Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grafikkort till Mac - vad finns det?


Axelman

Rekommendera Poster

Efter att ha fått frågan på forumet blev jag tvungen att tänka till. Jag letade hos återförsäljare på hemsidor men utbudet visade sig vara skralt. Detta är en fråga som dyker upp titt som ofta och då grafikkort för Mac är både ovanliga och dyra så tänkte jag att vi kunde hjälpas åt att i denna tråden klämma fram vad som finns. Och gärna VAR det finns.... med risk för att främja Macoteket har jag tagit en skärmdump med 5 olika kort. Efter att ha pejlat ett 10-tal ställen på nätet, varav många inte har grafikkort enligt hemsidan, hittar jag inga fler. Gör ni?

post-363-1188841794_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju två trådar med samma fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Utbudet är inte större än så där bland nya kort. Apple och ati har i kortare perioder sålt andra kort som tillbehör så det finns på begagnatmarknaden i alla fall. Grafikkort som har flashats om för Mac brukar vara de billigaste alternativen men dras med en viss osäkerhetsfaktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

hejsan,

jag har en imac 20" 2.66Ghz 2gb RAM och ett ATI Radeon 2600 HD pro 256mb Vram, det jag undrar är om det finns ett vassare grafikkort jag skulle kunna pilla in i den och isåfall var?

tack på förhand(var osäker om jag skulle skapa en ny tråd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att det är svårt att byta kort på Pc laptops, kan ju bara ana hur omöjligt det skulle vara på en MacBook :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
hejsan,

jag har en imac 20" 2.66Ghz 2gb RAM och ett ATI Radeon 2600 HD pro 256mb Vram, det jag undrar är om det finns ett vassare grafikkort jag skulle kunna pilla in i den och isåfall var?

tack på förhand(var osäker om jag skulle skapa en ny tråd)

 

Nej. Allt sitter fastmonterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man lämnade in den då?, fast då kanske det är lika bra att köpa en ny:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, är nog bara 24" iMacen (om det ens går fortfarande) som man kan byta grafikkortet på (har MXM-grafikkort). Som jag uppfattat har de andra fastlödda grafikkort och de går inte att byta hur som helst.

Grodkungen: En MacBook har inget riktigt grafikkort, utan bara ett som är integrerat inne i en styrkrets som sköter en massa olika saker så som nätverk, USB o.s.v

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Rent praktiskt går det inte att byta på 24-tummaren heller eftersom det inte finns några alternativa kort att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent praktiskt går det inte att byta på 24-tummaren heller eftersom det inte finns några alternativa kort att köpa.

Läste på något forum att det teoretiska alternativet var att man köpte ett kort avsett för BIOS-datorer och flashade om det i BootCamp med ett grafikkortsfirmware taget från ett identiskt kort för Macar. Om någon fick detta att fungera kan jag inte svara på dessvärre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...