Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Placering av LCD-skärm för bästa bild

e-snobben

Recommended Posts

Konstaterar att man precis som med mobiltelefonen får bästa bilden om man tittar på skärmen snett underifrån. Det innebär att man antingen måste placera skärmen väldigt högt eller ha möjlighet att vinkla den kraftigt bakåt. Är alla lcd-skärmar på detta viset eller skiljer det mellan olika märken? Att ha skärmen enligt ergonomiska rekommendationer resulterar i en blek och suddig upplevelse som snabbt blir tröttsam. Borde det inte gå att tillverka en skärm så att bästa skärpan fås snett uppifrån istället?

Tips på andra lösningar än en trave böcker mottages tacksamt!

Thomas Ytterberg

Välkommen till den underbara världen av dåliga betraktningsvinklar... :sjuk:

Det varierar från modell till modell hur detta fungerar. En tumregel är att ifall skärmtillverkaren skryter med snabb responstid som "bra spelskärm", har den en sämre betraktningsvinkel.

Bästa lösningen om du inte kan få bilden som du vill ha den: reklamera!

Trodde att betraktningsvinkeln borde vara lika från båda hållen. Tittade på denna skärm i en affär och det såg ju skarpt och bra ut. Och skärmen hade de strategiskt nog placerat högt. :armskeptisk: Ok, får ta mig en funderare. Den kanske får duga ändå. Priset var det inget fel på i alla fall.

Sitter med en 22" ny samsung plattskärm (inte den snabba gaming utan den långsammare med större betraktningsvinkel) efter att ha haft crt tidigare och stör mig på en massa saker, först är den väldigt skarp, men det är det enda som är bra, men till frågan, höjer jag huvudet några cm blir bilden ljusare, tittar jag några cm underifrån blir den mörkare, ung som skärmen på mobilen eller bak på kameran. Detta gör ju att bilden inte är konstant om man råkar ändra sittställning något och dessutom gör det ju att bilden inte ens är konstant om man sitter still, för man ser ju överdelen av skärmen något underifrån och nederdelen något överifrån och därmed är bilden olika då med.

Dessutom vilket säkert är nåt tillverkningsfel är svart svart uppe i vänstra hörnet men grått nere i högra hörnet och däremellan i mitten.

Sen kan jag ställa in färgerna men inte färgmättnaden vilket gör att jag har fantastiska färger, men om de är sanna undrar jag.

Sen får jag aldrig ngn riktig bra gammainställning, är bilden ställd tillräcklig kontrastlös för att se ljusgråfälten t ex här så blir bilden väldigt grå, vill jag ha naturlig stuns och kontrast så kan jag glömma att se fina skiftningar i ljusgrått och svart.

Dessutom skiftar bildens gamma beroende på om det är dag el kväll mera tycker jag än på den gamla crt:en.

Skulle jag jobba med bilder professionellt skulle jag ju inte ha en sån här billig skärm och ha en riktig hårdvarukalibrator men jag är inte så noga faktiskt, ändå tycker jag bildkvalitén suger. Skarp och starka färger så bilder ser ju bra ut men det är ett helsike att redigera dem. Nu sitter jag hemma så det är skönt att slippa den jättestora gamla lådan och slippa värmen den utvecklade och betala strömmen för ett villakvarter så på det sättet är det skönt med en plattskärm men ur bildredigeringssynpunkt var min gamla skärm eoner bättre. Dock ganska oskarp så bilderna man skärpt förut blir jäkligt skarpa.

Fan, vad jag klagar. Jag vänjer mig nog. Men just nu känns det lite jobbigt.

Det finns ju varianter på billiga skärmar.. man måste nog jämföra sida vid sida för att komma runt alla detaljerna. Min LCD-skärm (20" LG) som jag hade kopplad till powerbooken _gick_ att se film på, trots rent ut sagt usel betraktningsvinkel. Nya iMacens (20") skärm har toppen-bra bild och betr.vinkel för t ex. filmtittande, men ställer man den bredvid 24-tummaren ser färgerna urvattnade ut. Alla LCD:er jag haft har haft oändligt mycket bättre skärpa än CRT-skärmarna, och jag har aldrigt egentligen förstått vad folk tycker är så bra med dem förutom möjligen svärtan..

Man får lyda sin plånbok :P

Alla LCD:er jag haft har haft oändligt mycket bättre skärpa än CRT-skärmarna, och jag har aldrigt egentligen förstått vad folk tycker är så bra med dem förutom möjligen svärtan..

Färgåtergivningen är i regel bättre på CRT-skärmar. Både mera korrekta färger och en jämnare färgåtergivning. Man kan även ändra upplösning om så skulle önskas. Samt att priset är lägre än för plattskärmar. Men visst, nu börjar det bli tveksamt att köpa CRT-särmar då LCD-modellerna blir både bättre, större och billigare för varje dag som går.

höjer jag huvudet några cm blir bilden ljusare, tittar jag några cm underifrån blir den mörkare, ung som skärmen på mobilen eller bak på kameran. Detta gör ju att bilden inte är konstant om man råkar ändra sittställning något och dessutom gör det ju att bilden inte ens är konstant om man sitter still, för man ser ju överdelen av skärmen något underifrån och nederdelen något överifrån och därmed är bilden olika då med.

Precis, man får sitta som en uggla. Dvs gunga med huvud och överkropp om man vill "få hela bilden". Hur jobbigt måste det inte vara med Apples 30-tummare? Även om betraktningsvinkeln är stor på den så är det väl bara om man redigerar en film som den är användbar.

Sen kan jag ställa in färgerna men inte färgmättnaden vilket gör att jag har fantastiska färger, men om de är sanna undrar jag.

Eftersom jag också har en crt-skärm (Sony multiscan e250) kan jag jämföra. Färgerna på symbolerna i dockan är t ex mycket blekare med lcd, liksom fönstren i vissa av mina program. Mörkgrönt blir grågrönt eller nåt sånt. Även skrivbordsbakgrunden är blekare. Det verkar som om grundfärgerna är riktiga superfärger medans blandfärgerna (eller vad de kallas) är blekare. Har dvi på lcnd och då ska det ju vara perfekta färger överallt tycker man.

Dessutom skiftar bildens gamma beroende på om det är dag el kväll mera tycker jag än på den gamla crt:en.

Aha! Det är säkert därför jag upplever bilden bättre nu när dagsljus faller på skärmen, än igår när jag satt i skymning med inomhusbelysning och skrev första inlägget.

Fan, vad jag klagar. Jag vänjer mig nog. Men just nu känns det lite jobbigt.

Du och jag Jochum! :kramis:

alla lcd-skärmar ser bättre ut underifrån är ovanifrån !

fråga mig inte varför, men var insatt i tv-världen för typ 2 år sen och det var flitigt diskuterat då när lcd-apparaterna började bli riktigt populära att man inte riktigt kunde stå och titta en snutt på tv för ovanifrån blev bilden alltför blå oftast

Märks tydligt på teven om inte annat, bra bild i soffan, reser sig upp dålig bild. :)

Undrar varför de inte vänder på skärmarna istället så det blir åt andra hållet, det är ju extremt sällsynt att man ålar omkring på golvet när man tittar på teve?

Thomas Ytterberg

Hur skärmarna beter sig ur olika betraktningsvinklar beror på konstruktionen på panelen, hur kristaller och polariseringsfilter orienteras med mera. Dessa varianter omgärdas av en rad olika patent, vanligen knutna till specifika tillverkare. Till exempel IPS till Hitachi och S-PVA till Samsung.

En orsak till att tillverkare sätter en panel med (dålig) betr.vinkel att se bäst ut underifrån är för att lagerlokalsbutikerna placerar teveapparaterna på höjden. De som står på golvet är ofta de stora, tunga bestarna eller specialare med stativ, tillhörande bänk och liknande. Övriga apparater åker upp på väggen och det är fler som sitter i ögonhöjd eller högre än viceversa.

Å andra sidan har jag sett exempel på motsatsen, där bilden är bäst när man betraktar teven ståendes. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...