Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport extreme + Azureus problem


jonatannn

Rekommendera Poster

Har nyligen inköpt en Airport Extreme för att kunna dela min internetuppkoppling med min PS3:a.

 

Har funkat bra med det men när jag startar programmet Azureus så har den en viss tendens att kapa internetuppkopplingen efter ett par timmar och för att få igång internet igen så måste jag starta om Airporten..

 

Det har hänt att jag tappat kontakten med internet när jag inte kört Azureus (t.ex. blivit utloggad från msn) men då förnyas ip adressen automatiskt efter ett kort tag. det gör det inte när jag kör Azureus.

 

Det jag har gjort för att undervika detta och jag trodde et var det enda som behövdes är:

 

1. Kryssat för i Azureus under plugins/UPnP/NAT-PMP

 

2. Aktiverat stödet för NAT-portkopplingsprotokoll i Airportverktyget

 

3. Öppnat portar i fliken portkoppling i Airportverktyget (kör port 63009 där och i Azureus)

 

Jag har en bredbandsleverantör där jag kopplar in nätverkskabeln i väggen direkt, alltså inget modem inblandat. Jag har dock inte ställt in så att jag har en statisk ip adress utan kör en adress som jag fått med inställningen DHCP i nätverksinställningarna.

 

Irriterande att man måste starta om routern hela tiden.. Det var detta jag fruktade när jag köpte routern men trodde att den skulle funka bra eftersom jag läst att så många bara haft positiva saker att säga om den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kryssat för i Azureus under plugins/UPnP/NAT-PMP

 

2. Aktiverat stödet för NAT-portkopplingsprotokoll i Airportverktyget

 

3. Öppnat portar i fliken portkoppling i Airportverktyget (kör port 63009 där och i Azureus)

Jag har ingen lösning på ditt problem på rak arm, men...

 

Du ska antingen utföra punkt 1 och 2 ELLER punkt 3. Punkt 1 och 2 är ju just för att du inte ska behöva öppna portarna manuellt.

 

Du har alltså aktiverat stödet för NAT-portkopplingsprotokoll (NAT-Port Mapping Protocol = NAT-PMP) i din Airport, och även i Azureus. När du sedan byter portnummer i Azureus, så kommer programmet att tala om det för din basstation, som då stänger den gamla porten, och öppnar den nya som programmet vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen lösning på ditt problem på rak arm, men...

 

Du ska antingen utföra punkt 1 och 2 ELLER punkt 3. Punkt 1 och 2 är ju just för att du inte ska behöva öppna portarna manuellt.

 

Du har alltså aktiverat stödet för NAT-portkopplingsprotokoll (NAT-Port Mapping Protocol = NAT-PMP) i din Airport, och även i Azureus. När du sedan byter portnummer i Azureus, så kommer programmet att tala om det för din basstation, som då stänger den gamla porten, och öppnar den nya som programmet vill ha.

 

 

Ok, ska testa att plocka bort portupplåsningen å se hur det funkar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det löste inte problemet.. Har fått starta om routern 3 ggr sen senaste inlägget. Nu kör jag bara med portöppning d.v.s. punkt 3 i tidigare inlägg. Väljer jag de andra alternativet så får jag röd lampa på NAT i Azureus och lyckas inte med NAT testet som man kan göra.

 

Någon annan som kör Airport extreme och Azureus men inte upplever några problem??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som kör Airport extreme och Azureus men inte upplever några problem??

Själv kör jag bara enligt punkt 1 och 2 för Azureus. Däremot har jag andra program, som inte har stöd för NAT-PMP, och för dem måste jag öppna portarna i routern.

Prova med ett lägre portnummer, som t.ex runt 32000. Den port du kör med ligger i intervallet dör dynamiska portar, och kan användas av systemet för andra ändamål, och då krockar det med Azureus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag bara enligt punkt 1 och 2 för Azureus. Däremot har jag andra program, som inte har stöd för NAT-PMP, och för dem måste jag öppna portarna i routern.

Prova med ett lägre portnummer, som t.ex runt 32000. Den port du kör med ligger i intervallet dör dynamiska portar, och kan användas av systemet för andra ändamål, och då krockar det med Azureus.

 

Nu har jag testat med port 32009 men fortfarande samma problem.. Om den hade förnyat anslutningen så hade det inte varit några problem men att jag måste hålla på och bryta strömmen på routern är riktigt irriterande..

 

Va tusan är felet egentligen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat med port 32009 men fortfarande samma problem.. Om den hade förnyat anslutningen så hade det inte varit några problem men att jag måste hålla på och bryta strömmen på routern är riktigt irriterande..

 

Va tusan är felet egentligen???

Bryta strömmen? Menar du elförsörjningen, eller att bitströmmen upphör då routern startas om?

Jag har aldrig behövt stänga av min router, men en omstart blir det om du uppdaterar konfigurationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryta strömmen? Menar du elförsörjningen, eller att bitströmmen upphör då routern startas om?

Jag har aldrig behövt stänga av min router, men en omstart blir det om du uppdaterar konfigurationen.

 

Grejen är den att lampan lyser grönt på routern men jag har ingen kontakt med internet med datorn så jag drar ur strömkontakten till routern och sen är den igång igen efter en halv minut och då får jag kontakt igen.

 

Har även testat andra torrentklienter men med samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som kör Airport extreme och Azureus men inte upplever några problem??

 

Jag har haft min i 3 månader och inte haft minsta lilla problem med den. Ingen omstart och inga annat heller. Azureus funkar fint. Jag har Telia ADSL 8/1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste tråden nu, och lider av exakt samma problem. ska testa med förslagen du fick nu och se om nått händer!

 

Har SkyCom 10Mbit... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem tar ett par timmar syn låser sig airporten.

Även status lampan kan slockna efter ett tag.

Har laborerat med max sessioner i Azeurus och liknande men utan resultat.

 

TELIA 8/1 jag med.

Uppdaterat till 7.2.1 utan resultat.

 

Tråkigt, allt annat jag köpt med äpplet på har fungerat perfekt.

 

/Terje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får tusan inte problemet att lösa sig.. Får koppla bort routern när jag kör Azureus. Tråkigt och synd att det ska krångla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av NAT-PMP i routern och det fungerar.

På Apple forumen har man konstaterat att 7.2.1 kraschar NAT-PMP i Airport Extreme.

 

Nu har den snurrat i 2 dygn :)

 

/Terje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av NAT-PMP i routern och det fungerar.

På Apple forumen har man konstaterat att 7.2.1 kraschar NAT-PMP i Airport Extreme.

 

Nu har den snurrat i 2 dygn :)

 

/Terje

 

Ok ska testa detta, vore ju super om det kunde funka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av NAT-PMP i routern och det fungerar.

På Apple forumen har man konstaterat att 7.2.1 kraschar NAT-PMP i Airport Extreme.

 

Nu har den snurrat i 2 dygn :)

 

/Terje

 

Testat men får det inte att funka..

 

Bifogar några bilder så ni kan se om mina inställningar är felaktiga..

post-14719-1189838730.png

post-14719-1189838757.png

post-14719-1189838770.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste speca både TCP och UDP.

Använd samma port nummer, 9090.

 

Testa och slå av UN-PNP helt i Azeurus också, finns under plugins.

 

/Terje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste speca både TCP och UDP.

Använd samma port nummer, 9090.

 

Testa och slå av UN-PNP helt i Azeurus också, finns under plugins.

 

/Terje

 

 

Testat men utan ngt positivt resultat.. Blir tokig på detta, har suttit med Apple support i sammanlagt 3 timmar och felsökt utan att komm afram till vart problemet ligger.. Testat att göra en sk. "hård återställning" på routern, testat att köra med en statisk ip adress m.m men inget funkar.

 

Är det någon som vet hur man kan kolla logstatistiken för routern utan att använda airport-verktyget?? När jag tappar kontakten med routern så försvinner den från airport verktyget och jag lyckas inte få fram den genom att söka efter den utan jag måste bryta strömmen på den och starta om för att få fram den i airport-verktyget igen. När man gjort det så finns det inte kvar någon historik i loggen så jag vet inte vad som står i den i momentet när den kraschar... Så kan man få tag på loggstatisken på ngt annat sätt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

test en port över 33000, kan var kinkigt med sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har uppgraderat till 7.2.1 också ?

Jag orkar inte läsa hela tråden och kolla :)

 

 

Har inte provat själv men den skall kunna skicka events till en syslog server.

där bör du kunna få loggen externt.

 

Leta efter en syslog server till mac os x och konfa airporten att skicka alla events dit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta efter en syslog server till mac os x och konfa airporten att skicka alla events dit

Man behöver inte leta efter någon syslog-server till Mac OS X, eftersom den finns med i OS X från början, och dessutom är igång hela tiden. Däremot måste man konfigurera den, så att den tar meot loggar från andra enheter än den lokala datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du säger att den tappar anslutningen till internet, varför är du så säker på att det är AirPorten det är problem med, har du uteslutit att det är modemet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du säger att den tappar anslutningen till internet, varför är du så säker på att det är AirPorten det är problem med, har du uteslutit att det är modemet ?

 

Har inget modem ansluter direkt till väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var jag som läste dåligt, såg att det stod det nu, men jag läste ADSL 8/1 nånstans men det var inte du...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar Airport Extreme och Playstation 3 bra tillsammans eller? Jag skall snart köpa en ps3a men jag är osäker på om den kommer kunna koppla upp sig till Internet via min Airport Extreme?! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Transmission, det använder jag, tröttnade på Azureus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...