Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startar bara ibland


Spito

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en ibook (2005 | 12 | 1.33 | 512) som har tjänat mig väl under de senaste snart två åren. Under de senaste veckorna har dock vissa problem börjat dyka upp. Det tydligaste att den inte alltid vill starta upp när den har varit avstängd. Uppstartsljudet hörs men sen händer i regel ingenting. Först på 3 - 5 försöket så brukar datorn gå igång och då fungerar den precis som vanligt.

 

Jag har reparerat behörighet och kört skivkontroll. Inga problem.

 

Jag har kört utökad hårdvarutest. Inga fel funna.

 

Jag har zappat pramen.

 

Jag har kört Applejack.

 

Jag har kört Onyx och förutom det ikryssade dessutom rensat upp system och kernel cache.

 

Ändå kvarstår problemet.

 

Jag antar att det kanske är läge att återinstallera OS X. :fundersam:

 

Men finns det något som jag kan göra mer innan jag gör det? Och finns det något mer som jag bör tänka på som jag kan ha missat?

 

Tacksam för alla typer av svar.

 

mvh

/spito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att enbart installera om enbart Mac OS X, en s.k Arkiv/Install

 

http://docs.info.apple.com/article.html?pa.../sv/mh1103.html

 

Brukar vara en bra åtgärd

 

Tack. Det var väl nått åt det hållet som jag funderade på. Vad jag har förstått så är en arkiv/install ominstallation inte alltid helt riskfri, eller? Och tar dessutom en del tid. Därav mina funderingar på om det finns något lite mer som man kan göra innan dess. Men det kanske det inte gör? Tja, då vet jag vad jag har att göra ikväll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att starta med ett annat RAM om du har möjlighet.

Det är inte så att det kommer upp en mapp med ett frågetecken i när du startar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att starta med ett annat RAM om du har möjlighet.
Hmmm... jag har bara det RAM:et som medföljde i datorn när den levererades och ska man tro hårdvarutesten så finns det inga hårdvarufel. Men den kan väl ta miste den med antar jag?

 

Det är inte så att det kommer upp en mapp med ett frågetecken i när du startar?
Nope. Uppstarts-ackord. Svart skärm. Inga ljud från datorn. Och på tredje till femte försöket så går hårdisken och uppstarten ingång. Sen allt normalt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, en arkiv/install går rätt fort, risker har jag aldrig hört någon säga förut.

Backup har du väl, det SKA man alltid ha om man har information på disken man är rädd om.

Helst på två diskar.

 

Hörde på radion idag om just backup. Två hårdiskar extra, en hemma och en i bankfacket, så tar man backup en gång i veckan, och går till bankfacket med den och byter.

Man kan ha en på jobbet också om man har råd.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, en arkiv/install går rätt fort, risker har jag aldrig hört någon säga förut.
Hmmm... gjorde just ett försök att göra en arkiv/install.

 

1. Jag stoppade in skivan i datorn

2. Begärde "Install Mac OS X and Bundled Software"

3. Tryckte på "omstart"

4. Angav mitt admin lösenord.

5. Datorn startar om.

6. Svart.

7. Svart.

8. Svart.

 

Alltså, även när jag försöker starta upp från en startskiva så blir det krångel. Det verkar faktiskt vara svårare att (nu) starta upp skivan än att starta om från hårddisken. Jag försökte starta upp från skivan 7 - 8 gånger innan jag gav upp och började försöka starta upp den från hårddisken igen.

 

Vad kan det vara? Det är någonting som inte klaffar när startskivan ska dras igång.

 

Hmmm... tror att jag ska försöka få igång datorn på en skiva ändå så att jag kan göra en ny hårdvarutest. Men det vete katten om det går.

 

Nån som har någon idé vad man kan göra innan man bär ivägen den till verkstan?

 

undrar

/spito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du gör ett "handhavandefel" om du ursäktar uttrycket.

 

Blir lite förvånad av att du skall skriva lösenord ???

 

Sätt i skivan i datorn, därefter kan du göra två val, ett är att välja installationsskivan som startskiva och starta om, eller så startar du om direkt, och håller ner c-tangenten, då startar du upp på din Installationskiva. Gör det sistnämnda

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i skivan i datorn, därefter kan du göra två val, ett är att välja installationsskivan som startskiva och starta om, eller så startar du om direkt, och håller ner c-tangenten, då startar du upp på din Installationskiva. Gör det sistnämnda
Det var så det blev till sist. Startade upp tryckte ner alt och bestämde mig för att inte göra en till hårdvarukoll (har ändå gjort två sådana den senaste veckan) så jag installerade om och ska nu ta ner den senaste combon. Än så länge har allt gått bra. Men men man ska inte ropa hej förrän man har kommit över ett bäcken. ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men men man ska inte ropa hej förrän man har kommit över ett bäcken. ;)

 

*suck* Verkligen inte... Installerade om tog ner combon och lite saker som dök upp i programuppdateraren.

 

Men problemet kvarstår. Det behövs i regel flera startupp-försök innan datorn vill komma igång. Är det någon som vet om det finns något mer man kan göra innan man bär i väg den till verkstan?

 

En helt ny ren installation. Skulle det kunna göra någon skillnad?

 

mvh

/spito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog enda utvägen, formatera om hårddisken och gör en helt ny installation, hjälper inte det tror jag du har något allvarligare fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog enda utvägen, formatera om hårddisken och gör en helt ny installation, hjälper inte det tror jag du har något allvarligare fel
OK. Ska nog göra det nu så småningom så får vi se vad som händer. Tack för att du tog dig tid Pocahontas.

 

mvh

/spito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är fel på logikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...