Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Något tips när man arbetar med svart vita foton?


Matador2003

Rekommendera Poster

Hej! sitter och jobbar med svart vita foton just nu. Dessa har jag gjort om från färg till s/v. Nu undrar jag om det finns ngt bra pluggin till PS just till för att arbetar med svart vita foton? Jag vill försöka uppnå en så pass naturlig effekt av korten som möjligt.

Eller kanske någon vet en sida där man kan ta del av lite tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

bästa sättet att få s/v foton är att använda Channel Mixer och boka för "monchrome"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare. Visserligen så har ju CS3 fått en black/white funktion inbyggd som jag gillar. Testa annars Alien Skin's Exposure. Där kan du emulera olika sorters filmrullar, färg och svartvita. Det erbjuder även relativt stor kontroll utav resultatet. Bra för att få fram en mer "äkta" känsla i bilderna.

 

Exposure finner du här.

 

Good Luck!

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för era svar, det filtret var kanon! Nu har jag dock en följdfråga: finns det ngt liknande plugg för att göra foton skarpare förrutom PS inbyggda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för era svar, det filtret var kanon! Nu har jag dock en följdfråga: finns det ngt liknande plugg för att göra foton skarpare förrutom PS inbyggda?

Det finns massor. T.ex. Noiseninja och Neat reduction. Jag skulle gissa på att det går att ladda ner testversioner.

 

Annars kan man söka på "noise reduction" så kanske man hittar något gratisprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massor. T.ex. Noiseninja och Neat reduction. Jag skulle gissa på att det går att ladda ner testversioner.

 

Annars kan man söka på "noise reduction" så kanske man hittar något gratisprogram.

 

 

Men bilderna blir väl knappast skarpare av brusreduseringsfilter, tycker snarare att dom förlorar sin skärpa. Jag skulle köra nic Sharpener.

 

Testa även denna guldgruva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova med att göra en viss del av bilden i färg, blir ganska schysst effekt(du har säkert gjort de förr). Kommer dock inte riktigt ihåg hur man gör, men prova att söka lite i forumet + google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men bilderna blir väl knappast skarpare av brusreduseringsfilter, tycker snarare att dom förlorar sin skärpa. Jag skulle köra nic Sharpener.

Aj då. Jag måste ha läst fel eller något liknande. Skälvklart har du rätt i att de tappar skärpa. Däremot kan de se trevligare ut med mindre tydligt brus men det är en smaksak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova med att göra en viss del av bilden i färg, blir ganska schysst effekt(du har säkert gjort de förr). Kommer dock inte riktigt ihåg hur man gör, men prova att söka lite i forumet + google.

Använd en mask som man målar på i Photoshop eller något liknande program. Då kan man låta filter eller andra inställningar verka på antingen det markerade området eller området utanför.

 

ETT exempel på hur man kan göra. Måla med pennan i snabbmaskläget (näst längst ner i verktygsmenyn i PS CS3). Det blir en rosa markering. Tryck igen på knappen snabbmask (Quick Mask Mode) man får då en markering. Använd sedan funktionen Black & White för att göra allt utanför markerinegn svartvitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...