Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Steve Jobs försvarar prissänkningen


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Jag förstår inte varför Apple hela tiden ska få så mycket oförtjänt skit rent ut sagt...

Detta vad gäller priser är precis vad varenda komersiellt företag gör... En playstation konsoll kostar mer än dubbelt så mycket vid lansering men inte får sony skit av den här kalibern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset sänkts och Apple får skit? :chockadskeptisk:

Det ska alltså vara för att priset var för högt satt från början?

 

Visst det är en kraftig prissänkning, men för tusan det finns ju

många orsaker till att ett företag gör sålunda.

 

Hur kommer det att det ska klagas på allt Apple gör?

 

Omvärlden reagerar ju som en global svärmor. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett pris sätt utifrån en massa olika aspekter. Man ska ha tillbaka utvecklingskostnaden, man ska ha vinst, man ska ha pengar att utveckla vidare, man ska profilera sig med konkurrenter mm mm. Det KAN ju ha varit så enkelt att iPhonen sålde så bra att man kunde sänka priset därför att man drog in stålarna snabbare än tänkt i kombination med omförhandlade tillverkningspriser. Man kanske bedömde läget så stabilt att man kunde kosta på sig att sparka konkurrenterna på smalbenet. En mindre bra sak är alla dessa som betalt 200 dollar för mycket...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid ha is i magen och vänta ett tag..

 

Visst svider det lite i magen att ha betalt 25.000 för en 40" Sony LCD-TV för två år sedan..visste ju att de säkert skulle gå ner i pris..och de forsätter falla..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Nokia N95 har trillat lika mycket i pris på kort tid och ej gnäller jag över det!

Jäkla Nokia som lurar mig! :(

 

Teknik rasar i pris varje dag som går så är det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Nokia N95 har trillat lika mycket i pris på kort tid och ej gnäller jag över det!

Jäkla Nokia som lurar mig! :(

 

Teknik rasar i pris varje dag som går så är det bara.

 

Dags att kritisera Nokia för samma sak?

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att kritisera Nokia för samma sak?

 

:-)

ska vi ta den diskussionen på kommando-N(okia) kanske? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att priserna går ned är ju något som man får ta med i beräkningarna när man köper teknikprylar. Har hänt mig ett antal gånger, att man har stått med lång näsa, men det är bara att bita ihop, nästa gång har man kanske tur. ;)

När de sänkte priset på IPhone blev den ju helt plötsligt oerhört intressant, skall bli spännande att se vad det blir för typ av abonnemang när den kommer till Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud!!!!!

 

Hur kan man bli arg över att ett företag sänker priset på en av sina produkter?!

HAr inte alla företag gjort det. Jag har nog aldrig sett en mobil, dator, mp3, bil eller ett kylskåp som inte sänkts i pris efter lanseringen. Känns helt sjukt att apples aktier kan sjunka och att folk är arga på steve, förväntar nån sig att priset ska vara det samma dagar/månader/år efter lanseringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud!!!!!

 

Hur kan man bli arg över att ett företag sänker priset på en av sina produkter?!

HAr inte alla företag gjort det. Jag har nog aldrig sett en mobil, dator, mp3, bil eller ett kylskåp som inte sänkts i pris efter lanseringen. Känns helt sjukt att apples aktier kan sjunka och att folk är arga på steve, förväntar nån sig att priset ska vara det samma dagar/månader/år efter lanseringen?

 

Det beror ju på hur man sänker! Om man dunderlanserar iPhone och kort därefter sänker priset med en tredjedel så undrar mna ju om de har koll.... och det är ju klart att man känner sig lurad. Den kom ju nyss och inte för ett år sedan.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så är det ju, men man undrar ju varför de sänkte ...

magen säger -trots allt- sämre försäljning än väntat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, snarare att få tag i de potentiella kunderna som nu säger:

Åh, billigare.

Nu måste jag köpa, jag spar ju pengar mot tidigare.

Och de är i majoritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så är det ju, men man undrar ju varför de sänkte ...

magen säger -trots allt- sämre försäljning än väntat.

 

Inget tyder på detta och Apple gör pengar nåt fruktansvärt på allt de gör. Detta är ett sätt att grilla konkurrenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spekuleras nu i att prissänkningen och efterföljande ursäkt och ersättning var helt och hållet planerad och ett medvetet smart drag från Apples sida. Den efterföljande gratisreklamen av iPhone var nämligen vär betydligt mer än den summa Apple nu betalar tillbaka!

 

Strategin har fått ett eget begepp, iPology!

 

Citat:

"The iPology is so new a concept that some media and industry analysts mistook it for an actual apology and suggested that Apple might have somehow made a mistake.

But a quick glance at the number of front page stories Friday makes clear that Apple has generated tens of millions of dollars worth of publicity through the scheme, contributing to the nearly continuous branding of the gadget into the public consciousness.

Apple is expected to make strategic use of the iPology in future marketing campaigns but is unlikely to license the concept to other companies because of the complex technical requirements needed for successful implementation of the strategy."

 

Källa: http://www.marketwatch.com/news/story/appl...6010FD962B7A%7D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPologyn som jag förstår den är klart osmaklig!! Här har man gått över en gräns. :angry2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvva, innan googlingen trodde jag att det var ett skämt ..

...håller med dig Axelman :chockadskeptisk:

Nästa kommentar av Jobs blir intressant !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BjornHermanWahlsten

Människan är världens mest gnälliga djur! När jag köpte min iMac kostade den dubbelt så mycket som en ny kraftfullare iMac idag. Jag är inte det minsta ledsen för det. Alternativet vore ju att harva vidare med Windows XP. Att behöva gå över till Vista hade varit ett ännu större plåga. Jag skiter i vad folk gnäller på och gläder mig istället av att ha en dator som gör exakt vad jag begär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, där är det nog flera som kan stämma ini kören.

Problem får vi väl när det släpps en ny version några veckor efter lansering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spekuleras nu i att prissänkningen och efterföljande ursäkt och ersättning var helt och hållet planerad och ett medvetet smart drag från Apples sida. Den efterföljande gratisreklamen av iPhone var nämligen vär betydligt mer än den summa Apple nu betalar tillbaka!

 

Strategin har fått ett eget begepp, iPology!

 

Citat:

"The iPology is so new a concept that some media and industry analysts mistook it for an actual apology and suggested that Apple might have somehow made a mistake.

But a quick glance at the number of front page stories Friday makes clear that Apple has generated tens of millions of dollars worth of publicity through the scheme, contributing to the nearly continuous branding of the gadget into the public consciousness.

Apple is expected to make strategic use of the iPology in future marketing campaigns but is unlikely to license the concept to other companies because of the complex technical requirements needed for successful implementation of the strategy."

 

Källa: http://www.marketwatch.com/news/story/appl...6010FD962B7A%7D

Vem kan klandra dem för att vara smarta?

De hos MarketWatch verkar helt klart imponerade, även jag blir det.

 

Många begåvade skribenter och observatörer av den datortekniska industrin beskriver iPods och iPhone som trojanska hästar, Ipod Shuffle är en intro till Nano, Nano till Touch, Touch till iPhone, och till sist iPhone till Macintosh.

 

En imponerande väl genomtänkt och utförd marknadsföring med andra ord, och det verkar gå väldigt bra dessutom! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...