Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte från windows till mac


midship

Rekommendera Poster

Vill bara få klarhet i det här innan jag byter till mac

 

Hur funkar det med alla mina gamla filer och bilder, kan jag spara ner dem på ett usbminne och sedan över till macen?

 

om jag skriver ett dokument på macen kan jag spara och sedan öppna på det på en pc?

likandet med hotmail kan jag skicka ett dokument (skrivet på en mac) och öppna det i en pc?

 

Internet, macen körs inte med explorer, eller?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allting beror ju på format, men ganska generellt, alla filformat fungerar på båda plattformarna om man har rätt program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE finns för mac med, men de flesta använder Safari eller Firefox. Om du har en hårddisk måste du antagligen formatera om den till ett annat format för att få den att fungera med både mac och pc. Men det ska inte vara några problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du förklarar vad du ska använda din dator till så kanske vi lättare kan lotsa över dig.

Bilder kan du flytta över..filer nja det beror på vad du menar med filer..

 

Explorer kör vi inte längre med på Mac, det är Safari, Firefox och andra moderna webbläsare..

 

Mac är som du vet en helt annan plattform än PC, visserligen kan du i nyare Macar köra Windows men då förstår jag inte vitsen med att köpa en Mac.

 

Gå och titta på en Mac i en butik och lek lite med den så får du en bild av hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

jag ska också byta till mac... har en extern hårddisk.

du sa att man skulle formatera om den... hur görman det i sånna fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du förklarar vad du ska använda din dator till så kanske vi lättare kan lotsa över dig.

Bilder kan du flytta över..filer nja det beror på vad du menar med filer..

 

Explorer kör vi inte längre med på Mac, det är Safari, Firefox och andra moderna webbläsare..

 

Mac är som du vet en helt annan plattform än PC, visserligen kan du i nyare Macar köra Windows men då förstår jag inte vitsen med att köpa en Mac.

 

Gå och titta på en Mac i en butik och lek lite med den så får du en bild av hur det fungerar.

 

Använder datorn mkt i skolan och har man då olika stystem kan de bli trassel om man har skrivit ett dokument i macen och sedan vill öppna det i skolans pcdatorer, undrar alltså om det går. ett helt vanligt microsoftword-domumnet. Både via mail och usbminne

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

När jag nu har hållit på att byta över så jag upplevt ett större problam med att öppna filer skrivna i mac och öppna dom i windows än tvärtom.

 

Men sålänge du håller dig till standardformat ska det inte vara några större problem mellan systemen. Bara du har fat32 formateringar. Vilket man sällan har som windowsanvändare idag.

 

Ps. Poca, även mac är en pc ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man öppna filer man har sparat i Pages med Word?

Jag tycker det är synd att Keynote bara finns till mac då det verkar mycket bättre än Powerpoint, men om du sparar filen i Keynote så kan du öppna den i Powerpoint, men du går miste om en hel del som inte går att göra, alltså tycker jag att det är lättare att göra en presentation i Powerpoint, så att man får med allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man öppna filer man har sparat i Pages med Word?

Du kan inte spara filer från iWork i Word/Powerpoint/Excel-format, men du kan exportera till de formaten. Same same, men ett annat kommando.

 

alla fancy formateringar kanske inte kommer med dock. Jag öppnade ett enkelt numbers-dokument i Excel idag och det funkade utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorer kör vi inte längre med på Mac, det är Safari, Firefox och andra moderna webbläsare..

För att förtydliga lite: Explorer för Windows är en modern webbläsare, men Explorer för Mac slutade utvecklas för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder datorn mkt i skolan och har man då olika stystem kan de bli trassel om man har skrivit ett dokument i macen och sedan vill öppna det i skolans pcdatorer, undrar alltså om det går. ett helt vanligt microsoftword-domumnet. Både via mail och usbminne

tack på förhand

Har du MS Word på Macen så är det inga problem alls. Har du inte det kan du många program exportera till .doc, eller ännu säkrare - till .rtf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla fancy formateringar kanske inte kommer med dock. Jag öppnade ett enkelt numbers-dokument i Excel idag och det funkade utan problem.

När min kompis gjorde en presentation i Keynote och öppnade den med Powerpoint försvann flera övergångar då de inte fanns i Powerpoint och jag kan tänka mig att de nya timeade röstspåren man kan lägga in inte fungerar i Powerpoint heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver ett dokument i OSX så beror det på vilket program du använder. MEN om du skriver det i Microsoft Word för Mac så är det uppenbarligen inga problem att varken skicka det via mejl eller använda USB-minne och föra över informationen till en PC.

 

Skriver du dokumentet i Pages så går det att spara på ett antal olika sätt, bl.a. i Word-format vilket då gör att du kan öppna det med Word på en PC.

 

Bilder och filmer som du vill föra över skall inte vara något problem.

 

Däremot kan det vara problem med andra programrelaterade filer som kanske inte finns för bägge plattformarna. Powerpoint vs. Keynote är ett sådant exempel. Däremot finns ju Powerpoint för Mac, så är det problemet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

jag ska också byta till mac... har en extern hårddisk.

du sa att man skulle formatera om den... hur görman det i sånna fall?

 

formatera hårddisken gör du med verktyget skivverktyg som du hittar i Program > Verktygsprogran

iconen ser ut så här

 

Väl där så får du upp denna meny...

post-154-1188926226_thumb.jpg

post-154-1188926470_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver du dokumentet i Pages så går det att spara på ett antal olika sätt, bl.a. i Word-format vilket då gör att du kan öppna det med Word på en PC.

Igår skrev jag en jobbansökan i Pages (använde en av brevmallarna) och så exporterade jag både till .doc och .rtf för att testa. På jobbet så funkade .doc med alla formateringar, men .rtf hade tappat en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa bilder strular i Powerpoint om man går från Mac till PC (men tvärt om verkar funka). Det kan kanske bero på gammal PP på jobbet iofs. Det finns inbyggd kompabilitetskontroll i Office för Mac så man kan se att det fungerar. Filmsnuttar inlagda presentationer kan strula. Dokument med mycket makron går tungt på Macen. Men "normala" dokument fungerar problemfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...