Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backslash, finns det inte eller?


Codius

Rekommendera Poster

Åkt till Sthlm nu svarar på mobilen, jag kollade inte tangentbordsvisningen men för Visa hjälp är det cmd shift 7. Alltså inte samma som hos dig. Den visar cmd inte alt.

Cmd + shift + 7 gör ingenting i min dator. Märkligt. Det kanske varierar med vilken hårdvara man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cmd + shift + 7 gör ingenting i min dator. Märkligt. Det kanske varierar med vilken hårdvara man har.

 

Kanske kan bero på vilken OS-verision man började med?

Säg att kombinationen ändrades när Leopard släpptes. Om man då bara har uppdateras sitt OS och återställt från backup vid köp av ny dator, kan inte kombinationen, som bara är en vanlig inställning, återställas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan bero på vilken OS-verision man började med?

Säg att kombinationen ändrades när Leopard släpptes. Om man då bara har uppdateras sitt OS och återställt från backup vid köp av ny dator, kan inte kombinationen, som bara är en vanlig inställning, återställas?

Kanske det. Jag har redan glömt om jag gjorde en clean install eller inte, när 10.13.1 kom... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det. Jag har redan glömt om jag gjorde en clean install eller inte, när 10.13.1 kom... :D

 

Själv startar jag Spotlight med cmd mellanslag, något jag inte har minne av att ha ändrat själv. Men på nya datorer verkar det vara annat som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv startar jag Spotlight med cmd mellanslag, något jag inte har minne av att ha ändrat själv. Men på nya datorer verkar det vara annat som gäller.

Ja, det gör jag med - och jag har inte ändrat nåt. Ev att det kan vara skillnad i vilket språk man kör. Jag har engelska som systemspråk, och de som har sagt att de har annat kommando har haft svenska.

 

Men kör du med svenska som språk i datorn och har samma kommando (⌘⎵) som mig är det ju lite intressant - för den kombon har inte jag hört innan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör jag med - och jag har inte ändrat nåt. Ev att det kan vara skillnad i vilket språk man kör. Jag har engelska som systemspråk, och de som har sagt att de har annat kommando har haft svenska.

 

Men kör du med svenska som språk i datorn och har samma kommando (⌘⎵) som mig är det ju lite intressant - för den kombon har inte jag hört innan. :)

 

Självklart svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv startar jag Spotlight med cmd mellanslag, något jag inte har minne av att ha ändrat själv. Men på nya datorer verkar det vara annat som gäller.

Bra, då kan man skrota att det är språket det beror på.

 

Det verkar bero på om man har fler språk/inmatninskällor och om kortkommandona för de är aktiverade - att man kan växla mellan dem den vägen.

 

- - -

 

Kortkommandon på Mac - Apple-support

 

“Om Spotlight eller ett Finder-fönster öppnas istället behöver du byta de motstridiga kortkommandona.” »»»

 

“Om kortkommandon öppnar Spotlight eller ett Finder-fönster istället för inmatningsmenyn ändrar du konflikten mellan kortkommandona i Systeminställningar.” »»»

 

- - -

 

Jag har inte de kortkomandona aktiverade... så ⌘⎵ = spotlight för mig.

 

post-64246-0-14166200-1512915601.png

post-64246-0-94922300-1512915609_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Någon som sitter på lösningen? Bilden som hjälten Alix länkade har utgått :(

Jag har nämligen samma problem. Alt-shift-7 triggar bara "Hjälp" i alla program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, kamelpaj säger:

Någon som sitter på lösningen? Bilden som hjälten Alix länkade har utgått :(

Jag har nämligen samma problem. Alt-shift-7 triggar bara "Hjälp" i alla program.

Bilden på nytt från Systeminställningar:

 

dump.png.9bfb453cf4d3157a57f041d22197900e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...