Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad krävs av osX 10.4 i Ram och hd?


vikingen

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på vad som krävs för att osX 10.4 ska flyta på bra.

Hur mkt Ram samt hd krävs för att allt ska flyta på bra?

Använder min MacBook till att surfa läsa mail lyssna på webbradio

och någon gång se på dvd filmer osv.

I tex Linux räcker 1GB Ram och 60GB hd mkt väl

och till Vista skulle det inte räcka alls där av frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512 duger till vardagliga saker, men 1 gb räcker så mycket längre....

 

utan ilife-paketet tar inte operativsystemet mycket plats, än mindre om man tar bort skrivardrivisar och alla de språk man inte anväder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512 duger till vardagliga saker, men 1 gb räcker så mycket längre....

 

utan ilife-paketet tar inte operativsystemet mycket plats, än mindre om man tar bort skrivardrivisar och alla de språk man inte anväder

 

Okey tack för ett snabbt svar i frågan.

Så 1GB Ram och 60GB hd räcker för mig då.

Undrar då hur man tar bort språk och skrivardrivisarna?

Bara gå till program och kasta bort eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det räcker till att börja me iallafall absolut, även om man alltid vill maxa vad tiden lider :)

 

hmm, jag installerade aldrig skrivardrivisarna så jag kan inte exakt mapp, språk finns program för exempelvis Monolingual (sök på versiontracker.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skrivardrivrutiner finns i /Library/Printers. Språk kan kastas med hjälp av programmet Monulingual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till er båda körde Monolingual och fick bort ca 900MB av helt onödiga språk

och ang printers spar man säkert en del på att ta bort alla som jag inte har också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag funderar på vad som krävs för att osX 10.4 ska flyta på bra.

Hur mkt Ram samt hd krävs för att allt ska flyta på bra?

Använder min MacBook till att surfa läsa mail lyssna på webbradio

och någon gång se på dvd filmer osv.

I tex Linux räcker 1GB Ram och 60GB hd mkt väl

och till Vista skulle det inte räcka alls där av frågan.

 

Nu är jag väl sen men sanningen är att en MacBook med 512 MB RAM och Tiger är under vad som behövs. I och med att MB har en integrerad grafik som "snor" RAM-minne så är tillgängligt minne inte 512 utan snarare 412... Ett antal har intygat att med 2 GB RAM blir det bra fart i burken. Angående HD så har inte storleken betydelse utan hur mycket som är ledigt.... har du under 10% ledigt kan du räkna med att det går segt särskilt om du har lite RAM. Räcker inte RAM till används HD istället. Är det ont om plats på HD tar det lång tid att lägga ut filer och att samla ihop dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar du inte Garageband eller inte använder det så rör det sig om ca 3-4 GB med alla loopar i biblioteket....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag väl sen men sanningen är att en MacBook med 512 MB RAM och Tiger är under vad som behövs. I och med att MB har en integrerad grafik som "snor" RAM-minne så är tillgängligt minne inte 512 utan snarare 412... Ett antal har intygat att med 2 GB RAM blir det bra fart i burken. Angående HD så har inte storleken betydelse utan hur mycket som är ledigt.... har du under 10% ledigt kan du räkna med att det går segt särskilt om du har lite RAM. Räcker inte RAM till används HD istället. Är det ont om plats på HD tar det lång tid att lägga ut filer och att samla ihop dem.

 

Jag har 1GB RAM så det ska väl räcka och nästan 40GB på disken är ledigt.

Min MacBook har 64MB grafik inte 128MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 1GB RAM så det ska väl räcka och nästan 40GB på disken är ledigt.

Min MacBook har 64MB grafik inte 128MB.

 

Andel RAM-minne som kan dedikeras är flytande på Intels GMA-krets och den kan ta över 100 MB RAM om den behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...