Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tips på att få ned mailen från externa...

Fredrik O.

Recommended Posts

Till mitt förtret så upptäckte jag att Apple fortfarande inte gjort något gui till 10.3 för att få e-postservern att hämta e-post från externa konton hos andra internetleverantörer och dela ut dem internt.

Så vad jag skulle behöva är ett litet program som hämtar ned e-posten från kontona och skickar vidare dem till e-postservern. Vet att det fanns ett som hette Mailtron Gateway som fungerade som ett gränssnitt för Sendmail vilket fixade det i 10.2 men nu i 10.3 så är det ju Cyrus som gäller så jag antar att det inte fungerar längre. Har även kollat på VersaForward som jag tyckte var lite dyrt plus att den har massa funktioner som jag inte har någon som hellst användning för.

Så om någon har några tips så är de mer än välkommna. Jag föredrar såklart något billigt program eftersom det känns rätt så surt att betala $100+ för något som borde ingå i Mac OS X Server från första början. Det fanns ju i ASIP så varför de valt att inte inkludera det är ett mysterium för mig. Speciellt med tanke på att funktionen redan finns, de behöver bara göra ett gränssnitt för den. Måste ju finnas massor med små företag som har användning för det.

Kan du inte fwd all mail till dins ervers epost server på ett konto där och använda procmail för att sortera ut det till olika lådor?

Ev kan procmail hämta dem direkt på mailservern tror det var så jag "tänkte göra" själv en gång i tiden och sen köra alla mail genom spamassassin och leverera via postfix eller liknande.

Problemet är att vi sitter bakom en router som UPC vägrar ge mig lösenordet till så jag kan inte gå in och konfigurera portarna i den plus att vi har en dynamisk tilldelad ip. Förut kunde vi ha en låda för all post till en viss domän hos varje e-post leverantör och sedan använda ETRN för att plocka ned alla mail och sedan låta servern dela ut dem efter headern men den funktionen lyser också med sin frånvaro tyvärr.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...