Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min skola kräver att jag köper Antivirus till min MacBook


Torwald

Rekommendera Poster

För att få använda det interna nätverket (och därmed få internetåtkomst) i min nya skola kräver pcsupporten att jag köper ett antivirusprogram till min MacBook. Jag förmodar att det är för att skydda mina medstudenter.

 

Så, det jag vill ha är det resurssnålaste och mest minimalistiska som det möjligen kan finnas för Mac. Känner inte riktigt till vilka alternativ som finns, men hur står sig VirusBarrier från intego? Såg att det fanns ett gratis alternativ, ClamXav, men såvitt jag förstod fungerade det inte i realtid och jag tror det var ett krav från skolans sida.

 

Urlöjligt, jag vet, men jag går nog inte segrande ur en diskussion med skolan på den punkten.

 

Hej förresten, första inlägget här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Du kan kanske förmedla virus men jag har svårt att tro att det är möjligt. Att få rätt mot PC gubbarna på skolan lär du aldrig få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit..

 

 

Känner igen lite av det du säger, pluggade in min iBook på jobbet (sjukhus) för att komma ut på Internet, inte för att komma in i deras nätverk, och när våra nätverksansvariga fick höra att jag gjort det så lät det som jag skulle ha smittat ner hela sjukhuset med pest och kolera och allsköns elände..

Det skulle fullständigt vällt ut virus och trojaner ur min iBook så fort jag anslöt mig i nätverksuttaget.. :lol:

 

Macen bär inte med sig virus försökte jag säga, mail går inte att skicka eller ta emot när jag är ansluten, bara Internet ligger öppet..men det hjälpte inte..han tjata om virusskydd, och jag hade tursamt nog något gammalt skräp från Mac OS 9-tiden, som jag visade honom..vilket han nöjde sig med... :lol:

 

Men vad du ska ha för virusskydd...ja..det vet jag inte..ville bara hälsa dig välkommen hit ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast för det varma välkomnandet ;) De påstår att kravet är minst en månad gamla virusdefinitioner, vilket jag redan har anmärkt att det är idiotiskt eftersom en PC med en månad gammal virusdefinition är nära oändligt mer smittsam än en burk med MacOSX. Men det är väl ändå sant att det är möjligt för mig som Macanvändare att smitta andra i nätverket? Eller hur fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få använda det interna nätverket (och därmed få internetåtkomst) i min nya skola kräver pcsupporten att jag köper ett antivirusprogram till min MacBook. Jag förmodar att det är för att skydda mina medstudenter.

 

Ladda ner ClamXav härifrån (gratis):

 

http://www.clamxav.com/

 

Skulle de bråka med dig efter att du installerat det antivirusprogrammet får du väl säga till oss så vi får hänga ut skolan till allmänt åtlöje...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl ändå sant att det är möjligt för mig som Macanvändare att smitta andra i nätverket? Eller hur fungerar det?

Om du får en fil som med virus så försvinner ju inte viruset bara för att du har en Mac, eller hur. Jag kör själv inte virusskydd, eftersom jag inte tycker att jag ska behöva vidta några åtgärder för att Windows är känsligt (detta har diskuterats ganska ingående i andra trådar), men om jag skulle jacka in på jobbets nätverk, och admin skulle kräva ett virusskydd för det, ja då skulle jag gå med på det. Har dock inget bra tips på program...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får en fil som med virus så försvinner ju inte viruset bara för att du har en Mac, eller hur. Jag kör själv inte virusskydd, eftersom jag inte tycker att jag ska behöva vidta några åtgärder för att Windows är känsligt (detta har diskuterats ganska ingående i andra trådar), men om jag skulle jacka in på jobbets nätverk, och admin skulle kräva ett virusskydd för det, ja då skulle jag gå med på det. Har dock inget bra tips på program...

 

Viruset försvinner inte och kommer ligga på din dator. Så rent tekniskt kommer du ha ett virus på datorn. Men viruset kan inte skada din Mac och inte sprida sig vidare.

 

Stå på dig! Fråga windowsnissarna vad som skulle kunna hända med en Mac utan antivirus på nätverket. Vad är det för skola förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får en fil som med virus så försvinner ju inte viruset bara för att du har en Mac, eller hur. Jag kör själv inte virusskydd, eftersom jag inte tycker att jag ska behöva vidta några åtgärder för att Windows är känsligt (detta har diskuterats ganska ingående i andra trådar), men om jag skulle jacka in på jobbets nätverk, och admin skulle kräva ett virusskydd för det, ja då skulle jag gå med på det. Har dock inget bra tips på program...
Om du kör i ett nätverk där alla är tvungna att ha virusskydd så finns det ingen risk att du skulle kunna förmedla virus (virus kan bara uppstå och spridas på windowsdatorer). En fullständigt meningslös åtgärd alltså.

 

Det vore istället långt bättre om nätverkstekniker skulle lära sig att förstå att säkerhet inte består i att försöka hitta virus efter att de kommit in i systemet och istället förstå att man ska ha datorer med säkra system som unix, linux eller macos x. Det är tragiskt att de flesta systemadministratörer är så vansinnigt okunniga och inkompetenta att de istället bidrar till att öka virusproblemen än minska dem.

 

Jag skulle aldrig acceptera att vara tvungen att köra ett onödigt virusprogram. Ta en ordentlig debatt med de ansvariga. De ansvarar för säkerheten, inte du – om de inte kan förklara varför man behöver virusprogram för ett unix-system (med annan anledning än att alla måste ha det) så kan de heller vara kunniga nog att ta säkerhet på allvar.

 

Jag skulle för övrigt inte skämmas för att säga att jag har typ VirusDirectDelete™ (påhittat) installerat, om systemadministratörerna är så vansinnigt okunniga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viruset försvinner inte och kommer ligga på din dator. Så rent tekniskt kommer du ha ett virus på datorn. Men viruset kan inte skada din Mac och inte sprida sig vidare.

Men om jag skickar filen vidare i nätverket så skickar jag ju även viruset vidare? Och virusskyddet ligger väl oftast i brandväggen, eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag admin på mitt jobb.. och jag tycker att detta är total idioti, självklart ska du inte behöva något antivirus på din mac, om IT-avdelningen har någon grundläggande kompetens på din skola så har dom sett till att alla Windowsmaskiner har antivirus och det ska räcka för att stoppa de eventuella infekterade filer du skickar till dom (lär troligen aldrig hända men ändå). Tycker du ska ståpå dig, är ett tydligt fall av insnöade windows-tekniker som aldrig vart med om virusimmuna datorer som macar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag skickar filen vidare i nätverket så skickar jag ju även viruset vidare? Och virusskyddet ligger väl oftast i brandväggen, eller har jag fel?
Virusskydd och brandvägg är två helt skilda saker (även om det sköts av samma program eller installeras eller säljs tillsammans).

 

Brandvägg skyddar mot otillåten tillgång till nätverket och till datorerna bakom brandväggen. (Fungerar som en dörrvakt som säger vem som får komma in - men kontrollerar inte om man är förkyld eller har virus).

 

Antivirusprogram kontrollerar löpande så att filer som finns i datorn eller kommer in via mejl, webben, cd:ar eller annat inte innehåller virus eller liknande. (lite som en husläkare som gör årliga rutinkontroller, undersökningar vid behov eller förstagångskontroller för nya pacienter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virusskydd och brandvägg är två helt skilda saker (även om det sköts av samma program eller installeras eller säljs tillsammans).

 

Brandvägg skyddar mot otillåten tillgång till nätverket och till datorerna bakom brandväggen. (Fungerar som en dörrvakt som säger vem som får komma in - men kontrollerar inte om man är förkyld eller har virus).

 

Antivirusprogram kontrollerar löpande så att filer som finns i datorn eller kommer in via mejl, webben, cd:ar eller annat inte innehåller virus eller liknande. (lite som en husläkare som gör årliga rutinkontroller, undersökningar vid behov eller förstagångskontroller för nya pacienter)

OK, hade fått för mig att viruskollen gjordes i brandväggen. På jobbet kan vi exempelvis skicka vissa filtyper internt, men inte ta emot samma filtyper utifrån (Outlook).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana länker värmer i höstrusket :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Intressant diskussion också.

 

Faktum är att jag gjorde slag i saken och fortsatte "debatten" med supporten. Jag menade på att det är orättvist att jag tvingas betala för något jag inte behöver. Dessutom finns det nästan ingenting att tillgå för konsumenter, utan majoriteten av skydden som finns för mac är ju för organisationer/företag! Sophos var väl ett av få man kunde beställa som privatperson. Om det ändå handlar om att skydda andra i nätverket borde det räcka med clamxav tycker jag. Nu återstår det bara att se vad de svarar ;)

 

Det är ett universitet i sthlm, behöver väl inte hänga ut skolan för allmänt åtlöje? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett universitet i sthlm, behöver väl inte hänga ut skolan för allmänt åtlöje? :)

Med tanke på att det bara finns ett universitet i Stockholm... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det bara finns ett universitet i Stockholm... :borstatanderna:

 

 

Sorry, det är en högskola! Så nu vet ni att det inte är SU ;)

 

EDIT: Jag tror f.ö. att även KTH har universitetsstatus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp kth har det, bara funnits så länge så de inte velat ändra namnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Jag tror f.ö. att även KTH har universitetsstatus?

Det stämmer nog, men de benämns ju aldrig som universitet i "folkmun"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej igen! Tack för alla svar, men jag fick till en ganska seriös dialog med någon bättre insatt på ITavdelningen och jag skaffade Intego VirusBarrier efter den diskussionen. Jag är en god människa och skyddar mina medmänniskor. Lite som att ha kondom, tycker ni inte?

 

...fast vid närmare eftertanke så vetefan :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom kan så lite om datorer hur kan dom då kontrollera att man har virusskydd? Går det inte bara att strunta i?

 

(Bortsett från att det är helt onödigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, eftersom virusens smittsamma egenskaper kräver att de körs kan ett virus bara spridas från mac OS till windows om du skickar över en smittad fil till en windowsdator. I det fallet hjälper dessutom bara om datorn i fråga har eget virusskydd som kan känna igen och stoppa "intrånget".

 

Med det resongemanget låter det som ett krampaktigt hopp om att en policy på allvar skulle skydda skolans närverk. Jag har hört att man har haft problem med att anställa skickar omkring "roliga" filmer, små program eller scriptade word-dokument i mailen, vilket förstås låter mer som en smitthärd - min mor är t ex. barsligt förtjust i dylik verksamhet på sjukhuset där hon jobbar :P

 

Brandvägg känns viktigare, men en kompetent nätverksadmin ser förstås till att servern inte smittas oavsett vad som kopplas in på hans nätverk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

På ett sätt kan jag faktiskt förstå skolan. De har troligen en säkerhetspolicy som ska följas och då spelar det inte roll om du har win elle mac.

 

Denna policy sätts oftast inte av skolan själv utan gäller hela kommunen, den interna administrationen och de som använder nätet. Så att hänga ut skolan är inget jag skulle rekommndera. Gå då hellre på sysadmin på kommunen. Det är han som ger dom huvudsakliga direktiven.

 

Skulle de bråka med dig efter att du installerat det antivirusprogrammet får du väl säga till oss så vi får hänga ut skolan till allmänt åtlöje...
Vem skulle tjäna något på det?

Jag är en god människa och skyddar mina medmänniskor. Lite som att ha kondom, tycker ni inte?
Lycka till. Bra att du fick en dialog och inte bara påpekanden. Är som oftast de inte vill ta en diskussion utan bara luta sog mot tagna beslut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, det är en högskola! Så nu vet ni att det inte är SU ;)

 

EDIT: Jag tror f.ö. att även KTH har universitetsstatus?

 

Stämmer bra. Även KI har universitetsstatus, även om de ligger i Solna och inte i Stockholm. De två är tillsammans med Chalmers de enda svenska universitet som inte använder ordet universitet i namnet (troligen då deras namn redan var inarbetade när de fick universitetsstatus).

 

Det var inte SU skrev du, det hade dock inte förvånat mig med tanke på hur inkompetenta de har visat sig vara i alla möjliga områden. Urlöjligt är min reaktion på problemet. Mitt universitet (Uppsala) har som tur är aldrig försökt tvinga på macanvändare antivirusprogram.

 

Driv saken vidare är mitt råd! Du ska inte behöva skaffa något du inte behöver. Be studentkåren om hjälp, det finns där för att hjälpa dig.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...