Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka OS på Mac?


therealest

Rekommendera Poster

A_bite_of_the_apple

Mac OS X 10.4 (Tiger) medföljer datorn

 

man kan även installera Linux eller Windows på datorn, eller varför inte alla tre? :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl utveckla din fundering. Är det något särskilt OS du tänker på. Jag har för närvarande tre OS på min MacBook Pro via Parallels desktop. Mac OS X givetvis men oxå Win 2000 och WIn XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unix är väl åxå ett operativsystem. eller????????? :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac os x, windows, linux

För att förtydliga dig så är det du räknar upp bara exempel. Det finns stora mänger operativsystem man kan köra. De som fungerar på andra PC-datorer fungerar oftast även på Apples PC-datorer. Det är en vanlig dator precis som de flesta andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo självklart...jag bara räknade upp de jag orkade :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså det är en macbook, om jag skall installera windows använder jag en vanlig cd med och bootar? om inte vart kan man få mac os ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac os ligger förhoppningsvis på datorn, annars på skivorna som medföljde ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl utveckla din fundering. Är det något särskilt OS du tänker på. Jag har för närvarande tre OS på min MacBook Pro via Parallels desktop. Mac OS X givetvis men oxå Win 2000 och WIn XP.

Gaaaah! Frågetecken frågetecken frågetecken! De har rymt!

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså det är en macbook, om jag skall installera windows använder jag en vanlig cd med och bootar? om inte vart kan man få mac os ifrån?

En MacBook kan starta från Windows installationsskiva som de flesta andra PC-datorer. Inget konstigt där egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MacBook kan starta från Windows installationsskiva som de flesta andra PC-datorer. Inget konstigt där egentligen.

Inte utan bootcamp dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte utan bootcamp dock.

Jo, går även utan Boot Camp.

 

Macens fasta programvara som körs när datorn startar har funktioner för att även kunna fungera som BIOS gör och därför fungerar Windows även på en Mac som på de flesta andra PC-datorer. Boot Camp har inget med det att göra utan är bara ett hjälpmedel från Apple för att göra det enklare att om man vill partitionera hårddiskar och installera drivrutiner, men inget av det är ett krav.

 

Visst är det läskigt när Macen kan köra Windows som alla andra PC? Man vill liksom inte acceptera det. Någon form av speciallösning måste finnas. Det får inte fungera rakt av. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså jag skall formatera macen med win xp cd skivan, fast behöver jag bootcamp då?

Nej. Windows installationsprogram har en inbyggd partitionerare som körs i början av installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, går även utan Boot Camp.

 

Macens fasta programvara som körs när datorn startar har funktioner för att även kunna fungera som BIOS gör och därför fungerar Windows även på en Mac som på de flesta andra PC-datorer. Boot Camp har inget med det att göra utan är bara ett hjälpmedel från Apple för att göra det enklare att om man vill partitionera hårddiskar och installera drivrutiner, men inget av det är ett krav.

 

Visst är det läskigt när Macen kan köra Windows som alla andra PC? Man vill liksom inte acceptera det. Någon form av speciallösning måste finnas. Det får inte fungera rakt av. :)

Jaså? Aldrig hört.

 

Men det är väl ändå säkrast/smidigas/inte-vet-jag-men-det-måste-ju-finnas-av-någon-anledning ?

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså jag skall formatera macen med win xp cd skivan, fast behöver jag bootcamp då?

Jag tycker du ska prova på OS X innan du blåser ut det, du kommer nästan säkert gilla det, ge det lite tid bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? Aldrig hört.

 

Men det är väl ändå säkrast/smidigas/inte-vet-jag-men-det-måste-ju-finnas-av-någon-anledning ?

 

:)

Visst är det smidigt att använda Boot Camp. Absolut. Men det är inte ett krav, utan är bara bra just före och just efter installationen om man inte vill plocka ihop drivrutiner själv. Men själva processen med att starta och börja köra program klarar datorn utan Boot Camps hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det smidigt att använda Boot Camp. Absolut. Men det är inte ett krav, utan är bara bra just före och just efter installationen om man inte vill plocka ihop drivrutiner själv. Men själva processen med att starta och börja köra program klarar datorn utan Boot Camps hjälp.

 

Sen är det kanske en fördel om man låter Boot Camp partitionera hårddisken utan att förstöra data, istället för att Windows-partitioneraren tar bort Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...