gärna köpa den dyrare modellen bara att jag vill ha en 2.0GHz exakt och inte 2.2GHz eller vad nu mellanstegsmodellen har för "lägstanivå" på processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna köpa den dyrare modellen bara att jag vill ha en 2.0GHz exakt och inte 2.2GHz eller vad nu mellanstegsmodellen har för "lägstanivå" på processorn.

Risken finns förstås att MacBook har fått en speedbump när Leopard och ditt studentkort kommit... då kanske du får stå ut med en snabbare processor! :borstatanderna:

 

btw - det blir inget värmeproblem om man stoppar i en snabbare disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan alltid släppa en ny 100GB Seagate 7200rpm för 800:- :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/.../btw - det blir inget värmeproblem om man stoppar i en snabbare disk?

 

 

Jag kan alltid släppa en ny 100GB Seagate 7200rpm för 800:- :whistling:

 

@johnalder: Undrar jag också, den ökade värmeutvecklningen för en 7200RPM gör det något?

 

@vikingen: Det är lugnt, tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skillnaden i effekt (och då värme) är liten. Säg att en 5400-varvare drar 2,1 Watt så drar en 7200-varvare 2,3 Watt. Ungefär 10%.

 

Processorn i datorn drar antagligen tiofalt den effekten, så vilken hårddisk du har kunde inte spela mindre roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...