Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bildinsamling


Hetlund

Rekommendera Poster

Jag sitter här och leker med min nya Canon Ixus. Min första egentliga digitalkamera, så det är mycket att ta till sig. (har övat lite förut med kameramobilen SonyE 750i).

 

Efter att ha tagit några provbilder kom jag på att programmet Bildinsamling är bra och smidigt för att föra över bilderna till datorn, men: jag kan inte välja någon mål-mapp för bildinsamlingen. I fönstret för Bildinsamling finns en rubrik "Samla in till", men jag kan inte välja något där, det är bara en nertonad bock som dyker upp.

 

Jag kan inte heller få fram Inställningar under Bildvisning-menyn. Händer ingenting när jag försöker. Däremot fungerar Alternativ i bildinsamlingsfönstret, men där finns ju inget användbart.

 

Jag har kört Reparera skivbehörigheter, startat om och slängt en .plist-fil för ImageCapture som jag hittade i Hemmappens Bibliotek.

 

Det verkar väl ändå som om Bildinsamling inte uppför sig riktigt normalt? De bilder som jag importerade (utan problem) la sig alla i översta nivån i mappen Bilder.

 

- - -

 

En annan fråga: man får med en cd-skiva med lite olika program: ImageCapture och ImageBrowser tror jag de heter. Jag installerade dem, men det är väl mest skit? Någon som använder dem? Jag tänkte använda Bildinsamling och har sedan en äldre version av iViewMedia till att organisera mina bilder.

 

- - -

 

Jo, jag har provat att sätta minneskortet i kortläsaren också och dra över bildfilerna manuellt. Fungerar, men jag tyckte att Bildinsamling verkade vara ett smidigt program. Om jag kan få det att fungera ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var knepigt.

 

Du har alltså först skapat en mapp där du vill lägga din bilder?

När du sedan sätter i ditt minneskort, och denna rutan kommer upp så kan du inte välja den mappen.

 

post-113-1188750368_thumb.jpg

 

Så här har jag bockat för under alternativ

 

post-113-1188750438_thumb.jpg

 

Blir till att fundera..plist hade du slängt..

 

Om du när du har Bildinsamling framme och inte finner Inställningar istället trycker ⌘, (kommatecken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I o f s har jag inte skapat någon mapp för just de här bilderna, men det finns ju åtskilliga befintliga mappar att välja på. Ingen av dem kommer upp i fältet "Samla in till".

 

Fältet "Automatisk åtgärd" är förresten också nertonat och ger inga alternativ.

 

Och under Alternativ: fältet för "inneslut ColorSync-profil, Profil:" är också nertonat, och det står bara en snurrande symbol utanför val-menyn.

 

Och nej, kommando + komma fungerar inte heller.

 

Försökte installera om från systemskivan, men tydligen ligger inte Bildinsamling separat där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta till storsläggan (Arkiv/Install) känns för tidigt att göra.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter här och leker med min nya Canon Ixus. Min första egentliga digitalkamera, så det är mycket att ta till sig. (har övat lite förut med kameramobilen SonyE 750i).

 

Efter att ha tagit några provbilder kom jag på att programmet Bildinsamling är bra och smidigt för att föra över bilderna till datorn, men: jag kan inte välja någon mål-mapp för bildinsamlingen. I fönstret för Bildinsamling finns en rubrik "Samla in till", men jag kan inte välja något där, det är bara en nertonad bock som dyker upp.

 

Jag kan inte heller få fram Inställningar under Bildvisning-menyn. Händer ingenting när jag försöker. Däremot fungerar Alternativ i bildinsamlingsfönstret, men där finns ju inget användbart.

 

Jag har kört Reparera skivbehörigheter, startat om och slängt en .plist-fil för ImageCapture som jag hittade i Hemmappens Bibliotek.

 

Det verkar väl ändå som om Bildinsamling inte uppför sig riktigt normalt? De bilder som jag importerade (utan problem) la sig alla i översta nivån i mappen Bilder.

 

- - -

 

En annan fråga: man får med en cd-skiva med lite olika program: ImageCapture och ImageBrowser tror jag de heter. Jag installerade dem, men det är väl mest skit? Någon som använder dem? Jag tänkte använda Bildinsamling och har sedan en äldre version av iViewMedia till att organisera mina bilder.

 

- - -

 

Jo, jag har provat att sätta minneskortet i kortläsaren också och dra över bildfilerna manuellt. Fungerar, men jag tyckte att Bildinsamling verkade vara ett smidigt program. Om jag kan få det att fungera ordentligt.

Du har inte Adobe Lightroom eller iPhoto?

Dessa kanske funkar bättre att ta emot dina bilder

Edit:

Imagecapture ska tydligen följa med min Fuji-kamera som jag har beställt, ska prova det sen. Kanske är ett bra program? Testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha!

 

Så enkelt och så dumt!

 

Jag har aldrig använt programmet Bildinsamling förrän igår, lördag, så jag hade lagt det tillsammans med bland annat GarageBand, Adressbok och Dashboard, i en mapp som jag hade döpt till AppleThings. Nu flyttade jag bildvisning ur den mappen till första nivån i mappen Program - och nu fungerar det tydligen som tänkt!

 

Idiotiskt. får titta mer på det i morgon, nu väntar kvällens pizza.

 

(Jag har förresten lagt iCal, iChat, iDVD och annat som jag inte använder i en mapp som heter iThings. Får väl vara lite uppmärksam på det. Men iDVD tror jag fungerar i alla fall.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gyllene regel, aldrig flytta på/döpa om Apples program.

 

Programuppdatering lär inte hitta dem heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

För mig funkar det såhär: Jag stoppar USB-sladden i kameran,slår på den och då börjar den automatiskt ladda ner bilderna till mappen Fotoinladdning på skrivbordet.

post-15761-1197577405.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...