Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag vill ha ett privatliv. Mer Lösenord!


JasaInc

Rekommendera Poster

Jag tycker Mac och dess program e dåliga på integritetskydda.

Adium kan man logga in utan att behöva skriva in lösen samma med Mail.

 

Man kanske vill ha lite privatliv kvar???? Hur tänkte man här igentligen?

Eller e det jag som missat nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenorden sparas i nyckelhanteraren (keychain), som i sin tur är krypterad. Men man kan ju välja om man vill att den ska spara lösenorden. Görs enklast när man anger lösenordet första gången, iaf i Mail. Vad som gäller för Adium vet jag inte...

 

Antar att man kan gå in i nyckelhanteraren och ändra inställningar, vet inte för jag har aldrig känt det behovet.

 

Edit: Sen är det ju upp till varje programmakare att fixa lösenordshanteringen, inte "Mac" (Apple). Systemet erbjuder en smidig lösning i form av nyckelhanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick ju en del bra tips i din förra tråd i samma ämne ...

 

Beroende på hur och var just du använder din dator:

 

Skärmsläckartipset

Inloggningsfönstret-tipset

Gästanvändare-tipset

 

Jag vill ha ett enkelt lås på min dörr inte behöva besegra en man med 3 mansstyrka och sedan vissla "sommaren e kort" för att för att det skall låsa dörrn... (bra metafor va?)

 

Jag bytte till aMsn och där är det lösenordskyddat, one down one to go!

 

Outlook verkar vilja ha nåt som heter entourage X för att funka på Mac???

Inga alternativa mail program där ute som funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Jag vill ha ett enkelt lås på min dörr inte behöva besegra en man med 3 mansstyrka och sedan vissla "sommaren e kort" för att för att det skall låsa dörrn... (bra metafor va?)

 

Jag bytte till aMsn och där är det lösenordskyddat, one down one to go!

 

Outlook verkar vilja ha nåt som heter entourage X för att funka på Mac???

Inga alternativa mail program där ute som funkar?

 

Adium är exakt lika lösenordsskyddat som amsn.

Första gången du loggar in bockar du bara ur att lösenorden inte skall sparas i keychain.

Precis som ALLA program som man måste skriva in lösen.

 

Detta ser du om du läser dom rutor som ploppar upp där du ska skriva in lösen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.

Vet du om det funkar likadant i Mail? Att jag redan klickat i att lösenordet skall sparas?

Det gick ganska fort i början när man installerade alla program så det kan ju ha hänt att man råkade klicka i sådant....

 

Mvh Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.

Vet du om det funkar likadant i Mail? Att jag redan klickat i att lösenordet skall sparas?

Japp, det gör det.

 

Om det inte går att ändra pref för detta i keychain (vet ej som sagt) så kan du ju alltid skapa ett nytt mailkonto med samma uppgifter och sedan ta bort det gamla (spara mailen först).

 

För att jobba mot en Exchange-server (Outlook) så krävs det Entourage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
okej.

Vet du om det funkar likadant i Mail? Att jag redan klickat i att lösenordet skall sparas?

Det gick ganska fort i början när man installerade alla program så det kan ju ha hänt att man råkade klicka i sådant....

 

Mvh Mange

 

Ja... Det är samma sak med mail.

I alla program som nångång frågar efter lösenord så frågar OSX om man vill lägga till lösenordet i Keychain. Kryssar man inte i det så sparas inte lösenordet och man måste logga in varje gång.

Rutan är alltid ikyssad som förval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nyckelhanteraren har du alla dina sparade lösenord. Bara att ta bort och lägga till som du känner för.

post-14038-1188906905.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför du ska låsa vartenda program.

Lås ditt användarkonto bara. Se till att datorn inte loggar in på det automatiskt. Räcker inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför du ska låsa vartenda program.

Lås ditt användarkonto bara. Se till att datorn inte loggar in på det automatiskt. Räcker inte det?

 

vem vill låsa "Alla" program?

Allt jag vill e att ha mina mejl och mina mess för mig själv med hjälp av ett lösenord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem vill låsa "Alla" program?

Allt jag vill e att ha mina mejl och mina mess för mig själv med hjälp av ett lösenord...

Åkej... men jag tror du missuppfattar...

 

Om du har ALLA program öppna utan krav att logga in, men låser användarkontot, så behöver du ju bara logga in en enda gång. Sen är ju allt tillgängligt. Vill du låsa t.ex. tre program och kika in på dom kanske 5-6 ggr/dag på alla tre, så måste du ju logga in 15-20 ggr.

 

Om du är normalanvändare så blir det ju å ena sidan EN gång, eller å andra sidan 15-20 gånger.

 

Men du gör självklart som du vill och trivs bäst med. Bli kompis med nyckelhanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gjort rätt som har lagt till alla dina lösenord på nyckelringen. Däremot ska du ändra så att nyckelringen låses efter ett visst antal minuter, eller så fort skärmsläckaren går igång. För att sedan kunna använda vissa tjänster, så måste du alltså ange nyckelringens lösenord. På det sättet blir det bara ETT lösenord som du måste hålla rätt på, och slipper hålla rätt på de olika lösenorden för de olika mailkontona och meddelandetjänsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...