Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funderingar inför mitt första mac köp


Hattifnatt

Rekommendera Poster

Tjena!

Detta blir min första post någonsin i ett macforum.

 

Har länge gått och funderat och vägt för och nackdelar på att byta till mac. Har äntligen kommit fram till att det vore kul att prova och kommer antagligen köpa på en 24" iMac inom den närmsta framtiden.

Men innan jag trycker på köpknappen tänkte jag ställa några frågor som ni kanske kunde svara på eller tycka till om.

 

Apple Care? Är det nödvändigt? Man har ju enligt konsumentköpslagen 2 års garanti. Eller är det bortförhandlat på något sätt? Kan man skita i att köpa det nu och sedan köpa det löst om ett år?

 

Det gamla bluetooth tangentbordet var hittar man det? Tycker bättre om det än det nya, även om det nya är snyggare. Eller det kanske funkar att koppla in mitt dinovo som jag har till pc:n?

 

Minne kan man ju byta själv och det kommer jag köpa från nåt annat ställe. Funkar det att ha ett 1 gigs och ett 2 gigs monterat. Eller ska man köra med samma typ? Alltså köpa dom i matchade par?

 

Hårddisken, går den att byta själv eller måste man bryta sig i iMacen?

 

Jag utvecklar en del i .NET platformen, managed direct x, hur funkar detta om man kör windows på macen? Antar att det inte är någon skillnad om man bootar till windows men om man kör parallells? Finns det direct x stöd då?

 

Tacksam för svar.

Förhoppningsvis kommer det stå en fin och fräsch iMac på mitt skrivbord inom kort.

 

Ah, en fråga till:

Varför finns det inget nVidia kort till iMacen? Kanske ingen som kan svar på direkt uto Apple men det är väl det och att det är "glossy" skärm som är ända jag hitta att klaga på på iMacen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Care? Är det nödvändigt? Man har ju enligt konsumentköpslagen 2 års garanti. Eller är det bortförhandlat på något sätt? Kan man skita i att köpa det nu och sedan köpa det löst om ett år?

 

Minne kan man ju byta själv och det kommer jag köpa från nåt annat ställe. Funkar det att ha ett 1 gigs och ett 2 gigs monterat. Eller ska man köra med samma typ? Alltså köpa dom i matchade par?

 

Hej och välkommen!

 

Försöker svara på två av dina frågor:

 

Inom ett år från köp kan du införskaffa Apple Care. Om det är nödvändigt? Ja, jag är mycket glad att jag köpte det då jag var nybörjare och behövde en del support. Det var i och för sig innan jag upptäckte detta fantastiska forum där man ofta får minst lika bra hjälp som hos Apples telesupport. Därmed inte sagt att det kan vara värt det.

 

När det gäller köplagen så har jag för mig att den gäller upp till tre år efter köp, rätta mig gärna om jag har fel. Däremot är det nog rätt jobbigt att övertyga Apple om fri support om det uppstår ett fabriksfel efter ordinarie garantitid (ett år).

 

När det kommer till RAM-minne kan du absoluta ha "omatchade par", alltså en en giggare och en två giggare. Det ända som händer är att du inte får ut max av minnena men bortfallet är inte speciellt stort. För att få ut max rekomenderas fortfarande "matchade par".

 

Lycka till C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Detta blir min första post någonsin i ett macforum.

 

Har länge gått och funderat och vägt för och nackdelar på att byta till mac. Har äntligen kommit fram till att det vore kul att prova och kommer antagligen köpa på en 24" iMac inom den närmsta framtiden.

Men innan jag trycker på köpknappen tänkte jag ställa några frågor som ni kanske kunde svara på eller tycka till om.

 

Apple Care? Är det nödvändigt? Man har ju enligt konsumentköpslagen 2 års garanti. Eller är det bortförhandlat på något sätt? Kan man skita i att köpa det nu och sedan köpa det löst om ett år?

 

Det gamla bluetooth tangentbordet var hittar man det? Tycker bättre om det än det nya, även om det nya är snyggare. Eller det kanske funkar att koppla in mitt dinovo som jag har till pc:n?

 

Minne kan man ju byta själv och det kommer jag köpa från nåt annat ställe. Funkar det att ha ett 1 gigs och ett 2 gigs monterat. Eller ska man köra med samma typ? Alltså köpa dom i matchade par?

 

Hårddisken, går den att byta själv eller måste man bryta sig i iMacen?

 

Jag utvecklar en del i .NET platformen, managed direct x, hur funkar detta om man kör windows på macen? Antar att det inte är någon skillnad om man bootar till windows men om man kör parallells? Finns det direct x stöd då?

 

Tacksam för svar.

Förhoppningsvis kommer det stå en fin och fräsch iMac på mitt skrivbord inom kort.

 

Ah, en fråga till:

Varför finns det inget nVidia kort till iMacen? Kanske ingen som kan svar på direkt uto Apple men det är väl det och att det är "glossy" skärm som är ända jag hitta att klaga på på iMacen.

Mvh

 

Välkommen.

 

Jag har inte Apple Care men tror det är smart. Jag köpte min Macbook Pro på PC-City och tog en extra försäkring där. Det är ett alternativ. En kund med Apple Care ligger dock alltid lite bättre till hos Apple Support.

 

Skulle inte bli förvånad om ditt tangetbord funkar, med undantag för ev "specialknappar". Jag har köpt saker som det stått "Endast för Win" på men som funkat. Det mesta bygger ju på standard trots allt.

 

Är dålig på direct-x, men läs mer på http://www.parallels.com/en/products/desktop/ och http://www.vmware.com/products/fusion/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom ett år från köp kan du införskaffa Apple Care. Om det är nödvändigt? Ja, jag är mycket glad att jag köpte det då jag var nybörjare och behövde en del support. Det var i och för sig innan jag upptäckte detta fantastiska forum där man ofta får minst lika bra hjälp som hos Apples telesupport. Därmed inte sagt att det kan vara värt det.

 

När det gäller köplagen så har jag för mig att den gäller upp till tre år efter köp, rätta mig gärna om jag har fel. Däremot är det nog rätt jobbigt att övertyga Apple om fri support om det uppstår ett fabriksfel efter ordinarie garantitid (ett år).

Telefon support struntar jag egentligen i, kommer aldrig att orka ringa och sitta i telfonkö eller knappra mig runt i något system. Hatar alla j****la telefonväxlar där man ska trycka sig hit och dit och personnummer eller medlemsnummer och det första dom frågar efter om man nu lyckas komma fram är just "vad har du för medlemsnummer?".

Hmm, det vart visst ett sidospår.

Men det jag är intresserad av är att eventuellt förlänga garantin.

Är osäker på detta med garanti och reklamation.

Du har rätt i att det numera är tre år, Konsumentköpslagen.

Men som sagt det är nog inte helt lätt att övertyga Apple.

Tack för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i att det numera är tre år, Konsumentköpslagen.

Men som sagt det är nog inte helt lätt att övertyga Apple.

Tack för svar

 

Jag har lyckats. Det gäller bara att stå på sig. Tråkigt att det ska behöva vara så, men det är trots allt lagen. Bara man står på sig så. Ibland kan Apple support överraska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...