Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om krasch och firewire ihopkoppling [Akut hjälp, tack!]


Balunan

Rekommendera Poster

Hej allihop,

 

Jag installerade en systemuppgradering tidigare ikväll (nån säkerhetsgrejs till Tiger som uppdateraren hittade), och startade om datorn som den ville.

Men sedan dess kommer jag inte förbi gråa äpplet vid uppstart, ni vet säkert vilken jag menar.

Den som kommer strax efter man satt på datorn.

 

Googlat fram en del hjälpsökningsgrejer men inget fungerar.

Jag har testat reseta nvram och "all" men det hjälpte inte.

Försökt komma in i Single user mode (cmd+s) men det kommer jag inte in på av någon anledning, inte heller Verbose mode (cmd+v) och inte ens Felsäkert läge shift+s! Varför?

 

Och när jag testar Arkivera och installera så hittar den ett fel och ber mig försöka igen, testat massa ggr men det hjälper inte! Samma sak när jag tar reparera skiva, den avbryts pga ett fel.. :(

Formaterade (i mac os extended) t.o.m. en 30GB extern USB hårddisk jag hade för att installera Tiger på den och via den komma åt min hårddisk, men det går inte att installera på den sortens hårddisk klagade installationsprogramet på. :(

 

Tips på vad jag kan göra??

 

Jag har hört att man kan koppla ihop 2 Macs via FireWire där ena datorn typ agerar extern hårddisk, så jag undrar om detta skulle fungera med min krashade hårddisk? Eller måste datorn vara inloggad i OSX? :S

 

Snälla alla som kan, hjälp mig. Jag är jättejätteledsen har massviss med viktiga grejer på hårddisken.

Från och med nu ska jag fan backupa varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den externa hårddisken måste vara formatterad i Mac OS Extended, men det vet du kanske.

 

Koppla ihop två Macar med firewire och nå varann kallas Target mode

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58583

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, som jag skrev formaterade jag den i Mac OS Extended, men det var ändå bara ett rött utropstecken över den. Men det skall alltså gå att installera på en extern hårddisk? Varför tycker den inte om min! :S

 

Tackar! Men jag förstod inte riktigt hur långt datorn måste komma för att kunna komma in i FireWire mode.

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du rätt Systemskiva. är det original till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes sir, det är original Tiger skivor som jag fick med iBooken (G4, nästsista modellen innan de började köra med Intel prollar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ogiltig Syskonlänk

Enheten Macintosh HD behöver repareras

 

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel"

 

Får jag fram när jag kör en skivkontroll..

Syskonlänk? Underliggande åtgärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja, jag löste det själv genom att partitionera hårddisken och installera Tiger på nya partitionen. Och på så vis komma åt gamla filerna på äldre partitionen, och bränna ut allt. :)

Snart klar, sen skall disken formateras.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...