Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra aldrig namnet på Hemmamappen


Pocahontas

Rekommendera Poster

Många nyblivna Macägare gör ett ständigt återkommande fel, döper om det lilla huset vars symbol finns i Användaremappen. Då blir det genast problem.

 

Hämter ett klipp från Macfixit som beskriver lite om vad som sker.

Även en länk till ett Appledokument som är läsvärt.

 

post-113-1188929254.jpg

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107854

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Är det rätt uppfattat att den home-mappen inte får ha åäö i sig?

 

Jag försökte döpa den till håkan under setupen av min nya MacBook Pro men den vägrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför lägger inte Apple in en spärr av något slag så att man inte kan ändra namnet efter installationen egentligen? Visserligen har jag inte döpt om hemmappen någongång men det var en ren tillfällighet att jag såg det här på forumet när jag fått min första MacBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många "varför" om Mac OS X..men det är nog ingen här som kan ge någon förklaring till varför det förhåller sig så.

Om det varit möjligt att låsa mappens namn hade det nog varit genomfört.

De har haft 4 katter på sig fixa det, hur det blir i nästa katt kan inte jag svara på,

kanske någon som testar den vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kan ju, till viss del, låsa ikoner

så det skulle ju inte vara något problem egentligen.

Måste vara någon annan anledning. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Måste vara någon annan anledning. :fundersam:

 

supporten måste ju ha nånting att göra.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Varför lägger inte Apple in en spärr av något slag så att man inte kan ändra namnet efter installationen egentligen?

 

Tror det är svårt, eller omöjligt. Du har ju givetvis skrivrättigheter till din hemmapp, så du kan ändra namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Ny mac användare, super nöjd,fram tills idag när ajg läste detta inlägg.hehe

 

Bytte namnet på den "mappen" 1:a dagen, funkat rätt bra,men nu e de kaos.

 

Nu har "Huset" namnet david, och de har blivit en "vanlig" mapp som heter Hem. Där ligger alla mina bilder,filmer och musik.

 

 

Hur gör jag för att återställa mitt misstag.

 

Går ju inte längre att byta tillbaka till Hem, eftersom den redan finns.

 

 

Hoppas ngn förstår och kan hjälpa mig. FORT!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att återställa mitt misstag.

 

Om du öppnar och läser antingen den länk eller den bild som Poca hade i första inlägget så har du ditt svar där...

 

/ Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
vart ligger den här hemmmappen då. Är nybörjare på mac jag med.

 

 

Hej och välkommen hit..

 

Den ligger i mappen Användare post-113-1192713698_thumb.jpg

 

och ser ut så här post-113-1192713717_thumb.jpg

 

Och har oftast det namn du skrev in när du första gången startade upp din dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit..

 

Den ligger i mappen Användare post-113-1192713698_thumb.jpg

 

och ser ut så här post-113-1192713717_thumb.jpg

 

Och har oftast det namn du skrev in när du första gången startade upp din dator

 

Det som redan står ska inte ändras? Det som står är "Johannes" antar att det stod så efter att jag installerat Mac OS. Jag har inte ändrat det i efterhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, så nu får du låta det stå johannes ;)

 

Det går att ändra, men inte rakt av, hur kan jag inte förklara eller visa då jag inte sitter vid den datorn där jag har beskrivningen. Men vad du än gör så undvik att ändra på mappars namn som tillhör Systemet.

 

 

Vad du däremot kan ändra på, är namnet på din Hårrddisk.

Den behöver inte heta så här tråkigt som min post-113-1192714763_thumb.jpg

 

Vill du kalla den för Johannes Dator så gör du det. ;)

Du kan även som jag gjort ge den ett annat utseende

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, så nu får du låta det stå johannes ;)

 

Det går att ändra, men inte rakt av, hur kan jag inte förklara eller visa då jag inte sitter vid den datorn där jag har beskrivningen. Men vad du än gör så undvik att ändra på mappars namn som tillhör Systemet.

 

 

Vad du däremot kan ändra på, är namnet på din Hårrddisk.

Den behöver inte heta så här tråkigt som min post-113-1192714763_thumb.jpg

 

Vill du kalla den för Johannes Dator så gör du det. ;)

Du kan även som jag gjort ge den ett annat utseende

 

okej tack så mycket!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Flytta hemmamappen är väl också trubbel

 

 

Ajaj nu gjorde jag nyss nåt dumt tror jag. I finder finns ju under "platser" skrivbordet osv också den med huset på som är ens hemmapp där filmer osv ligger. Jag skulle dra ner den till dockan, men missade och den försvann. Poff!

 

Hur får jag tillbaka den?

 

Edit: Fel tråd, sorry.

 

Edit2: löste det. Mac hd/sen drog jag bara huset dit igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta hemmamappen är väl också trubbel

Det är i sig inget fel att vare sig byta namn eller flytta på hemkatalogen. Det enda man måste komma ihåg är att också ändra sökvägen i resten av operativsystemet. Det kan tyckas konstigt för gemene man att det är möjligt, men är också väldigt användbart i större sammanhang med maskiner som används av många användare där man t ex vill kunna sprida ut hemkatalogerna på olika maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, här är ännu en dum mac användare. Jag bytte namn på hemmamappen. Några minuter senare hamnar jag på denna sida för o läsa att man inte får byta, då kan de uppstå problem.

 

Tooo late märkte jag till min förtvivlan.

Jag vet att ni skrivit ner vart man ska gå in o läsa för de här problemet. Grejen är att de står på engelska, och min engelska är inte den bästa. Så snälla om någon kan hjälpa mig här inne så gör de gärna. Allt är bort, (högskole examniations arbeten, filmer,musik,bilder, allt från skrivbordet är borta även program???

 

Kan någon förklara på svenska,snääällaaa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag ger dig falska förhoppningar nu, med tanke på att jag inte är så insatt i detta.

 

Men jag har för mig att när jag gjorde det så försvann det inte, utan "gömmde" i nån mapp?

Rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hitta program och filmer....men man borde väl kunna återställa allt,så att de blir som de var,nästa gång man loggar in??.... jag förstår bara inte hur man gör när anvisningarna står på engelska och min mac os x är på svenska.

 

Jag hoppas någon som vet ,orkar svara på detta inlägg,ganska viktigt

 

tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ändra tillbaka till ursprungsnamnet, annars så finns det trådar här på forumet som kan hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, här är ännu en dum mac användare. Jag bytte namn på hemmamappen. Några minuter senare hamnar jag på denna sida för o läsa att man inte får byta, då kan de uppstå problem.

 

Tooo late märkte jag till min förtvivlan.

Jag vet att ni skrivit ner vart man ska gå in o läsa för de här problemet. Grejen är att de står på engelska, och min engelska är inte den bästa. Så snälla om någon kan hjälpa mig här inne så gör de gärna. Allt är bort, (högskole examniations arbeten, filmer,musik,bilder, allt från skrivbordet är borta även program???

 

Kan någon förklara på svenska,snääällaaa

 

ursäkta om jag låter spydig, inte alls meningen, men du har alltså högskoleexamen men kan inte engelska?!

vart är då svenska skolan på väg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, här är ännu en dum mac användare. Jag bytte namn på hemmamappen. Några minuter senare hamnar jag på denna sida för o läsa att man inte får byta, då kan de uppstå problem.

 

Tooo late märkte jag till min förtvivlan.

Jag vet att ni skrivit ner vart man ska gå in o läsa för de här problemet. Grejen är att de står på engelska, och min engelska är inte den bästa. Så snälla om någon kan hjälpa mig här inne så gör de gärna. Allt är bort, (högskole examniations arbeten, filmer,musik,bilder, allt från skrivbordet är borta även program???

 

Kan någon förklara på svenska,snääällaaa

Du har väl backup?

 

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

 

Och du vet väl att du kan ställa in Mac OS X på att köra på engelska? (Systeminställningar->Internationellt.) Då stämmer de engelska anvisningarna med menyvalen och meddelandena på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hej!

det här hör inte till hemmappen, men har problem med låsta filer inga sytemfiler menar jag utan en mapp som innehåller all min musik har helt plötsligt blivit låst (vet inte riktigt hur jag lyckades med det) men nu vill jag låsa upp den hur fixar jag det??? har tittat runt en del men hittar inte svaret :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

det här hör inte till hemmappen, men har problem med låsta filer inga sytemfiler menar jag utan en mapp som innehåller all min musik har helt plötsligt blivit låst (vet inte riktigt hur jag lyckades med det) men nu vill jag låsa upp den hur fixar jag det??? har tittat runt en del men hittar inte svaret :superirriterad:

De har inte flyttats över från en Windowsburk?

 

Markera filerna välj visa info, avmarkera "låst"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...