Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skum händelse med banken och Apple store


Gardinen

Rekommendera Poster

Jag beställde en Macbook Pro den 28/8 för 18.040:-. Jag betalade med VISA kort och fick sedan ett mail som kvitto på köpet. Pengarna drogs direkt på kontot och jag var en fattig man.

Men så idag när jag tittar på mitt bankkonto på internet så ser jag att jag plötsligt har 18.000:- (notera EXAKT 18.000:-) mera än igår, och inte ett enda spår av att några pengar har dragits från kontot den 28/8 enligt kontoutdragen.

 

Alltså den 28/8 har det enligt Nordea inte dragits några pengar alls av den summan från mitt konto. Men kollar jag på Applestore så är beställningen fortfarande hos Apple. Det är som att jag inte köpte nånting alls den dagen. Men det har jag ju gjort. Det har jag ju till och med bevis på enligt mailet.

 

Vad ska göra? Ska jag hoppas på att datorn kommer i alla fall eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i alla fall vänta lite och se, jag tror nog att det kommer komma ett nytt kontoutdrag, men det är bara vad jag tror. I mitt fall var det tvärtom, det drogs ca 200 kr för något jag inte hade köpt, men sedan försvann det efter en dag eller två och jag fick tillbaka pengarna. Vet inte vad det beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oroa dig inte, pengarna dras, Apple har lite konstiga rutiner..så se till att det finns pengar på kontot bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oroa dig inte, pengarna dras, Apple har lite konstiga rutiner..så se till att det finns pengar på kontot bara

 

Jamen...de kan ju inte dra pengarna på köpdagen och sen sätta tillbaka pengarna efter några dagar, plus att det fattas typ 40:-.

Och förövrigt står det inte nånstans i kontohistoriken att jag har gjort något köp på 18.040:-. Ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att alla som handlat som du, på Applestore, känner igen detta mönstret, pengarna dras, kommer tillbaka, och dagen då datorn skicka dras pengarna igen..man undrar vad tusan håller de på med.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen ränte-transaktioner, vinster ;)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är en kredit-kontroll eller så?

 

Jag har VISA utan kredit. Fast de kanske vill kolla om jag har pengarna först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man gör ett kortköp så preliminärbokas ofta pengarna på kontot. Butiken har sedan några dagar på sig att "möta" preliminärbokningen". Om detta inte sker så "finns" pengarna på kontot igen, men det innebär ju inte att de inte kommer dras senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att kolla vad som hänt och om du har ngt att oroa dig för är ju att dels ringa din bank och fråga vad som hänt samt att ringa Apple och fråga vad dom gör?

 

Det skulle jag ha gjort med en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...