Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobilt bredband, fungerar det bra för er som valt det?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Kanske dum fråga, men frågar man inte så vet man ju inte.

Det är rätt populärt har jag sett med mobilt bredband, typ 3 och Telia.

3,6 Mbit/s kan man få i mitt område har jag kollat upp.

Funderade på det som ett alternativ till min fasta lina.

 

Men hur fungerar det, är det friktionsfritt?

Är det upp och ner i hastigheten där som på telefonlinan?

 

Det är väl bara tänkt för en dator åt gången....eller

går det att ansluta till ex.vis en router och fördela det på fler datorer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mobilt bredband från 3. Hastigheten är jag ganska nöjd med, brukar ligga runt 1 Mbit/s.

 

Däremot har jag haft extremt mycket problem med att det kopplas ner, ibland med ca 10 minuters mellanrum en hel kväll. Otroligt störande.

 

Kundtjänst hos 3 har inte kunnat/velat hjälpa mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Vodafone, men min telefon (SE P1) har inte turbo 3G så det går inte så snabbt att ladda ner, men vanlig surfning och email går aldeles utmärkt. I min MacBook Pro har jag ett expresskort som har turbo 3G det gå betydligt fortare. Jag har "Flatrate" men får bara ladda ner 5 GB/månad sen kostar det 1,50€/MB surt sa räven...

 

Jag har efter många om och men lyckats koppla ihop så att jag kan surfa med BT via telefonen,

Här kan man skaffa routers som stödjer normalt W-Lan sen kan man ansluta så många datorer man vill, vet inte om samma finns i Sverige.

 

Innan jag byter ut min lina hemma så väntar jag på riktig Flatrate samt att hastigheten kommer upp i minst 10 MB/s det lär dröja... suck.

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade Telenors Turbo 3G lite hastigt och lustigt för att kunna gå på semester, väntade viktiga mail från kunder.

 

Jag är inte så nöjd. Trots att jag rört mig i områden som ska ha den snabba uppkopplingen har det bara varit "vanlig" 3 g.

Kundtjänst har varit vänliga och hjälpsammma men har tyvärr svarat fel flera gånger. Bla måste man som Mac-användare skriva in APN manuellt, trots vad som står i manualen.

 

Till slut litade jag mer på min gmail i telefonen som fungerade utmärkt så länge det inte var stora bilagor.

 

Jag har alltså ingen nytta av Turbo 3G, kunde forsatt med telefonen som modem hela tiden ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att veta era erfarenheter, har varit lite skeptisk.. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt telenor funkar kalas. men jag bor lite kasst så den slåss mellan tå master och oftast vinner den långsamma, men min kopplar inte ner eller nått..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Tele2 bredband och det låser hela datorn ibland. Jag borde testa några andra drivrutiner men har inte tagit mig tid till det. Sedan har jag bara haft Mac i några månader så jag har inte hunnit att bli så bra på att fixa fel ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att det fungerar riktigt bra. Skulle jag välja någonting att använda privat så skulle jag välja Telia då man har EDGE funktionen då man inte har tillgång till 3G. EDGE är ungefär lika snabbt som 3G då man har ungefär samma hastighet under hela surf-tiden medans 3G pendlar upp och ner i hastighet. Hoppas du förstår vad jag menar ;)

 

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/EDGE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har Tre Turbo 3G och det fungerar jätte bra :) nu får resten av familjen ha glocalnet bredbandet för sig själva jag använder mitt fina bredband :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mobilt bredband från 3. Hastigheten är jag ganska nöjd med, brukar ligga runt 1 Mbit/s.

 

Däremot har jag haft extremt mycket problem med att det kopplas ner, ibland med ca 10 minuters mellanrum en hel kväll. Otroligt störande.

 

Kundtjänst hos 3 har inte kunnat/velat hjälpa mig...

 

Jag har också kört 3's mobila bredband på min Macbook och hade problem med att det kopplade ner. Eller snarare att data slutade skickas. Fick dra ur modemet och plugga i det igen för att få igång det ingen. Gick inte att koppla ner när det hade hängt sig.

 

Har kommit fram till att det är dirvrutinerna som är dåliga. Körde jag XP på Macbooken så fungerar det bra. FUngerar även bra på på samma datorn när jag har kört Leopard. Så nåt med drivrutiner och Tiger verkar strula för mig.

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Poca, vad ska en 98årig gammal gubbe ha mobilt bredband till ??

 

Själv har jag Tre i jobbet när jag reser och det fungerar bra. Mobilt bredband är inget som på mycket länge kan komma upp i hastigheter som liknar 100mbit i hemmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca, vad ska en 98årig gammal gubbe ha mobilt bredband till ??

 

Själv har jag Tre i jobbet när jag reser och det fungerar bra. Mobilt bredband är inget som på mycket länge kan komma upp i hastigheter som liknar 100mbit i hemmet.

 

Någonstans måste jag väl lägga alla mina miljoner,

funderar på om jag ska sätta upp en tremeters parabol här snart i en mast...

Eller så bekostar jag en egen fiberkabel från stationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Någonstans måste jag väl lägga alla mina miljoner,

funderar på om jag ska sätta upp en tremeters parabol här snart i en mast...

Eller så bekostar jag en egen fiberkabel från stationen...

Det sista är både billigare och bättre i längden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffa Tele2's mobila bredband för 99kr i månaden och är helnöjd. Där jag har varit har det fungerat. Fungerar för at surfa, maila och skicka lite saker fram och tillbaka. Har bara blivit nerkopplad en gång. Kan inte klaga. Använder det mest därhemma tills mitt bredband komit igång :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får snabbare lina hit hem om någon vecka, det mobila var ett alternativ, men det är ju inget bra alternativ till 5 datorer...

 

Så jag lägger ner den tanken på mobilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mobilt bredband via Telia (89.-/mån 19.00-07.00 + lör o sön). Fungerar smärtfritt men det är inte snabbt. Fungerar helt OK att från powerboken dela ut via firewire, förmodligen också via ethernet, icke prövat det bara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kör med telia och deras 89:- variant samt pc-card men jag stoppar pc kortet i en linksys 3G router så har jag mitt trådlösa nätverk i fritidshuset och bilen. Jag valde pc kortet på grund av att det kan man ansluta till yttre antenn. Det fungerar kanon både i stugan och i bilen när man åker . Det är skönt att slippa sladdar när det skall vara bärbart .Det är klart att det är inte samma hastigheter som hemma men det är betydligt bättre än uppringt modem.

Kan tänka mig att hastigheterna kommer att bli bättre inom det närmaste halvåret i och med att

gensvaret på abonenter blivit så pass bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...