Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

mail får inte kontakt med smtp-server.


suzieQ

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med att sända mail via OSX's inbyggda mailklient. Jag kör två datorer på samma LAN, och samma problem har dykt upp helt oprovocerat på först den ena, sedan den andra. Det har dessutom hänt tidigare i en annan lägenhet med en annan typ av uppkoppling.

 

Mail får helt enkelt ingen kontakt med min smtp-server (smtp.gmail.com) - eller för den delen med någon annan smtp-server. Jag får bifogat felmeddelande.

 

 

Jag har kikat på Apples supporttext, och kontrollerat följande.

 

1. Ja, jag har internetuppkoppling.

2. Eftersom dator 1 lade av innan dator 2 kan det inte bero på inställningar i vårt lokala nätverk.

3. Jag kan pinga smtp.gmail.com

4. Problemet kvarstår även om jag stänger av brandväggen. Dessutom har jag inte gjort några ändringar i några program som skulle kunna tänkas spärra trafik, samt enda brandväggsliknande program som finns på båda datorerna är apples egna, och problemet kvarstår som sagt om jag slår av den.

5. Mitt konto använder (eller försöker använda) rätt smtp-server.

 

Jag har provat att radera inställningsfilen. Jag har också satt upp ett helt nytt konto i OSX, och ställt in mailklienten där, utan resultat.

 

Kort sagt: jag är totalt rådvill.

Hjälp någon?

 

/SuzieQ

post-15752-1188940038_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att din internetleverantör har blockerat port 25, som används för just SMTP, för att minska mängden spam. Då är det inte mycket du kan göra åt saken. Du har dock ett par olika alternativ.Det ena är att använda din internetleverantörs egen SMTP-server, och det andra är att köra smtp över SSL, och så måste du bya port (kommer dock inte ihåg portnummer på rak arm). Då måste du också logga in mot gmails smtp-server med användarnamn och lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att din internetleverantör har blockerat port 25, som används för just SMTP, för att minska mängden spam. Då är det inte mycket du kan göra åt saken. Du har dock ett par olika alternativ.Det ena är att använda din internetleverantörs egen SMTP-server, och det andra är att köra smtp över SSL, och så måste du bya port (kommer dock inte ihåg portnummer på rak arm). Då måste du också logga in mot gmails smtp-server med användarnamn och lösenord.

 

 

 

SSL, Port 993

 

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är port 25 som är kruxet... Det har ju nämligen fungerat på min powerbook samtidigt som det strulat på min iMac. Har hur som helst försökt med SLL nu och div. olika portar och smtp-servrar, men ingenting fungerar. :-( Jag har bredbandsbolaget som ISP, och delar ett eLAN med min bostadsrättsförening. Problemet fanns ju emellertid på iMacen redan på en tidigare adress med en annan form av abbonemang. :-S

 

Tack för hjälpen, hursomhelst. Någon som har fler idéer om vad som kan vara fel?

 

/SuzieQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova med port 587 och autensiering. Har du loopia som epost leverantör så kan det uppstå problem men det tycks som dom har fixat det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter mycket strul har det fixat sig nu: smtp.bredband.net och port 25 bestämde sig plötsligt för att fungera, fast jag kan svära på att det inte fungerade nyss.

 

Stort tack för hjälpen!

/SuzieQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ja, Bredbandsbolaget lägger nu för tiden alla sina resurser på att sälja in skräp. Telefonsäljare som stup i ett ringer om telefoner, bredbandsteve och annat tjafs. Allt med 2 års bindningstid. Om de inte ringer så skickar de post där kontolösenordet står i klartext.

 

Men en fullt fungerande e-posttjänst, de är det inte intresserade av att ordna.

 

Sorry, lite raljans. Men de ringde för en stund sedan och läste innantill från ett säljmanus skriven av någon som på helgerna kränger dammsugarmunstycken utanför Willys. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...