Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra ljudkort för musikuppspelning


SkorvKalle

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är helt ny här på forumet och har starkt börjat överväga att byta ut min PC mot en macbook pro. Men som kräsen ljudlyssnare är jag väldigt mån om att ljudet som strömmar ur datorn ska låta bra i min stereo-anläggning. Jag har läst en del om externa grafikkort och det handlar väldigt mycket om musikinspelning, vilket jag inte är så intresserad av. Jag är ute efter ett ljudkort som får mina låtar på datorn att sjunga ut ordentligt, nu har jag ingen macbook pro än så jag vet egentligen inte alls hur de låter med dess inbyggda ljudkort, men jag gissar på att man kan få det bra mycket bättre med ett extern ljudkort. Idag har jag ett Creative X-Fi XtremeMusic i min PC och det gav ett rejält lyft när jag spelar upp mina MP3-låtar på datorn.

 

Creative har ju ett X-Fi Xtreme Audio Notebook, dock har de inga drivisar för mac, går detta att komma runt eller är det bara att glömma o köpa något helt annat? Sen är det väl bäst att köra ljudkort med firewire och inte USB? Har ni några tips på några ljudkort som skulle passa för detta tar jag tacksamt emot det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du ju köra via den optiska utgången, om du har en stereoanläggning med optisk ingång och bra D/A-omvandlare förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite intressant tråd!

 

Kopplar jag in stereon direkt i hörlursutgången på min PB15 G4 så låter det apa. Men om jag kör från min airport express så är det helt okej. Impedansmatchning? Synd när delayen är så stor på apx:en att jag inte kan kolla på film genom den.

 

Anyway, som Mizhou säger är det väl dags att skaffa sig någon skoj pryl. Någon som har en DiAna över? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplar jag in stereon direkt i hörlursutgången på min PB15 G4 så låter det apa.

Ställ om utgången till linjenivå, annars passerar den ju hörlursförstärkaren först, och då blir ingång på din stereoförstärkare överstyrd. Då blir det distortion, och det låter aldrig bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ om utgången till linjenivå, annars passerar den ju hörlursförstärkaren först, och då blir ingång på din stereoförstärkare överstyrd. Då blir det distortion, och det låter aldrig bra.

 

Aha, Tack!

Ibland känner man sig ju lite pucko när man inte visste att man kunde göra så... Ska prova i afton.

 

Blev nyfiken på ditt överstyrningsresonemang dock. Så om du har tid... Hörlursutgången är väl tänkt att jobba mot 16-50 Ohm eller nå't sånt. Medan linjeingångarna på min stärkare har impedans 20kOhm. Inte direkt samma last. Men hur påverkar det ingånssteget i min förstärkare? Jag hade ju utan vidare efterforskningar gissat på att det var hörlursstärkaren som hade problem med en konstig last :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ om utgången till linjenivå, annars passerar den ju hörlursförstärkaren först, och då blir ingång på din stereoförstärkare överstyrd. Då blir det distortion, och det låter aldrig bra.

Hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man det?

 

SystemInställningar/Ljud... fast där ser jag bara "linje in" och inte "Linje ut" fast jag har å andra sidan bara hörlurar att stoppa in i det uttaget. Vissa ljudinställningar kan man också göra i programmet "Ljud/Midi-inställningar" som du hittar in Verktygsmappen.

 

Fast jag skulle ha kopplat tills stereon via den optiska ljudutgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SystemInställningar/Ljud... fast där ser jag bara "linje in" och inte "Linje ut" fast jag har å andra sidan bara hörlurar att stoppa in i det uttaget. Vissa ljudinställningar kan man också göra i programmet "Ljud/Midi-inställningar" som du hittar in Verktygsmappen.

 

Fast jag skulle ha kopplat tills stereon via den optiska ljudutgången.

Problemet är att jag har en helt vanlig analog stärkare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det här var en bra tråd. Precis vad jag också satt och tänkte på - Någon som har erfarenheter från ett riktigt bra externt ljudkort? Jag nöjer mig inte med Macens interna utgångar, vare sig analogt eller optiskt digitalt (taskig optoomvandlare). Jag vill ha min mac till att spela upp okomprimerade wav-filer till min stereo anläggning.

 

Jag har botaniserat runt på nätet och funnit ett par varianter. Det skulle vara roligt att få erfarenheter från andra kring detta. För mig är det igentligen ganska ointresserant med inspelningsmöjligheter utan bara snuskigt bra DAC för en rimlig peng eller bara ett ljudkort med fina digitala utgångar så man kan hänga på en egen Harmony Design DA eller liknande.

 

Kraven är:

 

Mycket hög ljudkvalitetskretsar för digitalbehandlingen

Digitalutgångar OCH/ELLER mycket bra DA kretsar

USB eller Firewire

Helst separat matning som man kan byta till en kraftfullare

Mycket gärna hörlursutgång

 

 

Behringer FCA202. Firewireljudkort.

 

Terratec Phase 24. Firewireljudkort.

 

M-Audio har också en del att välja på. Främst Firewire 410 eller Audiophile USB. Intressanta och välkända.

 

Trends Audio UD-10. En USB DAC med digitalutgångar. Det är mer åt det här hållet som jag är ute efter.

 

Wavelength The Brick. En USB DAC. Lite dyr kanske.

 

Vad säger ni?

 

/stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...