Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mordet på elbilen


Pocahontas

Recommended Posts

TV-programmet i kväll på TV2 får en att undra vilka makter som styr vår värld.

 

Missar ni det programmet är det bara att beklaga, elbilen fungerar men makten vill inte ha den.

Dokumentären pågår ännu

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Kan inte begripa varför en sådan dokumentär sänds så pass sent på kvällen?

Borde sänts kl 20 en fredagskväll.. :superirriterad:

Link to comment
Share on other sites

Såg det, missade i början dock, varför fängslade de kvinnorna, för att de ville behålla sina elbilar?

Provhyrde de bara sina bilar?

 

Ser man vilka som sitter med fingrarna i honungsburken, sorgligt. Lite konstig att man inte fick se detta på nyheterna, var ju bara ett par år sen. Å vätgas var mycket sämre än jag trodde, kommer aldrig bli nåt. Mycket bra program.

 

Men nu då när amrisarna motarbetar en väl fungerande teknik som dessutom är miljövänlig vad finns för elbilar för oss europeer att köpa idag? Vill inte köpa ett livsfarligt norsk hembygge men har inte jappsen el fransmännen några riktiga bilar fast med eldrift på g idag? I Danmark har de ju eltankställen, då måste de ju ha elbilar oxå tycker man. Undrar om man kan bygga om sin twingo...

Link to comment
Share on other sites

Så var det visst, de fick hyra bilen. EV1.JPG

 

Blybatterier tyvärr. Ändå var den så bra så den var ett hot mot bil och oljeintressen.

 

Men Renault har en El-Clio som finns el fanns åtminstone att köpa 1997, undrar hur bra den är idag, då gick den 20 mil på en laddning enl en hemsida och snabbladdas på en halvtimme, en sån skulle jag vilja ha.

Link to comment
Share on other sites

Missade helt programmet, men handlade det om den där elbilen GM gjorde på 90-talet som man kunde hyra i platta och varma delstater i USA?

Link to comment
Share on other sites

Japp. Visade bild på den, den röde.

Men den var för bra, den sålde inga reservdelar och ingen olja och inga verkstadsbesök och ingen bensin utan var bara billig och bekymmersfri att äga och köra så de var tvungna att lägga ner den. För toppolitikerna hade ju aktier i bil- och oljebolagen som skulle tjäna mindre pengar då. De tjänar mer på att sälja bensintörstiga och nedsmutsande bilar som behöver ständiga reparationer och de tjänar även på att sälja vapen för att kunna driva krig för att kunna upprätthålla oljeflödena, så när vi kör med våra förbränningsmotorer så underhåller vi dödandet förutom att vi kommer döda åtskilliga fler pga växthuseffekten. Men vi har inget val, elbilarna tjyvhåller de på av ngn anledning.

Link to comment
Share on other sites

Tror att elbilen snart kommer igen. :crossfingers:

Det nämndes något om att en annan stor biltillverkare tagit upp elkabeln ...

Link to comment
Share on other sites

jochum:den norska såg sjysst ut, som en Smart lite!

 

Programmet var ännu ett sådant man bara blir mer förbannad och uppgiven på vissa makthavare, ofta amerikanska.

Undrar hur eftervärlden kommer att dömma dem. Hoppas hårt.

 

Bra att SVT (som jag e grymmt tacksam över finns o gör ett så bra jobb i jämförelse med undrehållningskanalerna) sänder alla dessa ögonöppnande dokumentärer. De borde visas i alla skolor.

 

Istället för att visa massa skit om tragiska familjeöden med sjuka barn o allt vad det är borde fler kanaler släppa fram program som faktiskt ger någonting.

Tittarnas fel antar jag. Undersökning visar att många glor på skiten, o därför visas de. Synd o skam e vad de e.

Link to comment
Share on other sites

Ja som de visade funkar el-hybrid bilen Prius ganska bra oxå, den är ju ingen äkta elbil men elmotorn hjälper till att sänka bensinförbrukningen en hel del så man kan köra den säkert långa sträckor och oxå köra i stan utan att släppa ut så mycket avgaser. Väldig bra bil tills de "äkta" elbilarna slår igenom, problemet med Priusen är och det delar den säkert med elbilar är att den är dyr.

Link to comment
Share on other sites

Min kristallkula säger ånga och el i kombination. Med tanke på att en besinmotor kastar bort hela 70% av drivmedlet till ingen nytta och att bensinmotorn är högt specialiserad föreslår jag ångmotor. Problemet är att det tar några sekunder att bygga upp ångtrycket innan man kan köra vilket borde kunna elimineras effektivt med el. Modern förbränningsteknik med konstant låga på tex oljebrännare har en verkningsgrad på mellan 95-99%. Med modifikation kan alla vätske och gasbränslen användas och man behöver ingen växellåda på ångmotorn eftersom den levererar 100% vridmoment från första motorvarvet........ En ångmotor är mycket enkel och har få rörliga delar. En sådan bil kunde bli mycket billigare än dagens hightecmonster...

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lite på vår gamla tråd om ångmotorn förut oxå. Men vilka drivmedel finns som har tillräckligt energiinnehåll för att man inte ska behöva dra ett extra lass bakom bilen? Gissar att pellets blir för utrymmeskrävande, diesel då, skulle en sån diesel-ångmotor bli effektivare än en dieselmotor? De flesta rinnande drivmedel som förbränns verkar ändå avge avgaser, el däremot gör inte det annat än eventuellt vid tillverkningen. Eller vad hade du i åtanke?

Link to comment
Share on other sites

En sak är ju att bygga elbilar som funkar i fint väder, men om Axelman ska köra upp på fjället nu i jul så lär det ju krävas lite extra grejer. Men många bilar borde kunna drivas enbart med el, om nu alla har en egen parkeringsplats där man kan ladda den/alternativt (snabba) eltankställen.

Link to comment
Share on other sites

Läste nånstans om ngn som fick ca 10% högre energiförbrukning under vintern, men det är acceptabelt när en full tank ändå bara kostar som en läsk. På vintern kostar den en läsk plus en kola. :)

 

 

Men man undrar lite hur mycket kupéuppvärmningen drar... stod den för alla 10%? Nja.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lite på vår gamla tråd om ångmotorn förut oxå. Men vilka drivmedel finns som har tillräckligt energiinnehåll för att man inte ska behöva dra ett extra lass bakom bilen? Gissar att pellets blir för utrymmeskrävande, diesel då, skulle en sån diesel-ångmotor bli effektivare än en dieselmotor? De flesta rinnande drivmedel som förbränns verkar ändå avge avgaser, el däremot gör inte det annat än eventuellt vid tillverkningen. Eller vad hade du i åtanke?

 

Utan att ha något uttömmande svar så kan man använda bensin, dieselolja, annan mineralolja, alkoholer av olika typer, vegetabiliska oljor, gaser av olika typer bla biogas. Grejen är ju om man kan öka verkningsgraden från 30-40% ( bensinmotor och dieselmotor ) till åtminstone det dubbla så MINSKAR ju också behovet att släpa runt med bränsle i samma grad! Det ränkte ni inte på! :borstatanderna:

Link to comment
Share on other sites

En sak är ju att bygga elbilar som funkar i fint väder, men om Axelman ska köra upp på fjället nu i jul så lär det ju krävas lite extra grejer. Men många bilar borde kunna drivas enbart med el, om nu alla har en egen parkeringsplats där man kan ladda den/alternativt (snabba) eltankställen.

 

Jag vill ha ånga som huvudmotor och el som sekundärmotor. Elen ska användas för att starta med tills man når ångtryck och är ska en styrdator fasa in ångkraften. Jag vet inte vad du menar för extra grejjor.... motorvärmare och dubbdäck har jag ju om jag ska till fjället.... :borstatanderna:

Link to comment
Share on other sites

Läste nånstans om ngn som fick ca 10% högre energiförbrukning under vintern, men det är acceptabelt när en full tank ändå bara kostar som en läsk. På vintern kostar den en läsk plus en kola. :)

Men man undrar lite hur mycket kupéuppvärmningen drar... stod den för alla 10%? Nja.

 

Alla konventionella bilar jag haft drar mer under den kalla årstiden. Värst var min gamla 1994 VW-buss som närmade sig 2 liter milen i stadskörning.......... Om man refererar till att man har spillvärme som värmer i en vanlig bil så måste man komma ihåg att den ingår i de 70% som kastas bort pga dålig verkningsgrad...... När man talar verkningsgrad i värmesystemsammanhang för fastigheter ( som jag jobbar med...) får man 2 minuters utvisning om man understiger 80%.... hur kan vi acceptera 30% i en bil!?!?!?!? Någonstans gick det fel i huvudet! :propellerbaver:

Link to comment
Share on other sites

I min ång-elbil finns det glykol i det slutna vattensystemet så det varken fryser eller puffar som ett ånglok. Ångpannan är isolerad för att behålla värme över natten för snabbstart. Datorn räknar ut om den kan använda batteriström för att snabba på kokningen, om man inte har startat den med timer eller fjärrkontroll. Naturligtvis är karossen extremt vindsnål och är täckt med solceller för ACC-n. Den kan snabbladda batterierna vid behov och med olika kassetter som tillbehör kan jag byta förbränningsdel beroende på vilket bränsle som är billigast. Styrdatorn är naturligtvis förprogrammerad för de på marknaden förekommande bränslena.

Link to comment
Share on other sites

I min ång-elbil finns det glykol i det slutna vattensystemet så det varken fryser eller puffar som ett ånglok. Ångpannan är isolerad för att behålla värme över natten för snabbstart. Datorn räknar ut om den kan använda batteriström för att snabba på kokningen, om man inte har startat den med timer eller fjärrkontroll. Naturligtvis är karossen extremt vindsnål och är täckt med solceller för ACC-n. Den kan snabbladda batterierna vid behov och med olika kassetter som tillbehör kan jag byta förbränningsdel beroende på vilket bränsle som är billigast. Styrdatorn är naturligtvis förprogrammerad för de på marknaden förekommande bränslena.

 

 

Inte alls en dum ide... Låter ganska smart faktiskt. Är verkligen ångmotorer så effektiva? Skulle tro att du tappar mycket på omvandlingen:

 

rörelseenergi->el sparat i batteri.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha ånga som huvudmotor och el som sekundärmotor. Elen ska användas för att starta med tills man når ångtryck och är ska en styrdator fasa in ångkraften. Jag vet inte vad du menar för extra grejjor.... motorvärmare och dubbdäck har jag ju om jag ska till fjället.... :borstatanderna:

Tänkte att det kunde vara bra med något som håller batteriet vid liv när det är minus 30 ute.

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha något uttömmande svar så kan man använda bensin, dieselolja, annan mineralolja, alkoholer av olika typer, vegetabiliska oljor, gaser av olika typer bla biogas. Grejen är ju om man kan öka verkningsgraden från 30-40% ( bensinmotor och dieselmotor ) till åtminstone det dubbla så MINSKAR ju också behovet att släpa runt med bränsle i samma grad! Det ränkte ni inte på! :borstatanderna:

Jodå jag tänkte på det. :D

Men om man nu verkligen skulle kunna öka verkningsgraden med låt oss säga diesel som bränsle så bilen drar hälften med bränsle, varför finns det inte redan såna motorer då? Biltillverkarna - nåja åtminstone ett par tre - kämpar ju för att få ner bränsleåtgången i sina motorer.

Och eftersom man fortfarande köper olja så behöver inte oljeindustrin kämpa emot som elbilsexemplet. :)

 

 

PS. Jag skulle nästan kunna hävda att jag har en elbil, förra året fick jag överslag i fördelarlocket under regnväder så jag körde hem de sista kvarterena på endast startmotorn. :D

Undrar om jag kör på startmotorn när jag passerar under tullkamerorna i stockholm om jag slipper betala för då kör jag ju elbil. :totaltgalen:

Nej visst nej, det funkar inte så, stora lyx-SUVar är ju de som slipper betala. :irriteradtjej:

Link to comment
Share on other sites

Inte alls en dum ide... Låter ganska smart faktiskt. Är verkligen ångmotorer så effektiva? Skulle tro att du tappar mycket på omvandlingen:

 

rörelseenergi->el sparat i batteri.

 

Jag kanske missförstår men menar du att jag skulle ladda batteriet med ångmotorn? Tanken var att ha ånga som huvudmotor med direktdrift på hjulen. Jag kan inte uttala mig om verkningsgraden på ånga, men förbränningen kan nå över 90%. En ångmotor har inget inre mostånd som en kompressionsmotor och en massa grejor som måste dras runt och kostar energi. Det enda man har är i princip en dubbelkolv där man släpper in ångan i den ända som är aktuell för tillfället, utan mottryck och växellåda som stjäl energi + en ångpanna. En sådan ångmotor behöver inte bli större än en bläckstråleskrivare....

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske missförstår men menar du att jag skulle ladda batteriet med ångmotorn?

 

Ja, så förstod jag dig. Ångmotorn måste väl gå tämligen konstant, och varför inte passa på att ladda elbatteriet? Gör inte prius så?

Link to comment
Share on other sites

Ja, så förstod jag dig. Ångmotorn måste väl gå tämligen konstant, och varför inte passa på att ladda elbatteriet? Gör inte prius så?

 

En ångmotor arbetar i princip efter behovet och går inte mer konstant än en vanlig motor som också går på tomgång. Det kan visserligen bli en eftersläpning vid kraftigt gaspådrag och leverans efter en längre tids stillastående, men där skulle ju elmotorn kompensera. Man styr ångtillverrkningen via en dator som läser av fart, gasreglage, ångtryck mm för att kunna leverera rätt mängd ånga och även buffra viss mängd för acceleration och korta stopp.

 

Den stora fördelen med ångmotor är ju den enkla konstruktionen som kan lätt konverteras till en massa olika bränslen och hålla hög verkningsgrad dvs låga emmisioner.....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...