Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Gågator?

snowreeler

Recommended Posts

I Italien och Österrike respekterar man termen Gågata. Man cyklar inte, man kör inte in med varubudsbilar eller liknande, ej heller tillåter man flyttbilar att parkera där. Åtminstone i de städer jag har varit i. Men här i Sverige verkar det vara tillåtet att cykla och köra budbil som man vill. Så jag frågar: har vi egentligen gågator i Sverige? Likadant med gångvägar med tydliga skyltar för ENBART gångtrafikanter där man väldigt ofta blir plingad på av arga och/eller halvblinda idioter på en cykel. Det är hopplöst att försöka förklara för dom att dom inte får cykla på gångvägar eller gågator.

Egentligen borde grindar sättas upp vid varje gågatas början/slut för att försvåra framför allt för cyklar och bud. Leveranser ska ske till bakdörren eller så får budet göra som förr i tiden, GÅ! Vi dör inte av att gå. Är paketen tunga finns det alltid en form av vagnar att forsla dom på. Behövs utryckningsfordon på gågator ska det förstås inte vara några hinder. Men nån måste tala om för er cyklister att ni inte har på gågator och gångvägar att göra!

i malmö finns några gågator i centrum.

om man cycklar där får man böter.

det råder tider där trafik inte är tillåten, och då den är det är hastigheten begränsad till de gåendes, samt att det är väjningsplikt för fotgängare. Oxå endast fordon med relevant anledning får köra där, såsom leveranser och sjukvård osv. Parkering får endast ske innom anvisat område.

typ så står det på malmö stads sida.

Kan inte känna igen besväret du beskriver. Däremot får det gärna vara betydligt fler trafikfria gator för min del, bilar är störiga... o cycklar roliga! ;)

hela gamla stan i stockholm anses vara gågata. alltså får du inte köra bil eller cykel...och om du gör det får du inte köra fortare än vad gångtrafikanterna går.

även götgatsbacken är gågata.

det lär finnas en bra bit till. du får helt enkelt ta en utflykt till sthlm nån gång och "testa på" grejjen.

Har ingen varit på Drottninggatan i Sthlm? :-D

Götgatsbacken är bara delvis en gågata. Dom som bor där får använda den för att köra runt/"vända" körriktning från sina bostadsgator. Dessutom så är det levereanstider på morgonen då lasbilar trängs där. Och sist: 50-100 bilar per dygn fullständigt skiter i att det är en "gågata". Dom kör t.o.m. i fel riktning. Leveranstiderna ignoreras också av ett betydande antal bilar/lastbilar per dygn - man levererar när man levererar - regler stör affärerna.

Götgatsbacken är delvis ett misslyckande. Förr var det md risk för livet man gick/cyklade där pga alla bilar. Idag är det okej, men djungelns lag råder fortfarande. Ingen som bryter mot några regler åker dit. det är 100% säkert att fucka lagen på Götgatsbacken.

Svartbäcksgatan i Uppsala är en gågata och betäcknas i folkmun som "gågatan".

Inga fordon what so ever.

i malmö finns några gågator i centrum.

om man cycklar där får man böter.

det råder tider där trafik inte är tillåten, och då den är det är hastigheten begränsad till de gåendes, samt att det är väjningsplikt för fotgängare. Oxå endast fordon med relevant anledning får köra där, såsom leveranser och sjukvård osv. Parkering får endast ske innom anvisat område.

typ så står det på malmö stads sida.

Kan inte känna igen besväret du beskriver. Däremot får det gärna vara betydligt fler trafikfria gator för min del, bilar är störiga... o cycklar roliga! ;)

Jag känner igen problembeskrivningen - men som långt ifrån begränsad till gågator. Här i Malmö cyklas det på varenda trottoar!

(...ska bli skönt att flytta härifrån om några veckor till all trafik i Stockholm. Åtminstone håller den för det mesta till där den ska...)... :closedeyes:

Svartbäcksgatan i Uppsala är en gågata och betäcknas i folkmun som "gågatan".

Inga fordon what so ever.

Har ett minne av att den ligger vid Linnés trädgård, stämmer den?

Det finns ett vägmärke som heter "Gårdsgata" som används flitigt inom vallgraven i Göteborg, enkelt uttryckt lär det betyda att man får köra på de gåendes villkor men inte parkera. Ett annat vägmärke finns som heter "Gågata", inte "Golgata", det är något helt annat, men det,ärket har jag aldrig sett live. Vägverket hänvisar till följande lagtext för båda ovanstående vägmärken. Jag fattar ingenting. Länk till lag. Dessutom finns det givetvis gator, även i centrala Göteborg, där fordonstrafik är förbjuden. Det händer att förbudet respekteras.

Edit: Angående Powers inlägg ovan kan jag nämna att jag kört på trottoaren på Avenyn mellan Vasagatan och Storgatan en helgnatt, blivit stoppad av polis och sedan fått fortsätta.

Ja

Svartbäcksgatan är gågata mellan Stora Torget och S:t Olofsgatan. Gågatan omfattar dessutom Kungsängsgatan mellan Stora Torget och Bangårdsgatan.

Mycket riktigt, svartbäcksgatan går förbi linneträdgården, däremot är det fritt fram för trafik på just den delen av gatan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...