Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bär och rgb uppgift.


giganten

Rekommendera Poster

Har en liten uppgift som jag ska göra. Hade bara tänkt höra om lite tips.

Först skulle vi frilägga ett bär sedan göra 3 kopior av det, väldigt enkelt. Men sen förstår jag inte vad han menar med "färglagda så att de efterliknar RGB färgskalan samt vara placerade enligt förlagan.". Är det att jag ska göra något lager med tex röd färg på bär 1? Någon som har tips på hur man enklast ändrar färg på en sak snabbt?

 

Del 2 skulle vi göra en box och stansa ut en text, inga problem med den. Sen kommer vi till en sak som jag skulle behöva lite tips/råd på. Man ska göra 3 ellipser, som ska "avbild på hur RGB rymden fungerar". Varje ellips ska ha ursprungskulörerna för RGB. Dessa lager ska sedan blandas genom "blendmode" så att en efterlikning av det additativa kulörblandningen uppnås. Bakgrunden får ej störa detta.

Har gjort dessa 3 ellipser och gjort blendmode genom att på tex den röda ellipsen kryssa ur G, B. Men hur gör jag för att inte min bakgrund ska blandas in i detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändra färg snabbt : hue/saturation (äpple u) o dra i översta reglaget.

 

andra uppgiften lät krångligt beskriven eller så e jag bara trött, begrep inte iallafall. :) har du testat o högerklicka på lagret o välja blending options?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändra färg snabbt : hue/saturation (äpple u) o dra i översta reglaget.

 

andra uppgiften lät krångligt beskriven eller så e jag bara trött, begrep inte iallafall. :) har du testat o högerklicka på lagret o välja blending options?

 

Tror jag löst allt, men mer tips på hur att göra det bättre/snabbare är alltid bra.

Din lösning med bären var ju snabbare än min skulle jag nog säga. Jag markerade det i bäret som jag ville ändra sedan tog jag, image -- adjustments -- color balance.

 

Sedan den andra uppgiften är typ att gör en röd, grön och blå ellips som blandar sig i mitten, beskrev jag bättre nu.

Fick den inte att ej blanda sig mig bakgrunden men hittade en färg som inte störde den, men måste finnas något annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag vet inte om uppgiften tillåter det, men såhär kan man göra iallafall.

 

Ha elipserna utklippta(ingen bakgrund) i separata lager samt ett vitt bakgrundslager längst ner.

 

Eftersom du mixat med blendingmodes i oilka lager så kommer mycket riktigt det att blanda sig med bakgrunden oxå.

(Vilken blendingmode använder du? difference?)

 

Men, vad du kan göra är att slå samman de tre elipslagerna till ett nytt(som får normal blendmode io inte bryr sig om bakgrunden, men behåller dina överlappningar). Dett gör du smidiagst på följande vis: ha endast de tre elipslagrena synliga. tryck följande tangenter samtidigt: äpple alt shift E

 

(Detta kommando tar alla synliga lager, kopierar dem och lägger som ett nytt kompositlager överst. råbra o kunna!)

 

Markera av dina elipslager o ha kompositen samt vita bakgrunden synligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så som ja gjorde då. Men den vill reagera med bakgrunden på visa färger och vi var tvungna att ha ellipserna i separata lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha.. o blockera det vita under elipserna med en vektormask får du inte heller va?

 

..berätta hur man gjorde när du får reda på det sen då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...