Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Arbeta effektivt med program och fönsterväxling


planB

Rekommendera Poster

Hur arbetar ni vana MacOS användare med fönstren? Jag känner till fornminne+tab men finns det något sätt med musen? I gamla MacOS var det ju en väljare i högra hörnet.

 

För att växla mellan många öppna fönster blir lite omständligt. Först får man välja rätt program genom att använda tangentbordet. Sedan måste man greppa musen och gå upp i Window för att välja rätt fönster inom samma program. Det hade varit lättare om man - som i windows, ursäkta - alt+tab växlar mellan öppna fönster inte program, och med musen växlar man ju i Startfältet.

 

Som sagt, ni som jobbar mycket med många program och många öppna fönster, vilka sätt använder ni? Är exposé snabbaste sättet? (Men då måste - jag i alla fall - använda båda händerna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du slippa använda "båda" händerna för att aktivera Exposé kan du istället tilldela ett aktivt hörn dit du för musen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in exposé som du vill ha den och i "hörnläge".

Sen är det bara att sätta muspekaren i det hörn du har val för den åtgärd du vill utföra.

Behövs inte två händer för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör expose i nedre högra och kan verkligen inte leva utan det...varje gång jag sitter i windows undrar jag varför inget expose öppnas när jag drar ner musen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen bläddrar du effektivast mellan fönster i ett öppet program genom att trycka äpple + < eller >

 

 

om du inte kör exposé vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du fått upp programväxlaren med Command + Tab kan du också backa genom att fortfarande hålla ner Command (Äpplet) + <.

 

C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du fått upp programväxlaren med Command + Tab kan du också backa genom att fortfarande hålla ner Command (Äpplet) + <.

 

C

 

 

eller så tar du helt enkelt och klickar med musen på det program du vill välja.

(under äpple + tab alltså)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Quicksilver höjs till skyarna i bla MacWorld, har väl funktioner för detta tror jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklick på program-ikonen ute i docken ger dig en lista på fönstrena. Men det är inte snyggt eller ens speciellt användbart, men det kan vara ett sätt att hitta det fönster du letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör expose i nedre högra och kan verkligen inte leva utan det...varje gång jag sitter i windows undrar jag varför inget expose öppnas när jag drar ner musen :P

Samma här, extremt vanebildande är expose. Högra hörn upp-Skrivbord, vänstra hörn ner-alla fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vä uppe: Start Screensaver ....................... Höger uppe: Application Windows

 

 

 

 

Vä nede: All Windows ................................. Höger nede: Desktop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv använder jag förutom de saker redan nämda virtue desktop(kan va lite buggigt ibland.). älskar flera skrivbord. klarar mej inte utan dom. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...