Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samma externa hårddisk till macen och pc:n?


johankarp

Rekommendera Poster

Hej.

Har nyligen köpt en Intel Imac men inte fått den levererad än. Känns skönt att ha kommit tillbaka till rätt sida igen från 4 år i Microsofts öken!

 

Jag undrar dock om jag kan använda min NTFS formaterade externa HD att flytta över filer till macen med från min bärbara pc. Kan macen hantera NTFS? Det hade varit kanon att kunna använda disken på båda datorerna! (Annars kanske jag kan använda ipoden men det blir många turer.....)

 

Tacksam för svar. Mvh Johan Karp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag fick min macbook igår och testade att överföra från min pc till macen med min wd externa hårddisk. Visserligen är filformatet fat32 men allt fungerar perfekt :D Trodde att jag skulle få problem men lyckligtvis var det inte så =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog samma fråga. Har mängder med filer på en extern HDD kopplad till PCn men nu byter jag till Mac och vill få över filerna. Hur gör man annars för att flytta saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen kan utan problem läsa NTFS-diskar (men inte skriva).

 

Macen kan utan problem både läsa och skriva FAT32-diskar (med alla nackdelar som alla FAT32-skivor har...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen kan utan problem läsa NTFS-diskar (men inte skriva).

 

Macen kan utan problem både läsa och skriva FAT32-diskar (med alla nackdelar som alla FAT32-skivor har...)

 

Tack för bra svar! Detta leder till en följdfråga, är det alltså FAT32 man ska använda om man vill kunna läsa och skriva data på bägge datorerna eller kan pc-datorn (XP) läsa och skriva macs nya format?

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Detta leder till en följdfråga, är det alltså FAT32 man ska använda om man vill kunna läsa och skriva data på bägge datorerna eller kan pc-datorn (XP) läsa och skriva macs nya format?

Johan

Mac OS Extended (eller HFS+ som det också kallas) är det bästa sättet att dela filer: Inget begränsning på filnamn eller filstorlek som FAT32 har. Men det kräver tredjepartsprogram på Windows som heter MacDrive.

 

Det näst bästa sättet är FAT32, men inga specialtecken i filnamn och inga filer över 4GB.

Och dessutom kan rena Mac-filer inte sparas där. Men plattformsoberoende filer är inga som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

När macen kommer så för jag då först över de filer som jag vill ha där när disken fortfarande är NTFS sen blir det nog formatering i HFS+ och Macdrive på pcburken, borde funka!

Återigen tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får problem med att macen inte kan skriva på din externa hårddisk kan du alltid dos-formatera den så fungerar den sedan utmärkt till både Mac och PC. Det fick jag göra när jag bytte från PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får problem med att macen inte kan skriva på din externa hårddisk kan du alltid dos-formatera den så fungerar den sedan utmärkt till både Mac och PC. Det fick jag göra när jag bytte från PC.

DOS-formatera är Apples namn för FAT32.

 

FAT32 funkar (som sagt) bara till plattformsoberoende filer och inte till rena Mac-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man bara ska kopiera filer från en pc med windows till en mac funkar NTFS bra? Är det det formatet som hårddisken brukar vara när man köper den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man bara ska kopiera filer från en pc med windows till en mac funkar NTFS bra? Är det det formatet som hårddisken brukar vara när man köper den?

Om den är förformaterad är den i allmänhet i FAT32-format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...