Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PS2 till dator-skärm?


Josefsj

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag fick häromdan idén att man kanske kunde koppla spelkonsoler(funderar på att fixa PS2..) till vanlig datorskärm. Jag menar, man kan ju koppla en dator till en tv-skärm, så varför skulle det inte fungera omvänt?

 

Helt enkelt: Går det? Hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Javisst. Det är ju i princip vad en platt teve eller projektor gör när du ansluter med scart, komponent etc. Inuti i teven sitter en lång rad olika bildbearbetningskretsar och grafikkort som behandlar inkommande bild och omvandlar det till något bildpanelen kan visa.

 

Vad du behöver är en apparat som kan omvandla den utgående videosignalen från PS2 till något som skärmen tar emot. Sedan är det bara en fråga om hur mycket pengar du är beredd att betala för en viss kvalitet. Från några hundralappar till några hundra tusen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag fick häromdan idén att man kanske kunde koppla spelkonsoler(funderar på att fixa PS2..) till vanlig datorskärm. Jag menar, man kan ju koppla en dator till en tv-skärm, så varför skulle det inte fungera omvänt?

 

Helt enkelt: Går det? Hur?

Det hela beror på vilka utgångar spelet har och vilka ingångar skärmen har. vga-vga, dvi-dvi respektive hdmi-hdmi är givertvis enklast. Annars kan det gå med omvandlare.

 

Men en PS2 har väl bara en TV-utgång? Då blir det svårt, kanske omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns massor av små boxar som omvandlar från t.ex. komposit till vga. Sök på google och du kan välja och vraka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Elgatos eyetv hybrid kan man ansluta både analoga och digitala källor till datorn. Funkar bra tycker jag, men jag har inte exceptionellt höga krav ska tilläggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag hittade denna på webhallen(Macoteket hade inget liknande...;) )

Kan den funka måntro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denhär hittade jag också! Verkar helt ok den med. Eller?

Jag har lixom en 22" med en kvm-switch emellan.

 

 

Nä.. nu ska jag plugga fysik istället..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag hittade denna på webhallen(Macoteket hade inget liknande...;) )

Kan den funka måntro?

 

Den fungerar till xbox360 så att den kan anslutas till de flesta vanliga datorskärmar tack vare att xbox360 från början är konstruerad för detta. Men det var väl PS2 du hade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På PS2 är det AV-uttag, och denhäör ger AV -> VGA, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hittade den här alldeles precis när jag tittade på vilka olika modeller det fanns av EyeTV. Scrolla ner lite i texten och läs :) Hur det fungerar har jag ingen aning om dock.

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...=TK658#overview

 

 

Hittade även detta på Elgatos hemsida :D

 

http://faq.elgato.com/index.php/faq/more/443/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den här alldeles precis när jag tittade på vilka olika modeller det fanns av EyeTV. Scrolla ner lite i texten och läs :) Hur det fungerar har jag ingen aning om dock.

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...=TK658#overview

 

 

Hittade även detta på Elgatos hemsida :D

 

http://faq.elgato.com/index.php/faq/more/443/

 

Bra grej! Något att tänka på tills man flyttar hemifrån :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Det är ju fel tråd men PS2 och PS3 kopplas ju på samma sätt.

 

Så här gjorde jag för att kunna koppla vår PS3:a till en datorskäm av TFT-LCD-typ. Skärmen som jag använder är en 19" Samsung SyncMaster 940B, den har både VGA- och DVI-ingång.

 

Prylarna är köpta hos Kjell & Company för 798 kronor och består av en HD-gamebox, komponent till VGA-omvandlare (98224) och ett kabelset, PS2/PS3 - komponentkabel (68409).

 

Fungerar utmärkt, lite grynig bild men fullt spelbar, både i singeplay- och online-läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tror att SyncMaster 940B hanterar hdcp på DVI-anslutningen och då torde det räcka med en DVI-till-hdmi-kabel för att få bild från PS3 så länge som skärmen hanterar rätt upplösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...