Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Irriterande om prissättning av bilförsäkring


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja rubben kanske inte var den bästa men så här är det, tänkte ta reda på om jag skulle tjäna på att byta bilförsäkringsbolag och kollade på ett par men grejen är den att de har nån dum funktion som ska beräkna och den funkar bara kontorstid, fånigt, de kunde ju bara ha en tabell över viktklasser så man kunde jämföra priserna helt enkelt.

Är det nån som har en småbil och delförsäkrat i Länsförsäkringar och kan skriva vad det kostar? Eller nån som kan gissa hur mycket man kan spara på att flytta från Folksam till Länsförsäkringar typ?

 

Fånigt system, jag tror det finns en lag som säger att affärerna ska visa priset på föremål de annonserar, varför gäller det inte bilförsäkringar som annonseras om på internet??? Är det nån skillnad, fönster som fönster liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Nu vet jag inte vad du har för bil, men har du en "vanlig" bil, så kolla med Aktsam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompis köpte ny bil och fann att det är enorma skilnader mellan

premien hos olika bolag.

Kolla med så många som du kan och, utan att ge detaljer om andra bolags premier,

deala och spela ut dem mot varandra.

Han sparade åtskilliga tusenlappar på det. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hade heller inga prisuppgifter nu.

Men nån som vet om man måste kontakta sitt gamla bolag och "överföra" eller sköter de nya det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte jämföra en bil här mot en bil där då de är olika klassade. Du måste ju jämföra exakt samma bil. Sen så har inte alla bolag samma villkor och självrisker. Där det är billigare kan det vara mycket sämre! Men inte nödvändigtvis. Att anlita samma försäkringsbolag rätt över har sina fördelar. Om du får en skada som involverar både hemförsäkring och bilförsäkring tex en stöld av din egendom som du förvarade tillfälligt i bilen så får du TVÅ självrisker om du är "smart" och har olika bolag..... Har du flera försäkringar i samma bolag kan du få bonus och har du Länsförsäkringsbolagen delar de ut överskottet till försäkringstagarna/ägarna. Det kan bli en hel del....

 

 

Inte är det så enkelt som att bara få ett pris......................................... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går de inte på vikt och motorstyrka? Då borde man ju kunna jämföra.

Eller så kunde de ju ta tre vanliga bilar i tre olika viktklasser och visa de priserna. Taxi har ju ett prissystem som visar kostnaden på en tänkt medelresa, ja så det räcker ju att man har en "medelbil" som bolagen får prissätta. Det här är nåt för konsumentverket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på var du bor, var du parkerar den, om du har ungdomar under 25 som kör den, massor av frågor du måse svara på för att få "rätt premie"

 

Metallic, aluminiumfälgar...gu va tröttsamt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag har sån rabatt på att ha bil och hem på samma bolag så ifall Aktsam el Länsförsäkringar är mycket billigare på bilförsäkringar så tjänar jag nog att byta bara den. För Folksam har jag ändå billig hemförsäkring på genom facket, men nu funderar jag lite på att gå ur det så jag ville kolla läget lite först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vill ha bilnumret också.

Annars kan de inte ge någon premiekostnad, sa de till mig då jag ringde -04.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på var du bor, var du parkerar den, om du har ungdomar under 25 som kör den, massor av frågor du måse svara på för att få "rätt premie"

 

Metallic, aluminiumfälgar...gu va tröttsamt...

Uff, vilken jävla skit, kanske behåller det jag har då, verkar jobbigt det här.

 

Men jag ska betala 1866kr nu för ett halvår, delkasko, för en liten skitbil i en liten skitstad höll jag på att skriva, tror ni det kan bli så mycket billigare? Låter det dyrt eller okej i era öron?

Är trafikförsäkringen samma för alla bolag förresten eller kan de vara olika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är så jobbigt, antingen går du ner till länsförsäkringrar t.ex eller så bara ringer du dem och svarar på lite frågor av den typen Pocahontas nämde. Klart du ska göra det föra att spara flera hundra per år.

 

Kan för övrigt rekommendera Länsförsäkringar, eftersom min pappa jobbar där :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vill ju veta nu! :D

Och jag vill inte ringa nån för då blir jag bara snärjd.

Hade faktiskt Länsförsäkringar innan jag blev tvångsansluten till Folksam och hade inget att klaga på, men jag vet inte om de är så himla billiga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Taxi har ju ett prissystem som visar kostnaden på en tänkt medelresa...

10 kilometer resa som tar 15 minuter. Inklusive startavgift. Vägverkets idé. Tanken är att man själv ska kunna räkna ut vad resan ska kosta. Hur många vet hur långt det är hem och hur lång tid det tar när klockan är 03.48 på söndagsmorgonen och promillen ligger runt 0,9???

Off topic, jag vet.

 

Som tidigare nämnts verkar det krävas regnr för att få reda på försäkringskostnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att du inte kan kolla dygnet runt, är möjligen beroende på att dom slår mot bilregistret, som kanske inte har öppet jämt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vill ju veta nu! :D

Och jag vill inte ringa nån för då blir jag bara snärjd.

Hade faktiskt Länsförsäkringar innan jag blev tvångsansluten till Folksam och hade inget att klaga på, men jag vet inte om de är så himla billiga...

 

Du måste ringa flera bolag och köpslå.

Annars hamnar du i klorna på dem.

Vilket är något de räknar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uff, vilken jävla skit, kanske behåller det jag har då, verkar jobbigt det här.

 

Men jag ska betala 1866kr nu för ett halvår, delkasko, för en liten skitbil i en liten skitstad höll jag på att skriva, tror ni det kan bli så mycket billigare? Låter det dyrt eller okej i era öron?

Är trafikförsäkringen samma för alla bolag förresten eller kan de vara olika?

Det tycker jag låter dyrt, jag betalar 2300 ca för ett helår, delkasko. Men det beror ju på var man bor och var man parkerar. Jag har också "skitbil i skitstad" ;) men parkerar på egen tomt och ingen under 25 som kör. Hos Aktsam btw.

 

Jag kollade med någon tjänst på internet som letade upp de billigaste bolagen åt en och de rekommenderade Sveland(?), ca 2600/år. Sedan ringde jag Aktsam, som de menade var dyrare, och pratade med dem och fick ett lägre pris som jag då alltså accepterade. Jag sa förresten inget om de andra bolagen, det behövdes inte, jag fick ett lägre pris ändå än vad de där vad de nu hette hade letat upp åt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan får du ner premien om du väljer hög självrisk.

 

För min Opel Vectra GL kombi 1.8 betalade jag i april: 2110:-/helår för helförsäkring ,

(5000:- i självrisk vid vagnsskada)

I somras kom den extra straffskatten på 312:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 kilometer resa som tar 15 minuter. Inklusive startavgift. Vägverkets idé. Tanken är att man själv ska kunna räkna ut vad resan ska kosta. Hur många vet hur långt det är hem och hur lång tid det tar när klockan är 03.48 på söndagsmorgonen och promillen ligger runt 0,9???

Off topic, jag vet.

 

Som tidigare nämnts verkar det krävas regnr för att få reda på försäkringskostnaden.

Men du kör väl inte _bara_ krogfyllon efter tre på natten?? :)

 

 

Till dig och John A så fattar jag nog att det beror på att de vill veta vilken bil jag har innan de lämnar ett pris men jag hävdar att de skulle lika gärna kunna ha en tabell med de olika viktklasserna och priset för det i en kolumn till höger, gällande en medelsvensson eller fler kolumner för olika åldrar om de vill, eller en nedladdningsklar pdf med alla klasser och åldrar osv i ett län, hur enkelt som helst! Jag tror att orsaken till att de inte vill visa ärligt sina priser för jämförelse är att försöka lura oss konsumenter och försvåra för oss att jämföra priserna, ingen annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till dig och John A så fattar jag nog att det beror på att de vill veta vilken bil jag har innan de lämnar ett pris men jag hävdar att de skulle lika gärna kunna ha en tabell med de olika viktklasserna och priset för det i en kolumn till höger, gällande en medelsvensson eller fler kolumner för olika åldrar om de vill, eller en nedladdningsklar pdf med alla klasser och åldrar osv i ett län, hur enkelt som helst! Jag tror att orsaken till att de inte vill visa ärligt sina priser för jämförelse är att försöka lura oss konsumenter och försvåra för oss att jämföra priserna, ingen annan.

Om de ska ha en tabell så måste de ju underhålla den själva, när de slår mot bilregistret så får de ju en mängd uppgifter ajtomagiskt. Priserna visas ärligt, dock inte dygnet runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med någon tjänst på internet som letade upp de billigaste bolagen åt en och de rekommenderade Sveland(?), ca 2600/år. Sedan ringde jag Aktsam, som de menade var dyrare, och pratade med dem och fick ett lägre pris som jag då alltså accepterade. Jag sa förresten inget om de andra bolagen, det behövdes inte, jag fick ett lägre pris ändå än vad de där vad de nu hette hade letat upp åt mig.

Hittills har jag inte sett någon internettjänst som täcker alla (eller ens de flesta) bolag. För mig har alltid Länsförsäkringar varit billigast, tills i år när Vesta dök upp på marknaden. Kolla dom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen patetiskt, skulle använda den där beräkningstjänsten hos Länsförsäkringar nu på kontorstid då de uppger att det ska funka, naturligtvis funka den inte alls! De vill att man ska ringa och då blir man ju bara snärjd av nån smartnisse.

Skickade alla fall en förfrågan och får svar via epost vilket är bra men varför i helvitte har de en tjänst som uppenbart inte ska fungera??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de ska ha en tabell så måste de ju underhålla den själva, när de slår mot bilregistret så får de ju en mängd uppgifter ajtomagiskt. Priserna visas ärligt, dock inte dygnet runt.

Ärligt och ärligt, man måste ju fylla i andra faktorer och tillval som de har olika så jag vågar nog påstå att det är nästan omöjligt att göra en rättvis prisjämförelse. Å speciellt när deras uträkningsfunktioner inte fungerar.

Men ska kolla Vesta!

 

 

Dock funderar jag ju på att överföra hemförsäkringen till ett bra bolag och helst samma då så det blir ju riktigt djävulskt komplicerat då att försöka utröna vilket bolag som är billigast på båda. Och då har man ju inte ens vägt in vilket som är bäst! Förmodligen är detta inget vi konsumenter ska kunna utan vi ska bara gå på deras reklamtrix och köpa dem rakt av utan att kunna jämföra, jag blir mer och mer irriterad på detta faktiskt. Var är han Sverker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vesta har inga priser på internet.

Aktsams biluträkningsfunktion fungerar inte heller!!!!!!!!!!!!!

Däremot funkar deras funktion för hemförsäkring, väldigt konstigt.

Helt klart borde man skriva till Sverker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...