Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan batteri/strömprestandan påverka airporten?


mrsafe

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen bytt från pc och köpt en macbook och en airport express. Hemma har jag en uppkoppling på 8-Mbit (Comhem). När jag försökte surfa, lyssna på webbradio eller använda exempelvis ichat så har det laggar rejält. Webbradion får exempelvis buffra hela tiden. Att webbradion inte fungerade korrekt hände inte på min pc.

 

Nu kommer jag till en sak jag lade märke till igår. Jag har haft batteriet inställt på strömsnålt. Kan det påverka min surhastighet och när jag lyssnar på webbradio??

När jag ändrade den till "bättre prestanda" så fungerade allt mycket bättre.

 

Har "strömläget" en så stor påverkan på hur datorn kan ta emot signaler från airporten?

 

Tack för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömläget bestämmer ju hur fort processorn snurrar. Snålinställningen drar ned på all verksamhet och varför inte trådlösa nätverk. Det beror ju naturligtvis också på vad för slags andra verksamheter som är igång samtidigt samt hur mycket ram du har installerat.

 

Glöm ej heller bort att trådlöst alltid innebär en förlust i överföringshastighet. Jag har 24mb hem till mig och ibland har jag överföringar på åtskilliga hundra Kb/sekund och ibland orkar det inte med mer än ett telefonuppkopplat modem... så känns det i alla fall, även om det inte är sant.

 

Dessutom är upplevelsen alltid mjukare på en Mac än på en PC så det kan tyckas gå långsammare fast det inte gör det.

 

Men det du beskriver går säkert inte att ta miste på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2Gb i ram. När jag satte batteriinställningen på "normal" kunde det fortfarande hända att webbradion fick buffra utan att jag inte använde datorn till någonting annat.

 

Känns lite klent på någotvis..

Men det kanske är fullt normalt.

 

Har andra samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...