Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MWs forum har 3000 medlemmar...

Intuition

Recommended Posts

Över 3000 medlemmar, det är en fantastisk siffra. Den 27/11 sprängdes 3000-vallen och MacWorld puffade stolt för framgången i sina webbnyheter.

Men en snabb uppskattning ger en mindre smickrande bild av forumen.

Mindre är 1 procent av alla användare står för mer än 50% av alla inlägg

I klartext; 30 användare har skrivit huvuddelen av alla inlägg som någonsin publicerats på MacWorlds forum.

Det borde stämma till eftertanke, både hos MW och hos oss aktiva användare.

För vems skull finns forumen?

Vad kan man göra för att öka aktivitetsgraden hos fler?

Är det inte så i verkligheten också? Vissa lyssnar men säger sällan nåt men har ändå en stor behållning utav ett "möte"?

Att öka aktivitetsgraden hos fler kan nog bara göras om de känner att de har något att skriva om tror jag, har man inte det så läser man nog mestadels. Så har man ett problem så skriver man eller så kan man hjälpa någon annan som har problem. Många frågor här har frågats om och om igen så när folk söker efter sina svar så hittar de oftast ett svar.

Forumen finns ju för oss användare vill jag väl tro för vem annars skulle de finnas?

Om det sitter 100 elever i ett klassrum, är det OK att en av dem har all uppmärksamhet 4 timmar om dagen?

Jag tror inte att alla kan/vill/kommer att aktivera sig, men jag tycker att fördelningen mellan hyperaktiva , aktiva och passiva är mycket sned.

Varför finns det så många (1500 medlemmar) som registrerat sig, men aldrig skrivit ett enda inlägg? Om man bara vill läsa, så behöver man ju inte registrera sig?

Följande påstående är båda sanna om MWs forum.

Ett forum med 3000 medlemmar.

Ett forum med 30 hyperaktiva och 1500 passiva.

Om det sitter 100 elever i ett klassrum, är det OK att en av dem har all uppmärksamhet 4 timmar om dagen?

Jag tycker att du drar för stora slutsatser av dina siffror. Visst kan man undra, men jag tror att forumet är "bra" men kan bli bättre. Vill man inte skriva så vill man inte. De flesta kanske inte vill eller har tid utan väntar till nåt rasar och frågar om hjälp. Men det kan ju vara bra att vara med och kolla i bakgrunden för att snappa upp nåt matnyttigt. Jag är född aktiv och frågar tills jag förstår och tycker det är toppen med Macworlds Forum!! Du kanske sitter inne med ideer! Dela med dig med vad du tycker forumet skulle förbättras! :)

Ytterligare en anledning till att det finns många 1-5-postare, är att man måste registrera sig för att annonsera. Med andra ord - det finns säkert många medlemmar som inte är intresserade av forumet, utan bara MacBörsen. Btw, så tycker jag bara det är bra att det krävs reg för MacBörsen, blir inte så mycket skräp då…

Tyvärr finns risken att sanningen om varför många inte gör något inlägg alls, inte kommer fram. det är till största del de hyperaktiva som svarar i denna tråd, precis som de flesta andra :(

Det skulle vara intressant att höra vad nån med väldigt få inlägg tycker

Man har möjligheten att se vilka inlägg som är nya om man är inloggad. Kan det vara därför som många registrerar sig, men aldrig deltar i diskussionerna?

Eller är de rädda för att delta, när de inte har gjort några inlägg tidigare? hoppas att det inte är så, nån gång är den första för alla. Även för Poccahontas och maccis :D

Du kanske sitter inne med ideer! Dela med dig med vad du tycker forumet skulle förbättras!

Jag har postat några idéer i ett par andra trådar, och Nils skulle fundera.

Det är inte så att jag sitter med en massa lösningar. Men detta tycker jag är ett allvarligt problem för forumet. Om forumet i huvudsak är en arena för ett mindre antal personer, säg 30-50 st, så är det frågan hur det kommer att utvecklas på lång sikt. För mig är inte 30 pers tillräckligt för att det ska bli en "community". Det saknas helt enkelt mångfald.

Jag har tyckt det ett tag och vi debatterade det lite i en annan tråd härförleden (som jag tror Magnus startade). Jag fick då känslan av att inte så många andra tyckte det var speciellt allvarligt.

Nu när jag såg siffrorna på hur snedfördelat det egentligen är blev jag ändå förvånad. Så lite som 30 personer dominerar forumet totalt. Det är inte på något sätt ett angrepp på "de trettio", utan ett sätt att uppmärksamma ett problem som jag tror riskerar forumets framtid.

Precis som Magnus skriver, så bör annonssörerna räknas bort ur denna statistiken. Det finns ca 750 medlemmar med exakt ett inlägg. Säg att 500 är engångsannonsörer. Då blir procenten lite bättre, men det är fortfarande 30 personer som skrivit över 13000 inlägg.

Anta, att vi 30 inte var så aktiva, utan drog ner på inläggen, till låt oss säga 1 om dagen.

Blev det mer fart här då?

Skulle det locka fram dem som sitter och hukar bakom tangentbordet?

Tror faktiskt att forumet skulle självdö om vi inte var ute hällde på tändvätska då och då...

Frågan är mera hur man ska kunna aktivera fler att VÅGA skriva.

Många är fasligt rädda för att göra bort sig eller ställa för "enkla" eller på annat vis knasiga frågor.

Varför begriper ju inte vi som frågor om vad tusan som helst :D

Det händer ju att jag slänger ut frågor som jag nog själv kan svara på, BARA för att locka till debatt.

Och det är inte fel, om det är spörsmål som är Macrelaterade, ty det är väl därför forumet i huvudsak finns till.

Vart tog mannen vägen som skulle titta på FAQ?

Ett sådant vore till mycken hjälp för dem som "bara" vågar titta in och se om det finns några svar de är ute efter...

Nu blev ännu ett av alla mina inlägg, bara för att jag har svårt för att knipa käft (w00t)

En ide vore ju att skriva under pseudonym...... ;) Jag heter faktiskt inte Axelman!

En ide vore ju att skriva under pseudonym...... ;) Jag heter faktiskt inte Axelman!

Är det därför jag inte hittar dig i telefonkatalogen :D:D:D

Folk kanske registrerar sej för att ställa en fråga men tycker sedan att det är pinsamt.

VÅGA FRÅGA

PS. Jag heter inte änns något liknande Pëhrzzon i verkligheten även om man skulle kunna tro det DS.

Försökte byta namn till CyberPet men dumma PRV ville inte godkänna det så jag fick nöja mig med Petra.

Anta, att vi 30 inte var så aktiva, utan drog ner på inläggen, till låt oss säga 1 om dagen.

Blev det mer fart här då?

Skulle det locka fram dem som sitter och hukar bakom tangentbordet?

Både ja och nej.

Det är ju inte så att den som skriver mycket stjäl utrymme från andra. Så att jag minskar antal inlägg betyder inte att någon annan ökar sina.

Men det kan uppfattas som skrämmande av en nybörjare att några är så dominerande. Stämningen på forumet sätts av några stycken som känner varandra väl. Många trådar har en viss bestämd karaktär och det kan vara svårt för en nybörjare att bryta genom.

En idé, helt ogenomtänkt, är att man skapar ett/några forum som bara är tillgängliga för medlemmar med mindre än t.ex. 100 postningar. Här får man ha en forumledare som är erfaren och som är aktiv, men inga andra av veteranerna. Då skulle man som ny kunna känna att om man har en korkad fråga så är det i alla fall bara andra med samma erfarenhetsnivå som är med i debatten.

Jag vet inte om någon annan av veteranerna får frågor hem till sin mailbox.

Det händer för mig då och då att helt nya namn ställer frågor till mig om något problem

de har, och jag har ofta undrat för mig själv varför de inte ställer frågan på forumet.

Har inte heller ställt frågan till den som varit frågeställare, då jag inte viljat skrämma bort honom, eller henne.

Jag svarar gärna på frågor, på det jag kan, annars så har jag ju lagt ut frågan som om den vore min i forumet.

Så hur man löser det att få människor att stiga fram i forumets ljus vet jag inte.

Blyghet botar man inte så lätt :D

Jag har inte sysslat med datorer så länge. Började faktiskt när jag startade firma och ville sköta bokföringen lite enklare. Slumpen ville att det blev en performa 1996 tror jag det var. Innan dess var jag kemiskt ren från datorer av alla slag! Men nyfiken vill veta mer! Efter ett envist tragglande och frågande och läsande har jag tagit mig till ruta B! Party!! När det gamla forumet gick i graven tyckte jag att det nya var obegripligt :blush: så jag tänkte nästan skita i forum.... Men envishet gjorde att jag satte mig in i hur det fungerade. Nu är det väl få som är som jag, men kan det finnas någon som tycker att det verkar mest strul med alla rubriker och knappar och ..... Kan en anledning vara att man inte orkar/vill/kan sätta sig in hur det fungerar?

Jag får säga att jag är rätt vand vid olika typer av forum ;) Men vad jag har mäkrt på ställen där nya forum lanserats typ deta här på MW är att en del tyckt de varit krångligt att registrera sig de förstår inte hur man postar inlägg.

Jag tycker det verkar helt obegripligt att de inte förstår men är man helt ny så kan det nog vara rätt förvirrande med alla knappar hit o dit. Och det första man gör vill man ju inte ska vara världens miss så en genomgång om HUR man postar osv kanske skulle komma upp här?

Inget ont menat till Nils o Co för de gör nog så gott de kan med den lilla budget de har... (w00t) ... men nog är det VÄLDIGT mycket Windows över forumet både i utseende och funktion.... Det är definitivt INTE snyggt och inte logiskt eller självförklarande på något sätt. Jag tyckte det var SVÅRT att komma in i forumet. Jag har ju haft gott om tid att prova mig fram så det mesta har ju löst sig med tiden...

Kollade dagens 10 i topp och där finns två nybörjare! Kul!!! (w00t)

Och du toppar Axelman, tätt följd av maccis och Coroner... :rolleyes:

Kollade dagens 10 i topp och där finns två nybörjare! Kul!!! (w00t)

YaY :D

Okej detta inlägg var onödigt men jag kunde inte hålla mej :rolleyes:

Bara den här tråden är ju ett utmärkt exempel :)

lol

/TigerDuck

som inte är en muterad anka i verkligheten hehe

Slik jeg ser på meg selv, så er jeg forholdsvis sjenert og litt innadvent IRL.

Her på forumet er det mer tvert imot. Jeg har lettere for å komme med innspill eller blande meg inn i en diskussjon online, enn jeg har om jeg hadde vært i en menneskegruppe. I en gruppe hadde jeg helst vært en stille og "usynlig" person (i den grad man kan bli usynlig med en høyde på 190cm (w00t) ).

Men jeg skjønner at nybegynnere kan ha litt vanskelig for å ta det første steget, og gjøre et innlegg. Etter de første ti innleggene pleier det forøvrig å bli mye lettere :) .

Då skulle man som ny kunna känna att om man har en korkad fråga så är det i alla fall bara andra med samma erfarenhetsnivå som är med i debatten.

Det som er viktig å poengtere, er at et ikke finnes noe som heter "en korkad fråga" ettersom vi alle må være klar over at det som er naturlig og innlysende for enkelte, er ukjent for andre. Derimot, så kan en fråga bli svart av et "korkad svar", selv om det er en s.k. "veteran" som svarer.

Selv svarer jeg på en del spørsmål/frågor som jeg ikke har noen erfaring med. Men jeg svarer utfra hva jeg mener kan være et logisk løsningsorsleg (gjerne med flere mulig måter å løse problemet på). Noen ganger blir problemet løst med mitt forslag, noen ganger ikke. Og noen ganger finner jeg ut i ettertid at svaret var "korkad" ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...