Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Widgets på skrivbordet?


macinlove

Rekommendera Poster

Kan man placera widgets direkt på skrivbordet (inte i dashboard) på samma vis som i pc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du pratar om apples widgets (som ju är dashboard) så är de inte gjorda för att placeras på skrivbordet...de är gjorda för att användas i dashboard. det finns tydligen lite trix man kan ta till för att få det att funka halvbra.

 

 

ju fler manicker och saker som ligger på skrivbordet och stör, destå mer kommer din koncentrationsförmåga över vad du arbetar med att försämras. jag tror det är anledningen till att apple gjort som de gjort (och i sin tur varför windows gjort som de gjort...de har verklligen usel kunskap om gui-design)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar också möjligheten att enkelt lägga några få av dom alltid synliga på skrivbordet, som det är nu blir det att man inte använder de alls för att jag tycker dom är för undangömda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man placera widgets direkt på skrivbordet (inte i dashboard) på samma vis som i pc?

Funktionen kommer i Leopard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har dashboard framme, ta tag i widgeten med musen, dra den sakta samtidigt som du trycker F12 för att ta bort dashboard, nu ska den ligga på skrivbordet.

Tyvärr lägger sig widgeten ovanpå alla fönster, finns tydligen ingen lösning på detta vad jag vet.

Annars kan man använda Yahoo widgets, finns många att hämta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(och i sin tur varför windows gjort som de gjort...de har verklligen usel kunskap om gui-design)

 

Funktionen kommer i Leopard!

 

Då har Apple blivit sämre på det alltså? Eller så är inte allt microsoft gör skit. Att man får välja själv borde väl vara det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har Apple blivit sämre på det alltså? Eller så är inte allt microsoft gör skit. Att man får välja själv borde väl vara det bästa.

 

Frågan är varför man vill ha det uppe så det tar del av skrivbordet?

Jag tycker Apples lösning är så mycket bättre än Vista lösningen, men det är väl bara jag (och 99% av alla mac-användare? :D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har Apple blivit sämre på det alltså? Eller så är inte allt microsoft gör skit. Att man får välja själv borde väl vara det bästa.

 

 

ja uppenbarligen har apple blivit sämre. de följer inte heller sina egna gui-guidelines vad gäller ikoner i mail...och vad jag sett av leopard kommer dessa ikoner även finnas med i iCal.

 

förutom det så finns det delar i interfacet i leoparden som är en betydlig försämring. tex den transparenta topp-menyn.

 

 

 

-apple behöver inte härma microsoft...de ska vara tillräckligt påhittiga för att driva utvecklingen framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är varför man vill ha det uppe så det tar del av skrivbordet?

Jag tycker Apples lösning är så mycket bättre än Vista lösningen, men det är väl bara jag (och 99% av alla mac-användare? :D)

 

Jadu, en anledning kan ju vara att man inte ska missa något, för att få informationen i dashboard så måste man öppna det och på så vis är det lätt att glömma något man har där. Ligger sticky noten på skrivbordet tex så påminns man om det. Detsamma med tv-tablån om det är något program du är intresserad av. Valfrihet är fortfarande bättre än att bara ha det på ett sätt, du kan inte säga vad alla vill ha eftersom de inte fått prova det andra sättet - 50% kanske gillar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...