Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avinstallera program


Spray3r

Rekommendera Poster

Hej Hopp!

 

Jag vill kunna radera Adium från grunden, för att sedan installera det igen!

Anledningen är att jag vill ha default inställningar, så min fråga är, hur avinstalerar jag det?

 

För när jag laddar ner på nytt nu, efter att ha raderat det så, när jag försöker installera, så öppnas det bara som vanligt igen...

 

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns någon adium.plist eller liknande. adium cach i Bibliotektet (library), slängd dessa.

Brukar kunna innehålla personliga iställningar, och åter går då till default läget när dessa är borta

 

Sök med Spotlight på adium plist och adium cache

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hopp!

 

Jag vill kunna radera Adium från grunden, för att sedan installera det igen!

Anledningen är att jag vill ha default inställningar, så min fråga är, hur avinstalerar jag det?

 

För när jag laddar ner på nytt nu, efter att ha raderat det så, när jag försöker installera, så öppnas det bara som vanligt igen...

Tack!

jag är rätt happy med AppZapper sä slipper jag klicka runt så mycket :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog undvika att avinstallera ett program bara för att få default inställning.

 

Gör som det är sagt ovan: Släng .plist och möjligen cache om det behövs.

Kan inte Adium, men de flesta program har en funktion för att återställa grundinst.

kolla runt i programmet lite till först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac sprider inte runt filer som Windows. Du kan i 99 fall av 100 bara slänga programmappen i papperskorgen så är det klart. I vissa fall behövs avinstallerare men då följer det oftast med i programmappen. Finputsningen är att slänga .plist och evt cachefilerfiler. Gör en Spotlilghtsökning så är saken lättfixad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag installerade growl till adium, vilket känns som en miss nu när jag försöker ta bort just growl.. öppnade avinstalleraren och har ejectat den vita lilla boxen men när jag kör spotlight på growl så kommer det upp en massa filer... dmg, pkg o ticket blandannat..

 

Betyder detta att programmet inte avinstallerades?

 

Hur gör jag då för att få bort det?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag använder AppDelete. Funkar umärkt för att ta bort allt som tillhör programmen. Tar även bort spridda filer. Rekomenderas varmt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade growl till adium, vilket känns som en miss nu när jag försöker ta bort just growl.. öppnade avinstalleraren och har ejectat den vita lilla boxen men när jag kör spotlight på growl så kommer det upp en massa filer... dmg, pkg o ticket blandannat..
.dmg och .pkg var nog filerna du laddade ner från nätet med applikationen. Om du inte behöver dessa för att nyinstallera programmet så kan du kasta bort dem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du bara vill bli av med inställningarna till ett program så hjälper det inte att slänga programmet. Det som ska slängas är inställningarna som antagligen heter com.adium.plist och ligger i Preferences i ditt bibliotek. Stäng programmet, släng inställningarna, starta om programmet. Eventuellt kan det finnas mer inställningar i exempelvis mappen Caches i biblioteket. Spotlighta Adium och släng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man desperat vill ha bort eventuell programinformation brukar tillverkarens hemsida, eller readme-filen för programmet säga var programmet lagrar data.

Annars brukar det mesta hamna i "~/Library/Application Support" (har jag fått för mig) där det finns mappar för olika program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Anledningen är att jag vill ha default inställningar, så min fråga är, hur avinstalerar jag det?

Radera följande:

 

Program/Adium.app

~/Bibliotek/Application Support/Adium 2.0

~/Bibliotek/Preferences/com.adiumX.adiumX.plist

om man desperat vill ha bort eventuell programinformation brukar tillverkarens hemsida, eller readme-filen för programmet säga var programmet lagrar data.

Tycker söka är smidigast, fungerar i princip alltid.

Annars brukar det mesta hamna i "~/Library/Application Support" (har jag fått för mig) där det finns mappar för olika program

Inte alla program som lägger saker där, men vill man vara halvpedant är det där man ska rota om man vill få bort MB, preferences är meningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...