Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boktipset


iMarc

Rekommendera Poster

Nån som har ett bra boktips till mig? Ovanstående tips intresserar inte (möjligtvis undantaget Mac Heddas King-roman, jag vet inte alls vad den handlar om). Jag är ute efter en bok med bra handling men som också har ett djup, alltså inte typ en deckare, thriller som kanske har bra handling som driver berättelsen framåt men inte har något större djup och inte tvärtom heller, dvs en bok med psykologiskt, fiosofiskt djup utan handling eller annat berättartekniskt tjolahejsan som i sig kan fånga mitt intresse.

 

"Djupet" kan alltså vara psykologiskt, filosofiskt eller på annat sätt tankeväckande och fängslande. Det ska vara en bok man "bär med sig" efter att man läst ut den. Tips?

Klassikern framför alla kanske kanske kan passa herrn, "Zen - och konsten att sköta en motorcykel"? Av Robert M Pirzig el liknande. Läste den för länge sen, vet inte hur jag eller alla andra skulle emotta den idag men kul att läsa och ett vettigt budskap hade den alla fall, minst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa serien jag har läst är "I morgon när kriget kom" av John Marsden.

Håller definitivt med :ThumbsUp:

 

Liftaren Guide (Tegelstenen) i Galaxen - Douglas Adams

Min tvåa :)

 

 

Kafkas "Slottet" och "Amerika" läste jag aldrig färdigt, de är så djäkla otäcka.

Otäcka? :huh: Amerika har jag aldrig läst, men slottet är ju bara skum.. Lyckades plöja mig genom den, men det var inte värt besväret.. Tråkigare och meningslösare bpok får man leta efter :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser alldeles för lite böcker inser jag. Den enda genrén jag gillar är fantasy, men som tur är finns det mågna bra böcker och författar i den genrén. Terry Pratchett är ju en helt udnerbar författare. Älskar hans underbara humor! Sen gillar jag också personen som skrev böckerna om The Black Magician. Trydu Canvan tror jag att hon heter. Borde läsa fler böcker av henne, eftersom jag tycker riktigt mycket om The Black Magician-trilogin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste ju vara sådär mainstream och tråkig och säga att "låt den rätte komma in" är en fruktansvärt jävla bra bok.

den är så fint skriven och känslan i alla john ajvides böcker är sådär krypande och äcklig som man blir helt till sig av.

humant men ändå absolut inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kors i taket! :lol:

 

 

förresten vad tyckte du om den där boken du beställde?

den där hm änglatjossansatangrejsboken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Illusionen om Gud (The God Delusion) av Richard Dawkins. För den som vill veta mer om varför det inte finns några gudar.

 

För den som vill läsa lite lättsmälta deckare och samtidigt få sej en skön beskrivning av Stockholms innerstad av idag rekommenderar jag Jan Mårtenson.

 

Så, nu har jag ronnat en tråd. Det får räcka för i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...