Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn fastnar vid vit skärm med äpple


gyro_gbg

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ett svårlöst problem. Har en PPC Quicksilver G4 som efter en vanlig programuppdatering av OSX fastnar vid den vita skärmen med äpplet och den snurrande "kuggen".

 

Har lyckats starta upp med installationsskiva och reparerat både skiva och skrivrättigheter men det hjälper inte. Har även försökt mig på återställning av PRAM.

 

Men inget av detta hjälper.

 

Någon som vet vad som kan göras förutom en ominstallation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivrättigheter bör man inte reparera från skiva har jag fått lära mig.

Men nu är det gjort...

 

Försök att göra en Arkiv/Install, då skapas en helt ny Systemmapp, och du kan bibehålla alla dina inställningar och program.

 

arkiv/install är visserligen för 10.2 men är giltig här också.

 

Vad händer om du gör en säker start?

Håller ner shift vid uppstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall testa o göra en arkiv/install... antar attd et är att göra en vanlig installation men välja att hag vill arkivera.

 

Säker omstart fungerar inte. Har testat massa gånger... hör bara hur HD tuggar 20sec sedan blir det tyst och förblir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivrättigheter bör man inte reparera från skiva har jag fått lära mig.

Men nu är det gjort...

Jag förmodar att du menar "Skivbehörigheter" från "System-DVD"?

 

Det är inga som helst problem. Dock måste du ha en "System-DVD" från samma generation som det system du kör på hårddisken, alltså Panther-Panther eller Tiger-Tiger.

 

Repairing permissions: What you need to know

What repairing permissions does and whether you should do it

http://www.macworld.com/2006/08/secrets/re.../index.php?pf=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har flera ggr haft samma problem med min halvår gamla intel iMac. På Apple vet man som vanligt ingenting. Har försökt laga med Diskwarrior v4 men det hjälper inte. Plockar med Data rescue över filer till extern hårddisk. Formaterar och börjar om från början. Suck. senast körde jag arkiv/install. funkar hittils men en del konstigheter uppstod. vissa programfiler försvann tex...men lätt att lösa.

Det var väl en tio år sedan man kände en sådan hopplös osäkerhet med dator och system...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du menar "Skivbehörigheter" från "System-DVD"?

 

Det är inga som helst problem. Dock måste du ha en "System-DVD" från samma generation som det system du kör på hårddisken, alltså Panther-Panther eller Tiger-Tiger.

 

Repairing permissions: What you need to know

What repairing permissions does and whether you should do it

http://www.macworld.com/2006/08/secrets/re.../index.php?pf=1

 

;) Sitter kvar i skallen..Thomas Ytterberg skrev om det i ett inlägg att man inte borde göra det.

Anta att man har en DVD-systemskiva, med 10.4.2, och att man reparerar Skivbehörigheter på 10.4.10 så kunde det bli problem. Diskverktyget kan ju ha uppdaterats under tiden och anpassats för 10.4.10..

Men jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så att jag gjorde en arkivering och installation och nu funkar det!

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott höra att det löste sig.

Nu skulle man vilja satt ett grön * i kanten på trådrubriken för att visa att problemet lösts ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande att undvika att köra Reparera Skivbehörigheter från Installationsskiva

 

post-113-1189155026.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande att undvika att köra Reparera Skivbehörigheter från Installationsskiva

Det var som f-n. :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet till detta var i mitt fall att datorn gjorde den alldagliga programuppdateringen som finns inbyggd i OSX. Och den klarade av att installera QT, iTunes, men när den sedan kom till uppdateringen av själva OS så fixade den bara halva installationen och sedan sket det sig. Troligen därför den la av.

 

 

Du får dessa stjärnorna i alla fall, dessvärre fanns det ingen grön

:respekt: Pocahontas :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Behörighetskontrollen är i en slags checklista över de Apple- och OS X-filer som behöver specifika rättigheter för att fungera korrekt. Listan för 10.4, eller vilken version som nu finns på ens skiva, kan förstås inte hantera de förändringar som finns med 10.4.10.

 

Hoppas det löser sig gyro_gbg! När det kraschar under uppdateringen så där brukar det bara fungera med Arkivera/installera. Fast det brukar vara fixat inom en timme. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behörighetskontrollen är i en slags checklista över de Apple- och OS X-filer som behöver specifika rättigheter för att fungera korrekt. Listan för 10.4, eller vilken version som nu finns på ens skiva, kan förstås inte hantera de förändringar som finns med 10.4.10.

Nej, listan för detta finns på hårddisken och där finns då alltså listan för 10.4.10.

 

Från artikeln jag länkade till ovan:

"When you run the Repair Disk Permissions function, it examines the receipts in the /Library/Receipts directory of the disk being repaired"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...