Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två defekta scannrar i rad…?


Michael J

Rekommendera Poster

Jag köpte en Epson före midsommar och hann scanna 4-5 bilder innan kontakten mellan scanner och dator bröts. När jag klickade på scannerikonen på skrivbordet poppade den upp i docken några sekunder innan den försvann. Efter 39 påringningar (inkl faxförsök) med olika supportgrupper lämnades varan tillbaka (vill minnas att sistlidna teleräkning listade samtal för drygt 300 kr). Butiken meddelade senare att det var fel på scannern, inte min dator. I förrgår köpte jag en ny scanner (Canon 8600F), men åkte på samma problem. Canon har föreslagit en åtgärd som jag tror vidtogs förra gången, utan att hjälpa:

 

"Har ni problem med att starta applikationer som tex Toolbox så skulle vi rekommendera er att prova att skapa ett nytt annvändarkonto. Logga sedan in som den ny annvändaren och prova scanna. eventuellt även ominstallera drivrutinerna när ni loggat in som den nya annvändaren. Ni skapar ett nytt annvändar konto under systeminställningar > konton… "

 

Jag har mailat butiken som sålde datorn, för det verkar osannolikt att det skulle vara fel på två scannrar av olika fabrikat. Först tänkte jag avvakta svar innan jag gick till forumet, men det skadar väl aldrig att fråga om någon annan har råkat ut för samma sak eller kan kommentera? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ett försök: Det är en skannrar som lever enbart på strömmen via usb-kontakten och MacBook har inte nog med juice för att det ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett försök: Det är en skannrar som lever enbart på strömmen via usb-kontakten och MacBook har inte nog med juice för att det ska fungera?

Både Epson 4490 och Canon 8600F har separat nätsladd, så det är nog något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Uppdaterat drivrutiner med anpassning för Intel-Macar? De versioner som följer med på cd-skivorna brukar vara föråldrade.

 

Största problemet på den tiden jag testade skannrar var för övrigt drivrutinskrångel. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterat drivrutiner med anpassning för Intel-Macar? De versioner som följer med på cd-skivorna brukar vara föråldrade.

 

Största problemet på den tiden jag testade skannrar var för övrigt drivrutinskrångel. <_<

 

 

Canon Support tyckte också att jag skulle strunta i cd och uppdatera via deras self-support. Sagt och gjort, men scannern är fortfarande onåbar. Telefonsupporten bollade som sagt vidare till specialisterna, med ovannämnda förslag tlll resultat. Nu vill de väl ha några dagar på sig för att gnugga geniknölarna efter det misslyckade försöket. :propellerbaver:

 

Trots alla krossade illusioner om användarvänlighet, upphör jag inte att förvånas över hur man lyckas göra tillvaron så bökig för alla kunder som bara vill plugga in, tuta och köra. En bil blir inte krångligare att starta för att den har säkerhetsbälten och rentav rattlås. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... är det USB, i så fall för att utesluta att det är fel på porten i datorn kan du testa ngn annan sak i samma port och funkar det så bör det inte va fel på den alla fall. Provade du båda scannrarna med olika sladdar el behöll du sladden fr den tidigare, ifall det skulle va kortslutning i sladden, vilket händer ibland faktiskt.

Annars så två scannrar kan ju inte det råka bli fel på sådär så det lutar ju åt nån vajsing i andra ändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är rätt USB. Senaste turerna i ärendet är sammanfattningvis följande:

 

Supporten: Du skulle ju kunna testa med att nollställa NVRAM på datorn, kan avhjälpa skumma fel. har du kollat så du har rätt drivrutiner som funkar med din version av ditt operativsystem ? felet kan ju även ligga där. Nästa steg är annars att testa med att installera om systemet, men man bör nog testa scannern först på en annan dator först.

Jag: Hur nollställer jag? 

Supporten: -"ALT" "CMD(Äpple)" "P" "R" håll ner dessa från avstängt läge på datorn och starta sedan. släpp efter 4 startljud. klart se din manual som medföljde datorn

Jag: Fann inget i den – skulle underlätta med ett index. Vad är det jag ska titta efter? Måste jag helt eller delvis omprogrammera datorn eller vad? Jag vill inte nollställa utan att veta vad jag ska göra och sedan bli sittande med en t v obrukbar dator. Att se i manualen har inte räckt här.

Supporten: -kolla om den drivrutin du har funkar med din version av Mac OS.

Jag; Hur kollar man det? Körde helt enkelt skivorna som följde med datorn när jag köpte den, och utgår ifrån att tillverkaren haft omdöme nog att leverera en drivrutin som fungerar med Mac OS X. Jag har alltså inte överfört något från min gamla dator (stenålder). Menar du att scannern ska fungera med OS X 10.4.10, eller vad?

Supporten: -Osäker, -kolla om den drivrutin du har funkar med din version av Mac OS.

 

För en nära-nog-novis känns det som att sättas i förarkabinen på ett plan och uppmanas att flyga. Välkomnar feedback på frågorna. Erfarenheterna av support efter första inköpet (se inledningsartikeln) lättar inte upp stämningen. Är frestad att helt enkelt ta dator och scanner till butiken och säga åt personalen att få prylarna att samarbeta. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag lite osäker för det var länge sen jag installerade scannern och jag har ännu inte gjort det på min nya dator men har man installerat fr skivan ska det ju funka, om det inte funkar får man ofta kolla på tillverkarens hemsida efter uppdateringar som passar systemversionen.

 

Att ominstallera systemet tror jag är uteslutet, det förstår jag inte varför det skulle göra ngn nytta.

 

Däremot kan du alltid zappa prammet som det heter på macspråk att typ nollställa NVRAM, det tar en minut och det påverkar inte systemet utan bara ett litet chip som styr uppstarten av datorn, den kommer ihåg några inställningar helt enkelt, det är en fullkomlig ofarlig operation du alltid kan göra om nåt strular. Jag garanterar att du kan göra det utan att ngt som helst händer, datorn brukar komma ihåg inställningarna ändå, hur det rent tekniskt fungerar vet jag inte men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det inget sagt att det skulla ha ngn verkan, men det märker du. Lycka till!

 

 

PS. Har du några obskyra program, kanske de som påverkar? Det var väl det de menade med:

"Har ni problem med att starta applikationer som tex Toolbox så skulle vi rekommendera er att prova att skapa ett nytt annvändarkonto. Logga sedan in som den ny annvändaren och prova scanna. eventuellt även ominstallera drivrutinerna när ni loggat in som den nya annvändaren. Ni skapar ett nytt annvändar konto under systeminställningar > konton… "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Under OS 9-tiden var det inte helt ovanligt att drivrutinerna krockade. Dels mellan olika tillverkare, särskilt om det var samma OEM-konstruktion/styrchip i skannrarna men också mellan installationer av drivrutiner från samma tillverkare.

 

Har inte testkört många skannrar under OS X, men den här typen av bråk beror på själva drivrutinerna och inte OS X.

 

Jag skulle som en sista åtgärd pröva en arkivera/installera av OS X och sedan installera de senaste intel-anpassade drivrutinerna för scannern. Det kan fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tyvärr skjuta upp försöket till i morgon – vill inte göra något när jag är trött, men snacka går ju… :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nollställde NVRAM, men det hjälpte inte. Hur går man konkret tillväga för att kolla om drivrutinen fungerar med Mac OS X? Vet inte ens hur drivrutinen lokaliseras – skratta gärna :D , men råd mig sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om drivrutinerna inte fungerar med OS X hade du inte kunnat installera dem till att börja med.

 

Kör en arkivera/installera, det tar någon timme och ger ett fräscht system medan din användare består. Det är både säkrare och snabbare än att snoka reda på var drivrutinerna hamnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade om i somras (uppgraderade på köpet till 10.4.10), utan någon förbättring, men kan förstås prova igen. Bör jag skrota scannerprogrammen först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker men jag tror det. Det verkar logiskt. Du vill ju bli av med gammalt junk och få ett fräscht system att installera nya drivrutiner i. Gissar jag är avsikten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Epson 4490 och Canon 8600F har separat nätsladd, så det är nog något annat.

 

Separat nätsladd är nog bra, men är det ström i den också? Faktiskt ett ganska vanligt fel att det glappar, bland annat har kontakterna i transformatorklumpen som sitter i väggen svårt att få kontakt med en del skarvsladdar. Prova att ta ur USB-sladden och kolla att scannern fortfarande fungerar.

 

Gör det någon skillnad om du installlerar drivrutinerna med scannern inkopplad eller inte?

 

Om jag förstår dig rätt så försöker du använda det scannerprogram som levererades med produkten (Toolbox?). Själv tycker jag att sådana program oftast är väldigt konstiga (även om de fungerar), så jag scannar alltid med hjälp av Photoshop Elements. Drivrutinen heter då Epson Twain någonting.

 

Prova om scannern fungerar med något bildbehandlingsprogram. Det ska gå även med hjälp av t.ex. Graphic Converter och jag såg här om dagen av Apple's Bildinsamling också har stöd för scanning, men jag har inte fått det att fungera med något av dessa program än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett försök till:

 

Om du inte har några andra Epson-produkter installerade, gör en Spotligth sökning på Epson och kasta alla eventuella filer som dyker upp. Starta sedan om datorn.

 

Ja, alla filer behöver du kanske inte kasta, inte ordbehandlingsdokument och mail, utan program, drivrutiner, inställningar. (Om du har gjort en fullständig installation av Mac OS har du förmodligen en hel drös med drivrutiner för skrivare, de borde ju inte påverka din scanner, men de är nog inte till någon glädje heller.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd! Har nu rensat bort/återinstallerat scannerprogrammen och däremellan ominstallerat OS X (tyvärr med det äldre 10.4.8, fast det går väl att uppdatera till 10.4.10 igen). Men, instruktionerna säger: "Öppna mapparna [Applications/Program] - [PhotoStudio] och dubbelklicka på [PhotoStudio]-ikonen." Mappen Applications/Program syns inte till och när jag skriver i sökrutan visas PhotoStudio 4.3 QSG.pdf. När jag klickar på den kommer bara en instruktionsbok. Förra gången gick jag direkt på PhotoStudio, så det undviker jag nu, Jag får ringa Canon i morgon och fråga vad de menar. Fortsättning följer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att hänga med här, men nog har du väl en mapp som heter Program? I den ligger alla dina program och det nyinstallerade Photostudio då förhoppningsvis.

 

(PS. Du ska aldrig byta namn på den mappen såsom användare/hemmamappen och system och bibliotekmappen, det är att be om problem.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter installationerna syntes två nya fönster på skärmen, båda med ett antal mappar. Jag spanade efter någon med just namnet Applications/Program. Så kan det gå när man tittar för djupt i instruktionsboken! Ditt inlägg fick fjäten att falla och faderullan att funka, m a o operationen lyckades! Rent konkret: jag gick till mitt Program, tog mod till mig, klickade på PhotoStudio, följde instruktionsboken och kunde äntligen skanna bilden som jag lade in för åtta dagar sedan.

 

Äras dem som äras bör. Jag tackar alla er som hjälpt nära-nog-novisen-vid-spisen att anrätta något betydligt sötare än strul – det där får jag nog äta upp (lagen om alltings…).

 

:cake: :cake: :cake:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hittills är jag riktigt nöjd med scannern. Den klarar även halvformatsbilderna (2 bilder/ruta). Oavsett bildformat, om scannern säger att den inte kan avläsa bilden, bör man gå från Simple till Advanced mode med en gång. Det är lättare än att försöka rätta till bilden/filmen.

 

Jag är inte nöjd med att telefontrafiken(runt 9,5 timmar!) innan man begrep att det var den gamla scannern (Epson 4490) som det var fel på, inte min dator, kostat mig nära 250 kr. Köpte Canon 8600 F annorstädes. Priser på den gamla och nya: 3 219 respektive 1 844 kr. :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...