Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Felinställd skärmprofil vid extern skärm


AdamK

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Jag har införskaffat en ny lcd-tv som jag kopplat till min macbook. Kopplingen är med en dvi->hdmi till skärmen.

 

Jag kan idag klona bilden och även dela skrivbordet mellan skärmarna. Däremot har jag stött på ett problem när jag konfiguerade skärmen i clamshell.

 

Alltså när datorns lock var stängd och tangentbord och mus var inkopplad och jag enbart använde den externa skärmen. Under denna konfiguration så valde jag att ändra Hertzen (Den med PAL och SECAM) på skärmen, och nu vägrar den visa någon bild överhuvudtaget.

 

Men går jag tillbaka till att öppna locket på macbooken så verkar den byta profil till en annan där Hertzen är inställd på det "rätta" alternativet.

 

Själv förstår jag inte varför Hertzen ska påverka så mycket då min skärm klarar olika Hertztal..

 

Det "stora" problemet nu är att varje gång jag försöker sätta på den i clamshell så kommer den ihåg den gamla inställningen och jag kan då alltså inte hinna ändra tillbaka innan skärmen nekar och strejkar att fungera igen. Jag behöver alltså ändra på en profil som inte är aktiv.

 

Skärmen är en Mirai DTL-632V200 och jag har en Macbook.

 

För övrigt så rekommenderar jag starkt denna skärm ifall man vill ha en billig skärm för htpc ändamål, film eller enbart för den stora bildytan, upplösningen stannar vid 1366x768 men det duger absolut för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det inte finns någon här som kan hjälpa mig i det här fallet!

 

Kan ni peka åt rätt riktning då? Vart man kan leta eller hur man kan lösa problemet? Kan man nollställa "skärmprofilerna" på något sätt?

 

Jag vill gärna försöka göra så mycket som möjligt innan jag ringer Apples Support och måste betala miljarder för ett samtal som jag misstänker ändå inte kommer hjälpa mig (med den erfarenhet jag har av kundtjänst i "it-områden")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AdamK, det finns en para killar som är duktiga på sånt här... jag är det inte så jag skall inte ens försöka. Men jag tänkte säga att dom inte verkar vara på forumet just nu, dock är dom duktiga på att komma in och hitta trådar som tillhör deras gebit.

 

Även om du inte får svar nu så titta in senare och kolla så kanske dom har hjälpt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Hjälper det om du skapar en ny användare och försöker inloggad som denne?

 

Jag kan testa det.

 

Men kan jag då senare kopiera dessa inställningar till mitt andra användarkonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för det detaljerade svaret!

 

Men kan detta leda till några problem om man gör det på en bärbar med inbyggd skärm?

 

Det bör inte göra det men vill ju ändå fråga.. Det är absolut inte kul att hamna i en situation då den Macbookens skärm inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är du orolig, flytta bara .plist-filerna någon annanstans, roten på hårddisken till exempel, så kan du alltid flytta tillbaka dem.

 

Inte för att jag tror att den inbyggda skärmen ska bli svart, det låter mer som ett problem ur Windows-synpunkt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...