Jump to content
Just nu i M3-nätverket

"Movie making" program till Mac?

Virvel

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om det finns något bra program för Mac där man kan ladda ner filmsnuttar

från nätet och även plugga in egen digital videokamera och sedan lägga

på nytt ljud, byta ut texten och lägga på ny, spela in egna samplingar med mic etc.??

Jag har ju iMovie nu, men det är väl begränsat....eller

kan man importera filmklipp i det programmet också??

Det måste väl vara rätt format i så fall va...mpeg??

M.v.h Tomas :fundersam:

Hej

Jag undrar om det finns något bra program för Mac där man kan ladda ner filmsnuttar

från nätet och även plugga in egen digital videokamera och sedan lägga

på nytt ljud, byta ut texten och lägga på ny, spela in egna samplingar med mic etc.??

Jag har ju iMovie nu, men det är väl begränsat....eller

kan man importera filmklipp i det programmet också??

Det måste väl vara rätt format i så fall va...mpeg??

M.v.h Tomas :fundersam:

Du kan importera filmklipp i MPEG-4, AVI, XViD och så. Det går att lägga på nytt ljud, spela in egna samplingar med mic troligen också väl (?). Lägga in lager av text och byta ut den som finns tror jag inte att det går. Om du vill ha ett stort proffsprogram måste du köpa Final Cut eller det nya Adobe Premiere CS3 eller vad det heter.

Du kan annars kolla in www.macupdate.com och www.versiontracker.com för att hitta program du kan ladda ner som shareware, freeware eller demo för Mac.

OBS! Tänk på att inte diskutera piratkopior ifall det var en tanke hos någon som läser inlägget. :)

Jag lånar den här tråden lite snabbt om det e ok.

Jag har en massa 4:3 videos på datorn, och undrar om nån vet om jag kan konvertera om dom till samma format som iMac skärmen. Så att den tar upp hela skärmen istället. Har då också en del inspelade widescreen filmer och tv-pogram som ändå har den tråkiga svarta kanten och skulle då vilja ta bort den.

Du kan använda QuickTime, alltså exempelvis QuickTime Pro eller iMovie och välja att exportera filmen och sedan ändra storleken på den. Problemet är att du bara drar ut bilden, vilket gör att bilar blir längre och folk blir tjockare. Så låt bli.

Om du vill ha ett stort proffsprogram måste du köpa Final Cut eller det nya Adobe Premiere CS3 eller vad det heter.

Final Cut Studio är en programsvit bestående av bland andra Final Cut Pro. Final Cut Pro är för de som arbetar professionellt med video- och filmredigering. Det finns även Final Cut Express, som har en hel del av funktionerna i Final Cut Pro, men för en bråkdel av priset, som är mer lämplig för den glade amatören som har vuxit ur iMovie. Final Cut Express kostar 2795 på AppleStore. Dock är den inte uppdaterad på rätt länge. Ny version av Final Cut Studio kom ju i våras, men senaste versionen av Final Cut Express kom väl för ett par år sedan, eller så. Kanske dags för en ny version av den snart.

Sean finns ju även program från t.ex Avid. Även de har något program i mellanklassen, utöver sina tyngre proffsprogram.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...