Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Irriterande om prissättning av bilförsäkring


Semmelman

Rekommendera Poster

Nu försökte jag ringa Aktsam då till slut men de svarar inte!

De vill nog bara tjäna pengar, har ju inte ens personal att svara i telefon med. :(

Nu skiter jag i detta en stund för att återhämta blodtryck och hälsa och allt och ringer runt lite senare, om de vill svara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar
Verkligen patetiskt, skulle använda den där beräkningstjänsten hos Länsförsäkringar nu på kontorstid då de uppger att det ska funka, naturligtvis funka den inte alls! De vill att man ska ringa och då blir man ju bara snärjd av nån smartnisse.

Skickade alla fall en förfrågan och får svar via epost vilket är bra men varför i helvitte har de en tjänst som uppenbart inte ska fungera??

 

Hur ska någon kunna snärja dig....? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan ni försäkrar er hos någon "obskyr" internetbaserad försäkringsbolag så betänk att ni vill ha service den dagen det händer nåt..... jag hade bilen försäkrad i ett "bra" bolag som hade en skadereglerare i Örebro som närmast..... gissa hur kul det var närjag behövde hjälp...

-Om två veckor ska jag resa upp till er...........

 

Det är en av anledningarna till att jag kör med Länsförsäkringar. De har i alla fall i Dalarna en snabb och generös skadereglering. Det är värt en krona. :crossfingers: Ni kollar ju försäkringar som PC-nissar köper dator....... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft Aktsam i många år och alltid blivit väl bemött.

Knepigt att det inte svarade i telefon...försök du igen måste vara något tillfälligt fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen patetiskt, skulle använda den där beräkningstjänsten hos Länsförsäkringar nu på kontorstid då de uppger att det ska funka, naturligtvis funka den inte alls! De vill att man ska ringa och då blir man ju bara snärjd av nån smartnisse.

Nej, de vill nog att du ska använda tjänsten. Däremot så kan det ju ibland vara problem med internettjänster, ibland ligger de faktiskt nere. Men det tillhör ovanligheterna.

 

Själv har jag använt Länsförsäkringars beräkningar åtminstone en gång per år (oftare än så kollar jag inte mina försäkringar iaf) de senaste fem åren, och det har aldrig varit några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men patetiskt alla fall att bolagen spenderar miljoner på information (reklam) varför vi ska välja deras bolag men de kan inte lägga ner en promille av de summorna på information om vad det kostar, det är ju den information vi vill ha, reklamskräpet vi matas med dagligen överallt vill vi ju inte ha, nåt är grundläggande fel här.

 

 

Alla fall, eftersom de inte svarar på telefon och jag bor nära ett länsförsäkringskontor travade jag in där och blev vänligt bemött, kostnadsförslag på halvförsäkring blev 2000 kr året! Min nuvarande på Folksam är på drygt 3400 kr, en avsevärd skillnad, nästan halvering. Woaw!!

Men tyvärr kan man bara byta bolag vid årsförfallodagen och den infaller i mars för min del så jag måste visst betala skiten ett halvår till. Sen när jag försöker ringa Folksam så funkar inte telefonnumrena. Undrar vad fasiken de håller på med egentligen, inte mycket som funkar, hur funkar då deras försäkringar undrar man ju.

 

Dessutom var hemförsäkringen inte dyr heller på Länsis, så det komemr nog bli dom, bra med ett kontor bara ett kvarter ifrån oxå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, tack för hjälpen, men när jag skriver in uppgifterna och ska skicka dem så startar jag ett konto hos dem som iofs är kostnadsfritt men som sen måste sägas upp, onödigt tillkrånglat, så ska det inte behöva va, jag vill bara ha prisuppgift, inte starta konton, så jag hoppar nog på dem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring dom då, det brukar jag göra. Numret står ju längst upp till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att du inte kan kolla dygnet runt, är möjligen beroende på att dom slår mot bilregistret, som kanske inte har öppet jämt?

Jag SMSade bilregistret klockan 01,05 idag, fick svar direkt, så öppet hade e

 

Men du kör väl inte _bara_ krogfyllon efter tre på natten?? :)

...

Nej, självklart finns det lite vettigt folk på stan ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring dom då, det brukar jag göra. Numret står ju längst upp till höger.

Jag har ju internet för att slippa ringa och har de en sajt tycker man ju de kunde använda den till att ge information, nåt annat kan jag inte förstå att de ska ha den till.

 

Hur som helst blir det nog länsis av lite andra skäl oxå.

 

Sen det att jag skrev att de inte svarade i telefon heller var inte deras fel, det visade sig att jag haft fel på telefonen hela dagen av ngn outgrundlig anledning, så ingen skugga må falla över dem, felet låg här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur gick det med försäkringen?

 

Ett tips när det gäller att kolla försäkringarna är att ta premien + självrisken så får du ett totalpris. Det är det du ska jämföra. Lägsta premien kan ha högsta självrisken. SEN kollar du vad de har undantagit i villkoren. Ofta är det så att du får vad du betalar för.

 

Ett roligt exempel är den senaste försäkringen som jag fick erbjudande om. Att få hjälp om bilen inte startar eller om jag behöver bärgning eller likande. Dock tog undantog de bärgning utanför vägen utanför tätbebyggt område.... I norrland finns det ju knappt tätbebyggt område. Så om någon stal min bil och körde åt h-vete på e4:an så gäller inte försäkringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite problematiskt att byta nu, ska göra det strax innan årsdatoförfallodagen i vår sen, och då blir det länsis av lite fler anledningar. Hos de ingår bärgning, men om de undantar bärgning utanför tätbebyggt område vet jag inte, ifall de gör blir jag arg!!!

Men bra att du påpeka, ska kolla det sen, rätt så viktig sak faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillhör du de människor som kört prickfritt i många herrans år (som jag :P ) så välj en hög självrisk och få ner premien. 5000:- i vagnskada eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, den kan väl va bra att ha lägre om man tvingas byta framruta el ngt liknande?

 

Dessutom backade jag in i en bil på parkeringen hemma för ett par år sen, då kom det väl till pass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, den kan väl va bra att ha lägre om man tvingas byta framruta el ngt liknande?

 

Dessutom backade jag in i en bil på parkeringen hemma för ett par år sen, då kom det väl till pass.

 

Nu blandar du begreppen...... vagnskadeförsäkringen täcker din backning men inte glas. Glas hör till delkasko alltså halvförsäkringen. Du kan laborera med olika självrisknivåer på Trafik, Delskasko och Vagnskada. Grejjen är ju att premien sjunker ganska lite oftast mot den större risk du tar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite problematiskt att byta nu, ska göra det strax innan årsdatoförfallodagen i vår sen, och då blir det länsis av lite fler anledningar. Hos de ingår bärgning, men om de undantar bärgning utanför tätbebyggt område vet jag inte, ifall de gör blir jag arg!!!

Men bra att du påpeka, ska kolla det sen, rätt så viktig sak faktiskt.

Men inte behöver man bärgning till en Twingo, det räcker väl med en stor ryggsäck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte behöver man bärgning till en Twingo, det räcker väl med en stor ryggsäck?

 

Det är väl bara att klämma ur luften ur den och rulla ihop den...... :hihihi: :hihihi: :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vart ni riktigt roliga. :)

 

Appe var är du? Hjälp till lite här va?

 

 

Men de där olika försäkringarna är för krångligt att hålla reda på för mitt lilla huvud. Vill inte laborera med sånt, det ska va enkelt och fungera, varför tror ni jag har mac för?? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKIDOKI... här kommer en grundkurs.......

…………………………………………………

 

En bilförsäkring består av tre delar:

1. Trafikförsäkringen

2. Delkaskoförsäkringen

3. Vagnskadeförsäkringen

…………………………………………………

 

1. TRAFIKFÖRSÄKRINGEN

Alla bilar som är inregistrerade är enligt LAG tvungen att ha en TF. Den reglerar endast skador du åsamkar andra. Både personskador och egendomsskador.

 

2. DELKASKO

Halvförsäkring är TF + DK.

DK reglerar skador som

STÖLD,BRAND, BÄRGNING, GLAS och RÄTTSKYDD

 

3. VAGNSKADEFÖRSÄKRINGEN

VF reglerar skador på den egna bilen både i krockar och i singelincidenter. TF+DK+VF blir helförsäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, DET har jag ju koll på på ett ungefär (fast jag hade fel förut). Det var det där om att börja laborera med olika självrisker på allt som började bli överkurs för mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror på hur vilig du är att ta risken att du får betala en hög självrisk vid skada.

 

Har själv haft en självrisk på 4500 kr och det sved när en annan bil tog min backspegel

(han var över på min sida) eftersom jag fick betala bytet själv (4000 kr) då den bilen inte stannade.

 

 

Dock återkommer jag till premie + självrisk - undantagen som är det viktiga när du jämför försäkringar. Det andra är ren spekulation eller så får du köra extremt försiktigt - som t ex "stoppklossen" poka :whistling:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror på hur vilig du är att ta risken att du får betala en hög självrisk vid skada.

 

Har själv haft en självrisk på 4500 kr och det sved när en annan bil tog min backspegel

(han var över på min sida) eftersom jag fick betala bytet själv (4000 kr) då den bilen inte stannade.

Dock återkommer jag till premie + självrisk - undantagen som är det viktiga när du jämför försäkringar. Det andra är ren spekulation eller så får du köra extremt försiktigt - som t ex "stoppklossen" poka :whistling:;)

 

 

Nä du, stoppkloss är jag inte, fråga dem som åker med mig, "kör som en biltjyv" har en del sagt.. :lol:

Har bara "vållat" en olycka själv, och det gjorde jag här hemma på min infart när jag drog av halva fronten på frugans bil när jag inte observerat att hon parkerat "fel" :D

 

Annars har jag aldrig själv vållat en olycka med min bil ute i trafik, däremot varit inblandad i många, blivit påkörd, främst av folk som inte använder vinterdäck och håller rätt avstånd vid blixthalka.

Frugan kvaddade min bil en annan gång, som bekant kan inte kvinnor backa bilar, och backa rätt in i en trailer. Men det fick hon pröjsa. Ville inte fläcka min bonus på vagnskadeförsäkringen... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum, hur hög bonus har du på din bilförsäkring, och hur många mil kör du om året?

Sånt påverkar också din premie, kolla så att du inte lagt dig "för högt", givetvis ska du inte ligga för lågt heller, för då kan försäkringsbolaget bli grinigt vid ev utbetalning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...